تبیان، دستیار زندگی

رژیم گیاهخواری چیست؟

گیاهخوار کسی است که از خوردن موادغذایی مانند گوشت قرمز، گوشت پرندگان، گوشت شکار، ماهی، صدف و هر محصول دیگری که از کشتار حیوانات به دست می‌آید، خودداری می کند. در رژیم گیاهخواری انواع میوه ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها و خشکبار وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گیاه خواری
کسانی هم که به‌طور دائم گیاهخوار نیستند، نیم ‌گیاهخوار خوانده می‌شوند.

گیاهخوار کسی است که از خوردن موادغذایی مانند گوشت قرمز، گوشت پرندگان، گوشت شکار، ماهی، صدف و هر محصول دیگری که از کشتار حیوانات به دست می‌آید، خودداری می کند.

دسته‌ای از دوستداران گیاهخواری نیز گوشت پرندگان و گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند؛ اما ماهی را به رژیم غذایی‌ خود می گنجانند.

به این افراد هم پسکاتاریان  یا ماهی‌خوار می‌گویند. این دو دسته از افراد عملا زیر عنوان گیاهخوار قرار نمی‌گیرند.

دسته‌بندی گیاه‌خواران


گیاهخواران بر اساس نوع گیاه‌خواری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

- وگانیسم: یک روش تغذیه و زندگی است که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی است، مهمترین دلایل گرایش به وگانیسم افراد، مسائل اخلاقی یا رعایت حقوق حیوانات، حفاظت محیط زیست، حفظ سلامتی، مسائل معنوی یا مذهبی است، بسیاری از افراد با پرورش صنعتی حیوانات و آزمایش روی حیوانات مخالف هستند.  از محصولات حیوانی که وگان‌ها از مصرف آن‌ها خودداری می‌کنند می‌توان به انواع گوشت(گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان)، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، ابریشم، چرم، خز، و محصولاتی که در آن‌ها از فراورده‌های حیوانی (مانند ژله که از ژلاتین بدست می‌آید) اشاره کرد.

- شیر گیاه‌خوار: گیاه‌خوارانی که انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و…) و تخم مرغ مصرف نمی‌کنند، اما لبنیات مصرف می‌کنند. این دسته از گیاهخواران گوشت و تخم‌مرغ مصرف نمی‌کنند، اما شیر و لبنیات دیگر را با کمال میل در رژیم غذایی‌شان دارند.

- زرده گیاه‌خوار: گیاه‌خوارانی که انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، ماهی، ماکیان) و لبنیات مصرف نمی‌کنند، اما تخم مرغ مصرف می‌کنند. در این روش از گیاهخواری، گوشت و هیچ فراورده حیوانی‌ای به‌جز تخم‌مرغ مصرف نمی‌شود.

- گیاه‌خواری حاوی شیر و تخم مرغ: گیاه‌خوارانی که انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان) مصرف نمی‌کنند، اما تخم مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند. در این نوع از رژیم گیاهخواری هیچ نوع گوشتی مصرف نمی‌شود، اما خوردن تخم مرغ و لبنیات مانعی ندارد.

- نیمه گیاه‌خوار: گیاه‌خوارانی که گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند، اما از گوشت مرغ و ماهی استفاده می‌کنند.

- گیاه‌خواری زیست‌محیطی: انتخاب رژیم غذایی است که با هدف بهبود شرایط محیط زیست انجام می‌شود.

- پسکیترینیسم: گیاه‌خوارانی که گوشت دریایی مانند ماهی و صدف دریایی مصرف می‌کنند.

- گیاه‌خواران اقتصادی: به کسی گفته می‌شود که به دلیل اجبار اقتصادی یا انتخاب عمدی شکل زندگی ساده، به گیاه‌خواری روی می آورند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .