تبیان، دستیار زندگی

آموزش تم چهارم ریاضی کلاس اول دبستان

بخش چهارم کتاب ریاضی اول ابتدایی، دانش آموزان را با اشکال هندسی و نمودار چوب خط آشنا می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریاضی اول

 مثلث، مربع، مستطیل، دایره، لوزی، اشکال هندسی هستند که دانش آموزان کلاس اولی در این بخش یاد می گیرند.

در صفحه بیست و دوم از کتاب بخش چهارم ریاضی است که تصویری از یک مهمانی را نشان می دهد.عده ای از آنها بر روی مبلها نشسته اند و در حال صحبت کردن هستند و پسرها در حال بازی با ماشین هستند. بر روی میز ظرف میوه به همراه تعدادی پیش دستی به صورت دایره ای قرار دارد.

 روی دیوار تابلوهای مربعی و در کنار تابلو ،ساعتی قرار گرفته که صفحه آن مربع و پایه آن مستطیلی شکل می باشد. .در زیر تابلوها ، تلویزیون و میز تلویزیون ودر کنار آن ضبط صوت ، کتاب ، گلدان به اشکال هندسی مختلف قرار دارد.

 در آن طرف دیگر اتاق ، میز غذاخوری به شکل مستطیل قرار داردکه بر روی آن 10 عدد بشقاب گرد و دستمال های مثلثی گذاشته شده است. صندلی های دور میز هم به تعداد 10 عدد می باشد.

 در سمت دیگر اتاق ؛ مادر خانه در حال آوردن چای در سینی گرد می باشد.در اتاق هم یک فرش زرد رنگ به شکل مربع پهن شده است.

 یکی از روش های حساب کردن ، استفاده از چوب خط می باشد. چوب خط روشی ساده و بسیار قدیمی برای شمارش بوده‌است که در آن از تناظر یک‌به‌یک استفاده می‌شود. به عنوان مثال در شمارش تعداد سیب ها برای هر سیب یک انگشت تا می‌شود.


 صفحه بیست و سه


 در این صفحه ، از دانش آموز خواسته شده که اشکال هندسی ،چند گوشه دارد.مثلا مربع 4 گوشه ، مثلث سه گوشه، مستطیل چهار گوشه دارد. در این قسمت لزومی ندارد که دانش ا»وز از کلمه های ضلع یا راس استفاده کند.

 قسمت بعدی هم گلدان قهوه ای با گلهای زرد، بنفش ، قرمز  کشیده شده و خواسته شده که دانش اموز الگو را ادامه دهد.
ریاضی اول


 صفحه بیست و چهارم

تصویر چند بلوز ، شلوار، کلاه ،چتر و کیف با رنگ های مختلف کشیده شده و از دانش اموز خواسته شده به تعداد هر یک از آنها خانه های روبرو ی آن را رنگ کنید . در این قسمت کشیدن چوب خط را هم از دانش آموز می خواهد.

یکی از روش های حساب کردن ، استفاده از چوب خط می باشد. چوب خط روشی ساده و بسیار قدیمی برای شمارش بوده‌است که در آن از تناظر یک‌به‌یک استفاده می‌شود. به عنوان مثال در شمارش تعداد سیب ها برای هر سیب یک انگشت تا می‌شود. سابقه کاربرد چوب‌خط به گذشته‌های پیش از تاریخ می‌رسد و باستان‌شناسان نمونه‌ها و شواهد بسیاری از آن یافته‌اند.در واقع بهترین راه شمارش در قدیم بوده‌است.

برای اینکه مفهوم چوب برای دانش آموز بهتر گفته شود این داستان را بگویید: در یک روستای زیبا وبا صفا چوپانی زندگی می کرد. او هر روز با طلوع خورشید گوسفندانش را به دامنه ی کوه های سر سبز وپر علف اطراف روستا می برد. تا حسابی چراکنند.

 وقتی نزدیک غروب آفتاب می شد، چوپان همه ی گوسفندان را جمع می کرد وآن ها را می شمردتا به روستا برگردد اما همیشه در شمارش گوسفندان اشتباه می کرد واز این موضوع خیلی ناراحت بود چون نمی دانست آیا همه ی گوسفندان را جمع کرده است یا نه.یک روز که چوپان زیر سایه ی درختی نشسته بود وبرای گوسفندانش نی می زد ودر فکر راهی بود تا گوسفندان را درست بشمارد، که ناگهان فکری به خاطرش رسید.

 او چوب های کوچکی را که روی زمین افتاده بود،جمع کرد وبرای هر کدام ازگوسفندان یک چوب گذاشت وبرای اینکه کارش نظم داشته باشد ودوباره اشتباه نکند، برای گذاشتن چوب پنجم ، آن را روی بقیه گذاشت. وبه این ترتیب او موفق شد گوسفندانش را درست بشمارد. بعدها مردم از روش این چوپان با هوش برای شمردن استفاده کردند وفقط به جای گذاشتن چوب از خط استفاده کردند واسم آن را گذاشتند چوب خط.

در این صفحه هم تعداد بلوزها دوتا است که باید دو خانه صورتی رنگ شود و دو چوب خط کشیده شود، برای چتر چهار چوب خط و چهار خانه رنگ شود،شلوار ، سه خانه رنگ و سه چوب خط،کیف یک چوب خط و کلاه هم پنج چوب خط کشیده شود.

 برای پنج چوب خط ، 4 خط بکشید و پنجمی را روی این 4 تا بکشید که یک بسته پنج تایی می شود.


 بشمار و بگو


این صفحه شمارش عدد با انگشتان را از دانش آموز می خواهد. تا این صفحه از دانش آموز نمایش اعداد با انگشتان را می خواست . در این قسمت از دانش آموز می خواهد تا عددی که انگشتان دست نشان می دهد را بگوید.

در قسمت بعدی هم الگوی شطرنجی است که دانش اموز باید ادامه دهد.
ریاضی اول


 با ابزار کار کن


صفحه ی بیست و ششم از دانش آموز می خواهد تا با شابلون ، شکلها را بکشد. هدف از این صفحه و تمرین آن ، این است که دانش آموز مهارت استفاده و چگونگی در دست گرفتن شابلون را یاد بگیرد.

 کودکان نیاز دارند تا از شابلون با مهارت استفاده کنند، به همین خاطر بهتر است که تمرینهای زیادی داشته باشند.

بشمار و بنویس


 در این قسمت  از دانش اموز خواسته شده بدون رنگ کردن مربع ها ، چوب خط بکشند. .تعدا میمون ها سه تا و باید سه چوب خط کشید ، قورباغه، 5 تا ست که پنج چوب خط کشیده می شود، لاک پشت، 4تا ، فیل، یکی ، و زرافه دو عدد می باشد که به تعداد هر کدام از آنها چوب خط کشیده شود.

 هدف از این صفحه و تمرین آن ، این است که دانش آموز مهارت استفاده و چگونگی در دست گرفتن شابلون را یاد بگیرد.



بشمار و بگو


 در این صفحه تعدادی مکعب سبز و زرد کشیده شده و از دانش آموز می خواهد که چند تا مربع سبز و چند تا سبز کشیده شده است.

 در قسمت اول سمت چپ،یک مکعب زرد ، یکی سبز ، در پایین دو مکعب زرد و یکی سبز، ردیف سوم یک زرد ،4 تا سبز و در ردیف پایینی، یکی زرد و دوتا سبز دیده می شود.

 در سمت راست ردیف اول دو مکعب سبز ، دوتا زرد ، در ردیف دوم سه مکعب سبز و یکی زرد و در ردیف آخر سه مکعب زرد  و دوتا سبز مشاهده می شود.

در قسمت بعدی کفشدوزک از دانش آموز می خواهد مربع های شگفت انگیز را با اشکال هندسی کامل کند.جدول شگفت انگیز سمت راست از 4 شکل هندسی ، دایره، مثلث، مستطیل، مربع تشکیل شده است . در حل جدول شکفت انگیز می توانید خانه ها را به  چهار گروه چهار تایی به صورت مربع تقسیم کنید. در گروه اول دایره، مثلث، مستطیل کشیه شده و در خانه خالی مربع آبی بکشید.
 در چهار خانه کناری آن مستطیل ،  مربع ، مثلث کشیده شده و شما باید دایره قرمز بکشید .

در چهار خانه سمت چپ مربع، دایره ، مستطیل کشیده شده و در خانه خالی مثلث سبز را بکشید و در چهار خانه ی کناری ، مثلث ، مستطیل ، مربع کشیده شده و باید دایره قرمز بکشید.

 جدول شگفت انگیز سمت راست هم مانند سمت چپ از اشکال هندسی تشکیل شده است . در چهار خانه سمت چپ مستطیل ،دایره و مثلث کشیده شده و در خانه ی خالی مربع آبی کشیده شود.

 در سمت راست مثلث ،؛دایره و مستطیل کشیده شده و دانش اموز در جای خالی مربع آبی بکشد و در چهار خانه سمت چپ ردیف پایین، مثلث ، مستطیل، مربع کشیده شده و باید دایره قرمز بکشید و در سمت راست هم باید در جای خالی دایره قرمز رنگ کشیده شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .