تبیان، دستیار زندگی

آموزش بخش چهارم علوم کلاس اول

کودکان به طور طبیعی به جانوران علاقه دارند در این بخش قصد داریم تا آنها را با دنیای جانوران آشنا کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب علوم تجربی

 در صفحه ی اول کتاب می بینیم که دانش آموزان تعدادی عکس در دست دارند.عکس دوچرخه، جوجه، گربه، مار، چتر ، ساعت ماهی ، گاو، لاک پشت ، گوسفند. آنها این عکس ها را در دو گروه تقسیم کردند، گروه زنده و غیر زنده . بعضی از انها زنده هستند و جان دارند و بعضی زنده نیستند و جان هم ندارند.پس بدانیم که موجودات به دو گروه جان دار وبی جان تقسیم می شود.

موجوداتی ماند خرس ،شیر جنگل، ماهی ، فیل ،هزارپا، حلزون،مارمولک و همه حیوانات موجودات جاندار هستند،اما موجوداتی مانند توپ، کیف، تلفن، کفش ، مداد، سنگ،بی جان هستند.

 علاوه بر اینکه حیوانات موجودات جاندار هستند، گیاهان هم جان دارند.

 برخی از جانوران تخم گذارند و روی تخم خود می خوابند و برخی مانند لاک پشت دریایی، تخم هایشان را زیر شن و ماسه می گذارند و بعضی ها هم مانند خرس ، گاو بچه می زایند و به بچه های خود شیر می دهند.


جانوران ،موجودات زنده


به جانوران موجود زنده می گویند. همه جانوران به یک شکلی غذا می خورند.بعضی گیاه خوارند و برخی گوشت خوارند.جانوران به روش های مختلف حرکت می کنند ، برخی می خزند، بعضی شنا می کنند ، برخی می جهند، بعضی پرواز می کنند.برخی حیوانات هم راه می روند و شنا می کنند.

هر کدام از جانوران یک روزی کوچک بوده اند و با گذشت زمان رشد کرده اند و بزرگ می شوند.برخی از جانوران تخم گذارند و روی تخم خود می خوابند و برخی مانند لاک پشت دریایی، تخم هایشان را زیر شن و ماسه می گذارند و بعضی ها هم مانند خرس ، گاو بچه می زایند و به بچه های خود شیر می دهند.

 برخی جانوران در ابتدای تولد شبیه مادرشان نیستند و کم کم تغییر شکل می دهند. مثلا قورباغه در ابتدا شبیه مادرش نیست و کم کم تغییر شکل می دهند.
فواید حیوانات

 فایده ها و ضرر های جانوران

 همه آفریده های خداوند، فواید زیادی برای ما انسانها دارد. در ادامه می خواهیم ببینم حیوانات چه فوایدی برای ما دارند. مثلا گاو و گوسفند برای انسان فواید زیادی دارد.از شیر این حیوانات  برای تولید ماست ،پنیر ، دوغ ، کره ، کشک، و از گوشت آنها در تهیه غذا و از پوست آن برای تولید کیف و کفش و لباس استفاده می شود.

همچنین از پشم گوسفند و بز بسیاری از لباس ها بافته می شود.
علاوه بر این حیوانات، زنبور عسل ، عسل تولید می کند. در واقع برخی از خوراکی های انسانها توسط حیوانات فراهم می شود. مثلا از گوشت گاو ، گوسفند، بز، شتر ، مرغ ، بوقلمون، ماهی ، میگو، برای تهیه غذا استفاده می شود.

 اما علاوه بر فوایدی که حیوانات دارند، ممکن است بعضی از انها ضررهایی را برای انسانها به وجود آورند.مثلا موش ها و برخی از حشرات که بیماری ها را منتقل می کنند.  

از شیر این حیوانات برای تولید ماست ،پنیر ، دوغ ، کره ، کشک، و از گوشت آنها در تهیه غذا و از پوست آن برای تولید کیف و کفش و لباس استفاده می شود.


اما بهر حال استفاده هایی که انسانها از حیوانات می برند ، خیلی بیشتر از مشکلاتی است که آنها برای ما به وجود می آورند.مثلا از حیوانات کمک می گیریم تا کارهای سخت را راحت تر انجام دهیم.مثلا از اسب و قاطر و شتر برای بارکشی استفاده می کنیم.چون زور و توانایی آنها برای انجام این کارها زیاد است.

 پس بچه ها یادمان نرودکه ما و جانوران دیگر همه موجودات و آفریده های  خدا هستیم و همه در کنار هم زندگی می کنیم برای همین هم باید به عنوان موجودات زنده این حیوانات را دوست داشته باشیم و به آنها آسییب نرسانیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .