تبیان، دستیار زندگی

پمپ اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ های اسیدی در صنعت کاربرد وسیعی داشته و برای رفع نیاز صنعتگران در انواع مختلفی تولید شده است. هر یک از انواع پمپ اسید دارای قابلیت ها و توانمندی های به خصوصی بوده و به همین دلیل به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پمپ اسید

پمپ اسید از جمله تجهیزات پر کاربرد در صنعت است همانطور که نام این دسته از تجهیزات مشخص است، این پمپ ها وظیفه دارند اسید و به طور کلی موادی با خاصیت خورندگی را در سیستم ها و لوله ها به گردش درآورند. فیام موتور نمایده ی بهترین برند های پمپ اسید در تهران میباشد. که براحتی  میتوان قیمت پمپ SPC  را استعلام گرفت.

به همین دلیل این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر خوردگی و فشار بالا از خود مقاومت زیادی را نشان دهند. عمدتا از این دسته از تجهیزات به منظور پمپاژ مواد خورنده ای مانند اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اسید کلرفریک، اسید نیتریک، سیالات با ماهیت قلیایی، حلال های نفتی و بسیاری از مواد دیگر که دارای ماهیت اسیدی هستند، استفاده می شود. در ادامه به بیان ویژگی ها و کاربرد های پمپ اسید خواهیم پرداخت.

پمپ های اسیدی مگنتی SPC

پمپ spc به دلیل قابلیت ها و توانمندی هایی که دارند، از جمله پرطرفدارترین و پرکاربرترین پمپ های موجود در بازار به شمار می روند. در ساختار این دسته از تجهیزات صنعتی از موتور های قدرتمندی استفاده شده که قابلیت به حرکت درآوردن سیالاتی با ماهیت اسیدی و لزجت بالا را در پمپ ایجاد می کند. به طور کلی پمپ های مگنتی با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی قدرتمند، بین الکتروموتور و پروانه ها ارتباط برقرار می کنند. به این ترتیب آب بندی در این نوع از پمپ اسید به خوبی انجام شده و احتمال نشتی سیال از پمپ تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل عمدتا از این پمپ ها برای انتقال سیالاتی با ماهیت اسیدی بسیار بالا و خطرناک استفاده می شود.

کاربرد پمپ اسید

به طور کلی به منظور نوع طراحی و متریال به خصوصی که در این پمپ به کار گرفته شده است، از این پمپ می توان به منظور جابجایی مواد خورنده استفاده کرد. عمدتا در این پمپ ها متریال پره ها و نیز بدنه پمپ به گونه ای انتخاب شده تا در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان دهند. به طور کلی در این پمپ ها مانند پمپ های معمولی هد و دبی دو مشخص مهم به شمار می رود. به طور کلی هر چه هد پمپ اسید بیشتر باشد، مسافتی که پمپ قادر است سیال را جابجا کند، بیشتر بوده و هر چه دبی پمپ بیشتر باشد، حجم اسید جابجا شده بیشتر خواهد بود. با توجه به ویژگی ها و قابلیت های ذکر شده برای پمپ های اسیدی، می توان گفت که این پمپ ها برای شست و شو لوله ها و یا جابجایی اسید های خوراکی در صنایع غذایی تجهیزات مناسبی به شمار می روند. از بهترین برند های صنعتی میتوان به پمپSPC  اشاره کرد که

مزایای استفاده از پمپ اسید

·        مقاومت بسیار بالای پمپ در برابر خوردگی
·        جابجایی و انتقال حجم زیادی از سیال
·        امکان اتصال پمپ اسید به هر نوع موتور الکتریکی موجود در بازار
·        ایجاد فشار بسیار بالا و جابجایی سیال در مسافت های طولانی
·        امکان انتخاب سایز های ورودی و خروجی

فیام موتور

انواع پمپ اسید

همانطور که گفته شد، پمپ های اسیدی در صنعت کاربرد وسیعی داشته و برای رفع نیاز صنعتگران در انواع مختلفی تولید شده است. هر یک از انواع پمپ اسید دارای قابلیت ها و توانمندی های به خصوصی بوده و به همین دلیل به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع پمپ های اسیدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مونو پمپ های اسیدی

این مدل از پمپ های اسیدی به نسبت سایر پمپ های موجود در بازار از قدرت بیشتری برخوردار است. این پمپ ها بر حسب نوع عملکردی که دارند، در دسته پمپ های جابجایی مثبت قرار دارند. از آنجایی که در این مدل از پمپ ها تعداد گام های روتور نصف گام استاتور است، ضربات شدیدی به سیال مورد نظر وارد نشده و به این ترتیب تغییری در ماهیت آن ایجاد نمی شود. از این تجهیزات عموما برای جابجایی سیالاتی لزج استفاده می شود.

پمپ اسیدی

پمپ های اسیدی پریستالتیک

نوع دیگری از پمپ های اسیدی، پمپ های پریستالیتک هستند. این دسته از تجهیزات به وسیله چرخش چرخدنده ها بر روی لوله هایی با خاصیت ارتجاعی، سیال را بین دو نقطه مشخص جابجا می کنند. این پمپ ها عمدتا به منظور جابجایی سیالاتی با ماهیت اسیدی استفاده شده و کیفیت بسیار بالایی دارند.