تبیان، دستیار زندگی

رژیم خام گیاه خواری

خام گیاه خواری ترکیبی از گیاهخواری و خام خواری است، در این رژیم غذایی همه غذا‌ها با منشاء حیوانی و همه غذا‌های پخته شده از تغذیه روزانه حذف می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خام گیاه خواری
خام گیاهخواری شامل سبزیجات خام و میوه‌ها، آجیل‌ها و پوره آنها، حبوبات و جوانه‌های گیاهی، دانه‌های گیاهی، روغن‌های گیاهی، گیاهان دریایی، رستنی‌ها و میو‌های تازه‌ است.

خام گیاه خواری ترکیبی از گیاهخواری و خام خواری است، در این رژیم غذایی همه غذا‌ها با منشاء حیوانی و همه غذا‌های پخته شده از تغذیه روزانه حذف می‌شود.

دسته بندی خام گیاهخواری شامل خام میوه خواری، آبمیوه خواری، جوانه خواری می‌شود، در این روش تغذیه گوشت و لبنیات و فرآورده‌های آن و تخم مرغ به هیچ عنوان مصرف نمی‌شود.

خام گیاه‌خواران از مواد محرکه مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های الکلی یا سیگار خوداری می‌کنند و آن‌ها را به کار نمی‌برند، غذای مصرفی این افراد شامل انواع میوه، سبزی یا سالاد، آجیل و خشکبار مانند مغز گردو، پسته، فندق، بادام، کنجد و انواع جوانه‌ها از قبیل جوانه گندم، عدس، ماش، نخود، سویا و مواد قندی مانند عسل، کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه‌ای و غیره است که به صورت خام مصرف می‌کنند.

خام خواری (خام گیاهخواری) تغذیه با مواد خام گیاهی است که طبیعت آن را در برابر اشعه خورشید ساخته و پرداخته ‌است، بدون اینکه دخالتی از نظر پختن، حرارت دادن، بو دادن و کنسرو کردن در آن شود یا فعل و انفعالات شیمایی در آن انجام گیرد.

خام گیاه خواری

رژیم خام گیاهخواری چیست؟

قبل از هر چیز باید اشاره کنیم که رژیم خام گیاهخواری سخت‌گیرانه‌ترین شکل گیاهخواری است. جامعه گیاهخواران این رژیم را روشی می‌داند که هرگونه بهره‌برداری ظالمانه از حیوانات را محکوم می‌کند؛ پس خام گیاهخواران فقط مخالف استفاده غذایی از حیوانات نیستند؛ بلکه هر استفاده دیگری از آنها را هم درست نمی‌دانند.

خام گیاهخواران نه گوشت می‌خورند و نه لبنیات، تخم‌مرغ و فراورده‌های حیوانی دیگر؛ مثلا از خوردن عسل، گلاتن، انواعی از ویتامین D3، آلبومین و شکلات هم خودداری می‌کنند. بیشترعلل خام گیاهخواران و گیاهخواران برای نخوردن گوشت و تولیدات حیوانی مشابه است.اما تفاوت‌هایی در میزان سخت‌گیری‌شان درباره این موضوع وجود دارد. هر دو گروه به‌خاطر محیطزیست و حفظ سلامت بدن خود از خوردن گوشت و فراورده‌های حیوانی خودداری می‌کنند؛ اما خام گیاهخواران در انتخاب مواد غذایی سخت‌گیرترند و معتقدند که انواع فراورده‌های حیوانی می‌تواند سلامتی‌شان را در معرض خطر قرار دهد و برای محیط‌زیست عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

گیاهخواران معتقدند که ازنظر اخلاقی، کشتن حیوانات کار درستی نیست؛ اما مصرف فراورده‌های حیوانی مانند شیر و تخم‌مرغ را مجاز می‌دانند؛ البته تا زمانی که تولید آنها همراه با آسیب‌زدن به حیوانات نباشد. دراین‌زمینه نگاه خام گیاهخواران سخت‌گیرانه‌تر است و می‌گویند حیوانات باید زندگی کاملا آزادانه‌ای داشته باشند و انسان‌ها نباید به‌هیچ‌وجه در مسیر تولید غذا و لباس و غیره از آنها بهره‌کشی کنند. تفاوت رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری در نگاه آنها به چگونگی برخورد انسان‌ها با حیوانات هم هست.

خام گیاه خواری

خوراکی‌های مصرفی در خام خواری

در این روش تغذیه گوشت و لبنیات و فرآورده‌های آن و تخم مرغ به هیچ نوع و صورتی مصرف نمی‌شود، خام گیاهخواران از مواد محرکه مانند قهوه، چای، الکل، یا سیگار خوداری می‌کنند و آن‌ها را به کار نمی‌برند، غذا‌های آن‌ها شامل انواع میوه جات، سبزیجات یا سالادها، آجیل و خشکبار مانند گردو، پسته، فندق، بادام، کنجد و انواع جوانه‌ها از قبیل: جوانه گندم، عدس، ماش، نخود، سویا و مواد قندی نظیر عسل، کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه‌ای و غیره‌ است که به صورت خام و طبیعی مصرف می‌کنند.

تفاوت رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری تاحدی هم در اصول و منش فکری طرف‌داران هر دو رژیم دیده می‌شود. درواقع خام گیاهخواری بیش از آنکه روشی برای تغذیه باشد، نگاهی است که سبک زندگی افراد را می‌سازد. خام گیاهخواران با آسیب‌زدن به حیوانات و نادیده‌گرفتن حقوق آنها مشکل دارند؛ به همین خاطر است که بیشتر آنها حتی از لباس‌هایی از جنس پشم، ابریشم، خز، چرم، جیر و غیره هم استفاده نمی‌کنند.

خام‌ گیاهخواران دور هر نوع برندی را که از حیوانات سوءاستفاده می‌کند، به‌راحتی خط می‌کشند؛ مثلا فقط از آن دسته لوازم آرایشی استفاده می‌کنند که در تولیدشان خبری از دست‌درازی به زندگی حیوانات نیست.

این دسته از افراد با مسابقات اسب‌دوانی، سیرک‌ها، مراسم گاوبازی و هر فعالیت دیگری که در آنها از حیوانات سوءاستفاده می‌شود، کاملا مخالف‌ هستند. خام گیاهخواران روش زندگی و تغذیه خود را برای حفظ زمین و محیط‌زیست و جلوگیری از تشدید مشکلاتی مانند گرمایش کره زمین مفید می‌دانند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .