تبیان، دستیار زندگی

طلاق توافقی گروه وکلای مهرآیین

بنابراین همانطور که از اسم طلاق توافقی پیداست در صورتی که یکی از طرفین موافق به جدایی و طلاق نباشد طلاق توافقی صورت نگرفته و باید دعوای طلاق یک طرفه از جانب زوج یا زوجه در مراجع قضایی صلاحیتدار مطرح گردد که برای به نتیجه رسیدن زمان زیادی به طول می انجامد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گروه وکلای مهرآیین
ممکن است زوجین  به دلایل مختلفی حاضر به زندگی با همدیگر نباشند و باهم تصمیم به طلاق توافقی بگیرند. طلاق توافقی فوری در حالی صورت می گیرد که زوجین در خصوص تمام موارد و حقوق یکدیگر صحبت نموده و به توافق رسیده باشند و هردو حاضر به جدایی باشند.

بنابراین همانطور که از اسم طلاق توافقی پیداست در صورتی که یکی از طرفین موافق به جدایی و طلاق نباشد طلاق توافقی صورت نگرفته و باید دعوای طلاق یک طرفه از جانب زوج یا زوجه در مراجع قضایی صلاحیتدار مطرح گردد که برای به نتیجه رسیدن زمان زیادی به طول می انجامد.

مراحل و شرایط طلاق توافقی

مرحله اول جهت انجام طلاق توافقی مشخص نمودن حقوق مالی زن و  فرزند می باشد. بنابراین باید تمام موارد و حقوق مالی زوجه معلوم و مشخص گردد و طرفین در خصوص مهریه و نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت و جهیزیه زوجه و در صورت داشتن فرزند در خصوص حضانت فرزند و نفقه فرزند و زمان ملاقات فرزند به توافق برسند .

مرحله دوم رجوع به مراکز غربالگری و گرفتن نوبت  و شرکت در جلسات مشاوره جهت گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق طرفین و معرفی زوجین به مراجع صلاحیتدار قانونی جهت انجام مراحل طلاق می باشد.

مرحله سوم ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی می باشد.

مرحله چهارم بعد از ثبت دادخواست شعبه مورد نظر مشخص گشته و زوجین جهت گرفتن گواهی عدم امکان سازش  به دادگاه صلاحیتدار مراجعه نموده و مراحل قانونی از جمله مرجع داوری که شامل کتبی نمودن توافقات طرفین در خصوص حقوق مالی زوجه و حضانت و ملاقات و نفقه فرزند می باشد.

و همچنین آزمایش دادن زوجه جهت احراز باردار بودن یا نبودن وی می باشد که البته با اقرار طرفین مبنی بر باردار نبودن زوجه نیازی به آزمایش نمی باشد اما برای اجرای صیغه طلاق در دفترخانه طلاق حتما باید گواهی عدم بارداری زوجه صادر و ارائه گردد.

نکته مهم در خصوص زوجه باکره می باشد در صورتی که زوجه دوشیزه و باکره باشد باید از پزشکی قانونی گواهی باکره بودن را به دادگاه ارائه نماید.اما در صورتی که زوجه یائسه باشد نیازی به هیچ گونه  آزمایش نیست و دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می نماید.

و در نهایت گواهی عدم امکان سازش از تاریخ صدور 3ماه اعتبار دارد که در آن مدت زوجین می توانند با حضور در دفاتر طلاق اجازه جاری شدن صیغه طلاق را بدهند.

مهریه در طلاق توافقی

مهم ترین و اصلی ترین توافقات زوجین در طلاق توافق طرفین در خصوص مهریه زوجه می باشد.زیرا مهریه حق مسلم و شرعی و قانونی زوجه بوده و بعد از طلاق تنها پشتوانه مالی وی محسوب می گردد.

معمولاً در طلاق توافقی زوجه مقداری از مهریه خود را گرفته و مابقی را در قبال گرفتن طلاق یا گرفتن حضانت فرزند به زوج بذل می نماید یا به عبارتی می بخشد و در مقابل زوج توافق می نماید.

اما باید به این نکته  توجه شود که مهریه به هر شکل پرداخت گردید باید به سکه ای مقوم شود که در عقدنامه ذکر گردیده است به طور مثال زوج 150میلیون تومان به عنوان مهریه به زوجه پول پرداخت نموده که در توافقات و داوری این مقدار به تعداد 31عدد سکه مقوم می گردد که زوجه دریافت نمودند.

همچنین ممکن است زوجه مهریه خود را بذل ننماید بنابراین زوجه می تواند بعدها برای مطالبه مهریه خود اقدام نماید.

اما نکته ی مهم دیگر در خصوص مهریه این است که ممکن است طلاق در دوران عقد صورت گیرد و زوجه دوشیزه باشد بنابراین طبق قانون تنها نصف مهریه به زوجه تعلق می گیرد و ممکن است زوجه نصف دیگر یا تعدادی از مهریه ی باقیمانده ی خود را به زوج ببخشد یا بذل نماید در این موارد حتماً باید توجه داشته باشیم که زوج نیز قبول بذل نماید تا در آینده نتواند نسبت به آن مدعی گردد.

مدارک لازم جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی

برای ثبت دادخواست طلاق توافقی باید مدارک زیر در دست باشد :

1.     اصل یا کپی برابر اصل شده ی شناسنامه  زوجین
2.     اصل یا کپی برابر اصل شده ی کارت ملی  زوجین
3.     اصل یا کپی برابر اصل شده ی عقدنامه زوجین
4.     در صورتی که مدارک خود را به هر دلیلی از دست داده اید می توانید المثنی را ارائه نمایید و در مورد عقدنامه نیز با مراجعه به دفترخانه ای که در آن عقد نکاح جاری گشته است درخواست المثنی تأیید شده را نمایید.
5.     نامه ی مرکز غربالگری در خصوص گواهی عدم انصراف طلاق و معرفی آنها به مراجع قضایی
6.    در صورت همراه داشتن وکیل پایه یک دادگستری وکالتنامه وکیل و در صورت داشتن وکالت در طلاق زوجه باید وکالتنامه طلاق نیز ضمیمه گردد.
7.     توافقات طرفین در خصوص تمام حقوق مالی زوجه و مسائل مربوط به فرزند در دادخواست باید مشخصاُ قید گردد.

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

به دلیل اینکه طرفین در خصوص تمام موارد و حقوق مالی زوجه و موارد مربوط به فرزند به توافق رسیدند و دعوایی در بین نمی باشد بنابراین بعد از ثبت طلاق و مشخص شدن شعبه مورد نظر دادگاه صلاحیتدار تنها یک روز زمان می برد تا حکم دادگاه صادر  شود .

اما در خصوص دریافت نامه ی گواهی عدم انصراف از طلاق حدود 2ماه و 5 جلسه زمان نیاز دارید که برای تعداد زیادی از زوجین تحمل این زمان ناممکن و مشکل ساز می باشد بنابراین نگران این مدت زمان نباشید و در صورت نداشتن زمان و تعجیل در گرفتن گواهی مذکور با گروه وکلای مهرآیین تماس حاصل فرمایید تا مشکل زمان را برایتان به راحتی حل نماییم.
وکیل

شرایط جدید طلاق توافقی در سال 98

لازم به ذکر است طلاق توافقی در زمان گذشته سریعتر به انجام می رسید زیرا در همان یک جلسه در خصوص صدور حکم طلاق توافقی طرفین به اتاق داوری و مشاوره رجوع کرده و توافقات خود را مکتوب نموده و عدم سازش و تصمیم قطعی به طلاق خود را اعلام می نمودند و سریعا حکم طلاق صادر می گشت.

اما طبق مصوبات در سال اخیر شرایط طلاق توافقی زوجین در استان تهران و اکثر استاهای دیگر با تغییراتی مواجه شد و  زوجین جهت مشاوره و سازش باید به مراکز غربالگری  مراجعه و حداقل 5 جلسه مشاوره خانواده را در حدود 2ماه گذرانده تا عدم سازش و قطعیت تصمیم آنها در خصوص طلاق به اثبات رسیده و بعد از صدور نامه گواهی عدم انصراف از طلاق  و معرفی زوجین به مرجع قضایی مراحل بعدی طلاق توافقی انجام می گردد که این خود پروسه طلاق توافقی را زمان بر و طولانی تر کرده است اما شاید مزایایی هم داشته باشد و زوجین به صلح و سازش رسیده و برای ادامه زندگی با یکدیگر به توافق برسند.

در نظر داشته باشید گروه وکلای مهرآیین با دانش حقوقی می توانند در عرض یک هفته و بدون انتظار در صف نامه عدم انصراف ،گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق را از دادگاههای خانواده اخذ نمایند.

هزینه طلاق توافقی در مراحل مختلف

هزینه های طلاق توافقی در مقایسه با طلاق یک طرفه از جانب زوج یا زوجه خیلی کمتر می باشد زیرا در دعوای طلاق از جانب زوج یا زوجه علاوه بر  اینکه مدت زمان خیلی زیادی شاید حدود یک سال به طول می انجامد.

از لحاظ هزینه هم طرفین هزینه های بیشتری را متحمل می شوند از جمله هزینه دادرسی و هزینه داوری در خصوص اظهارنظر در مورد رابطه ی طرفین و هزینه کارشناسی در خصوص تعیین مقدار اجرت المثل و نفقه زوجه و هزینه پزشکی قانونی و هزینه های ایاب و ذهاب متعددی که برای جلسات دادگاه باید متحمل شوند وجود دارد.

اما در طلاق توافقی بعد ثبت و هزینه دادرسی و هزینه ی جلسات مشاوره هزینه های داوری و آزمایشگاه پرداخت می شود و بعد از آن  دیگر هزینه ای برای طرفین ندارد.

