تبیان، دستیار زندگی

هر آنچه باید درباره آبیاری گیاهان بدانید

چگونه به گیاهان آب دهیم؟

چگونگی آبیاری گیاهان از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از رایج‌ترین علت مرگ زودرس گیاهان همین آبیاری نادرست است. پس بهتر است روش صحیح آبیاری و بهترین زمان آب دهی به گلدان را بدانید تا بتوانید گیاه شاداب و سرزنده‌ای پرورش دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گیاهان،گل و گیاه،آبیاری،گیاه پژمرده،گلدان،رطوبت،بیماری،عفونت،زهکشی
گل و گیاه باوجود زیبایی‌هایی که به خانه می‌بخشد، نیاز به مراقبت و نگهداری درست دارد. گاهی برخی افراد در عرض یک هفته گیاه سرزنده را تبدیل به یک گیاه پژمرده و خشک می‌کنند، درحالی‌که یکی از مهم‌ترین اصول در نگهداری گیاه آبیاری مناسب است؛ بین خشک‌سالی و رطوبت خاک مرزی وجود دارد و هر یک می‌تواند برای سلامت گیاه مضر باشد. همچنین بهتر است بدانید که آبیاری گیاهان آپارتمانی با گیاهان فضای باز متفاوت است و این به دلیل شرایط محیطی آنهاست. بنابراین رعایت برخی نکات ساده می‌تواند به شما کمک کند تا به‌خوبی از گیاهتان مراقبت کنید.

بر چه اساسی به گیاه آب دهیم؟

1- گیاهان گلدان را باید روزانه در شرایط گرم و خشک بررسی کنید. معمولاً هنگامی‌که 2.5 سانتی‌متر از خاک خشک است، نشانگر خوبی است که آبیاری لازم است. در تابستان، آبیاری گیاهان گلدان در فضای باز روزانه (و حتی دو بار در روز) برای اکثر گونه‌ها ضروری است، به‌ویژه هنگامی‌که دما به بیش از 29 درجه سانتی‌گراد برسد.
2- دقت کنید ممکن است خاک در ظاهر خشک به نظر برسد اما داخل خاک مرطوب باشد؛ لذا برای اطمینان از مرطوب بودن خاک، بندانگشتتان را در خاک کنید؛ اگر احساس خنکی و رطوبت کردید، آب کافی دارد و اگر احساس خشکی کردید، خاک به آب بیشتری احتیاج دارد.
3- گیاهانی که تازه در گلدان کاشته‌اید را برای هفته اول، یک روز در میان آب دهید و پس از هفته اول، گیاه را از نزدیک

 

هنگام آبیاری گیاه، از پاشیدن آب به برگ‌ها خودداری کنید زیرا مرطوب شدن برگ‌ها باعث بیماری آنها می‌شود؛ به‌گونه‌ای‌که اگر برگ گیاه به مدت یک‌شب مرطوب باشد، ممکن است برگ دچار کپک‌زدگی شود.
نگاه کنید تا از مرطوب بودن خاک مطمئن شوید. در صورت خشک بودن خاک، به گلدان آب دهید و در تابستان، یک‌بار یا حتی دو بار در روز گلدان را آبیاری کنید زیرا به دلیل گرمای هوا آب به‌سرعت تبخیر شده و خاک زودتر از فصل‌های دیگر خشک می‌شود.
4-برای گیاهانی که ریشه کم عمیق دارند از آبیاری قطره‌ای استفاده کنید. با این روش، گیاهان باریشه کم‌عمق دسترسی بهتری به آب خواهند داشت. آبیاری قطره‌ای به‌ویژه برای گیاهان دارای میوه و سبزیجات در محیط‌های خشک بسیار مفید است؛ گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی و فلفل سبز ازجمله گیاهانی هستند که بهتر است به روش قطره‌ای آبیاری شوند.

چرا باید گیاهان را در گلدان‌های زهکشی شده قرارداد؟

اکثر گیاهان آپارتمانی برای رشد و نمو علاوه بر نور و آب به اکسیژن نیاز دارند و وجود سوراخ در ته گلدان باعث می‌شود اکسیژن بهتر و بیشتر به ریشه گیاه برسد. سوراخ نبودن ته گلدان باعث می‌شود تا آب اضافی در گلدان باقی بماند و موجب پوسیدگی ریشه و درنتیجه خشک شدن آن به‌مرورزمان ‌شود؛ بنابراین وجود سوراخ در ته گلدان از این اتفاق جلوگیری می‌کند و آب اضافی از این طریق خارج می‌شود.

آیا علاوه بر خاک، برگ‌ها را هم باید آبیاری کرد؟

هنگام آبیاری گیاه، از پاشیدن آب به برگ‌ها خودداری کنید زیرا مرطوب شدن برگ‌ها باعث بیماری آنها می‌شود؛ به‌گونه‌ای‌که اگر برگ گیاه به مدت یک‌شب مرطوب باشد، ممکن است برگ دچار کپک‌زدگی شود. همچنین مراقبت از برگ گیاهان می‌تواند به جلوگیری از عفونت باکتریایی و هجوم حشرات به گیاه کمک کند.

چه مقدار به گیاه آب دهیم؟

هنگام آبیاری مطمئن شوید که کل خاک و ریشه مرطوب شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، خاک را تا زمانی که آب از سوراخ ته گلدان خارج شود، آب دهید. دقت کنید آبیاری گلدان‌ها در سایز متوسط، روزانه با یک لیوان آب چندان فایده‌ای نداشته و باعث پژمرده شدن گیاه می‌شود؛ بنابراین با توجه به نوع گیاه و سایز گلدان به‌صورت آرام به میزانی که آب از زیر گلدان خارج شود، آب دهید. این مقدار آبیاری به دو دلیل مهم است: یک، این کار ریشه‌ها را ترغیب می‌کند تا انتهای گلدان رشد کرده و گیاه سرزنده و شادابی داشته باشیم. دوم، آبیاری به میزانی که آب از زیر گلدان خارج شود، باعث می‌شود تا مجبور به آبیاری مکرر در طول روز نباشید و یا حتی تا دو روز خاک مرطوب باقی بماند.

چه زمانی به گیاه آب بدهیم؟

بهترین زمان آبیاری گل‌ها و گیاهان اوایل صبح است زیرا در این زمان‌، هوا خنک‌تر است و آب قبل از تبخیر شدن بیشترین احتمال نفوذ به ریشه گیاهان را دارد. بهتر است در شب به گیاه آب ندهید زیرا مرطوب شدن گیاه در شب زمینه مناسبی برای ایجاد بیماری است اما اگر احساس کردید گیاه پژمرده شده و نیاز به آب دارد بهتر است در همان لحظه (چه ظهر، چه صبح و چه شب) این کار را انجام دهید چراکه نیاز گیاه به آب بیش از احتمال به بیماری است.

نکاتی برای آبیاری گلدان‌ها در فضای باز

گیاهان در فضای باز به آب بیشتری نسبت به داخل خانه احتیاج دارند زیرا دمای بالاتر، تابش مستقیم نور خورشید و وزش باد، خاک را به‌سرعت خشک می‌کند اما برای جلوگیری از تبخیر شدن سریع آب گلدان و آبیاری بهتر گیاهان در فضای باز نکات زیر را رعایت کنید:
- بهتر است از گلدان‌های لعاب‌دار برای جلوگیری از تبخیر استفاده کنید یا اگر گلدانتان سفالی است حتماً آن را عوض کنید زیرا گلدان‌های سفالی آب را به خود جذب می‌کند.
-یک‌لایه سنگ یا صدف روی سطح خاک گلدان بریزید تا از بین رفتن رطوبت کند شود.
- برای آبیاری گیاهان گلدان در فضای باز از آبیاری قطره‌ای استفاده کنید زیرا در این روش، آبیاری آهسته و یکنواخت باعث می‌شود تا خاک بتواند آب را قبل از خارج شدن از گلدان به خود جذب کند.
-گلدان در فضای باز را می‌توانید صبح زود یا اواخر شب که هوا سردتر است، آبیاری کنید تا آب قبل از تبخیر شدن به ریشه‌ها نفوذ کند.