مزایای گرفتن وکیل برای طلاق توافقی

ممکن است طرفین در طول مرحله طلاق توافقی چه در دادگاه ها و چه در جلسات مشاوره نخواهند حضور داشته باشند یا باهم روبه رو شوند و یا ممکن است زوجه وکالت در طلاق از زوج دریافت نموده باشد که در این موارد هر یک از طرفین با دادن وکالت به وکیل مجرب و حرفه ای طلاق می تواند در هیچ یک از جلسات دادگاه و مشاوره حضور نیافته و وکیل پایه یک دادگستری تمام مراحل را به انجام می رساند.

بنابراین در زمانی که زوجه از زوج وکالت در طلاق دارد باید از طرف زوج وکیل دادگستری انتخاب نماید تا بتواند از طریق دادگاه حکم طلاق خود را دریافت نماید و همچنین در صورتی که مراحل قانونی طلاق را نمی داند می تواند از طرف خود نیز به وکیل دادگستری وکالت دهد تا مراحل طلاق سریعتر و حرفه ای تر انجام گردد.

مهم ترین مسئله در طلاق توافقی این است که طرفین مطمئن باشند حقوق مالی آنها به درستی رعایت شده و حقوقشان ضایع نشده باشد بنابراین باید کسی همراه شما باشد تا به تمام مسائل و حقوق مالی زوجین آگاه و مسلط باشد تا بتواند از حقوق آنها دفاع نماید و بهترین تصمیم را در خصوص حقوق مالی و غیرمالی آنها بگیرد.

پس بهتر است در تمام مراحل طلاق و در مرحله ای که طرفین به توافق می رسند وکیل مجرب و حرفه ای کنارشان باشد تا تمام مراحل به درستی به انجام برسد زیرا در خیلی از موارد میبینیم که زوجه به وعده های زوج راضی شده بدون اینکه چیزی دریافت نماید و با ناآگاهی تمام مراحل را امضاء نموده و بعد از اتمام کار تازه متوجه می گردد که با ناآگاهی از تمام حق و حقوق خود گذشته و بدون اینکه چیزی دریافت نماید زوج او را طلاق داده است و به هیچ یک از تعهدات شفاهی خود نیز عمل ننموده است.
طلاق
بنابراین چه بهتر است در زمان انجام طلاق که امری مهم است و سریعاً به نتیجه می رسد و درآن سرعت و دقت عمل بالایی نیاز است هر یک از طرفین وکیل حرفه ای در طلاق توافقی همراه خود  داشته باشند زیرا علاوه بر اینکه وکیل طلاق تمام راه های قانونی و مراحل طلاق توافقی را آگاه می باشد و می تواند با سرعت و دقت تمام مراحل را در یک روز به انجام برساند به همان اندازه به تمام حقوق مالی و غیرمالی طرفین آگاهی دارد و می تواند بهترین مشاوره و راهنمایی را به طرفین بنماید.

در وکالتنامه طلاق چه چیزهایی باید درج گردد؟

در بعضی از موارد با توافقاتی که زوجین با هم می نمایند زوج به زوجه وکالت در امر طلاق می دهد که در وکالتنامه طلاق نکات بسیار مهمی باید قید گردد تا بعدها طرفین با مشکلات مواجه نگردند.

از جمله اینکه مسئله مهم مربوط به مهریه باید مشخص گردد ممکن است زوج به زوجه وکالت در انواع طلاق را بدهد اما در مورد مهریه چیزی در خصوص بذل کل یا تعدادی از مهریه قید نگردد که در این مورد اگر کلاً در مورد مهریه توافقی صورت نگرفته باشد زوجه در مراحل بعد از عقد نیز می تواند مهریه خود را کاملاً به اجرا بگذارد و همچنین اگر تعدادی را بذل نماید و تکلیف مابقی مهریه مشخص نگردد و رها گردد زوجه می تواند آنها را مطالبه نماید بنابراین باید تعداد مهریه و مقدار بذل شده ی مهریه کاملاً مشخص و واضح گردد.

همچنین اگر بخواهید طلاق رجعی نبوده باید مقداری از مهریه بذل گردد و زوج قبول بذل نماید و طرفین رجوع از بذل را از خود سلب و ساقط نمایند در غیر اینصورت طلاق رجعی محسوب می شود.

نکته ی مهم دیگر در وکالت در طلاق قید شدن وکالت تام و غیرقابل عزل وکیل و اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی طرفین در گواهی عدم امکان سازش می باشد و در نهایت وکالت در اجرای صیغه طلاق نیز به زوجه داده شود تا در زمان اجرای صیغه طلاق با مشکل مواجه نگردد .

برای انتخاب وکیل مجرب و حرفه ای در طلاق توافقی به طور مع الواسطه برای زوج و وکیل اجرای طلاق توافقی و مشاوره تلفنی رایگان در خصوص تنظیم متن وکالت نامه طلاق توافقی و بهترین وکیل طلاق ازطرف زوج یا زوجه در تهران و اطراف تهران با گروه وکلای مهرآیین ارتباط برقرار نمایید.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل طلاق توافقی به گروه وکلای مهرآیین مراجعه کنید.