تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه ترشی قارچ

یکی از مخلفات خوشمزه و پرطرفدار کنار هر غذا، ترشی می باشد. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه ترشی قارچ را بگوییم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترشی قارچ

ترشی قارچ از ترشی های خوش طعمی است که می توان آن را در همه فصول سال استفاده کرد. این ترشی برای تزیین غذا و سفره آرایی مناسب است.

مواد لازم ترشی قارچ:


آب یک پارچ

سیر ۱۰ حبه

قارچ ۱ کیلوگرم

فلفل سبز ۴ عدد

ترخون به میزان لازم

سرکه سفید ۱ لیوان

نمک ۱ قاشق غذاخوری

نعناع ۲ قاشق غذاخوری

 و در مرحله پایانی درب ظرف را محکم می بندیم تا هوا در آن نفوذ نکند.همچنین می توانید اول یک پلاستیگ بگذارید و بعد در آن را محکم ببندید.


طرز تهیه:


قبل از اینکه طرز تهیه این ترشی را بگوییم لازم است این نکته را بیان کنیم که برای تهیه این ترشی از قارچ های دکمه ای با اندازه های کوچک  استفاده کنید ، چون در این ترشی قارچ ها ریز نمی شوند.

برای تهیه این ترشی خوشمزه، ابتدا قارچ ها را با یک دستمال نمدار تمیز می کنیم و خیلی سریع می شوییم و در آبکشی قرار میدهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود. سپس در قابلمه ای آب و سرکه و نمک را می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد.

تا زمان جوش آمدن سرکه ، سیرها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و می گذاریم تا کاملا خشک شوند و فلفل های سبز را هم می شوییم و خشک می کنیم. بعد از جوش زدن سرکه قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و می گذاریم تا سرد شود.

 در مرحله بعدی در ظرف مورد نظر کمی از قارچ ها را می ریزیم و تعدادی از حبه سیرها و ۲ عدد از فلفل سبزها و ۱ قاشق از نعناع و کمی ترخون روی قارچ ها می ریزیم و دوباره بقیه ی قارچ ها و سیر ، نعناع ، فلفل سبز و ترخون را در ظرف می ریزیم تا پر شود، اما به اندازه یک بند انگشت می گذاریم تا روی آنها خالی بماند.

در مرحله بعدی مخلوط سرکه ، نمک و آب جوشیده شده را که در مرحله اول کنار گذاشته بودیم تا سرد شود را روی مواد می ریزیم ، به صورتی که سرکه روی مواد ترشی را به طور کامل بگیرد.

و در مرحله پایانی درب ظرف را محکم می بندیم تا هوا در آن نفوذ نکند.همچنین می توانید اول یک پلاستیگ بگذارید و بعد در آن را محکم ببندید.

 ظرف را به مدت ۲ هفته در جای خنک قرار می دهیم تا ترشی آماده مصرف شود.
ترشی قارچ

ترشی قارچ مخلوط


با قارچ می توان انواع متفاوتی از ترشی ها را تهیه کرد.در این قسمت می خواهیم طرز تهیه ترشی قارچ مخلوط را بگوییم.


 مواد لازم برای تهیه ترشی قارچ مخلوط:


لوبیا سبز    ۵۰۰ گرم

قارچ  ۵۰۰ گرم

فلفل سبز تند    ۴- ۳عدد

سیر      ۴- ۳عدد

زردچوبه     ۱قاشق چای‌خوری

ادویه‌ی ترشی   ۱قاشق مرباخوری

سرکه   به میزان لازم

سبزی معطر تازه   ۵۰گرم

سبزی خشک    ۱قاشق غذاخوری

 
برای این که قارچ‌ها آب نیندازد، بهتر است، روی آن‌ها آب سرد بریزید و سپس فشار دهید تا آب اضافی‌شان خارج شود.


طرز تهیه:


برای تهیه این ترشی خوشمزه، ابتدا، دم لوبیا سبزها را بگیرید و بشویید و  سپس آن را خرد کنید و درون آبی که در حال جوشیدن است بریزید. پس از حدود ۲-۱ دقیقه آن‌ها را در آبکش سرازیر کنید.

اگر قارچ‌ها بزرگ بود آن ها  را خرد کنید و اگر کوچک بود ،به صورت درسته داخل آب جوش قرار دهید. بلافاصله از آب خارج کنید و درون صافی بریزید.
برای این که قارچ‌ها آب نیندازد، بهتر است، روی آن‌ها آب سرد بریزید و سپس فشار دهید تا آب اضافی‌شان خارج شود.

سیرها  را پوست بکنید و خرد کنید و بعد فلفل‌ها را خرد کنید. با توجه به میزان تند بودن فلفل‌ها، می‌توان مقدار آن‌ها را کم یا زیاد کرد. در ضمن برای زیبا‌تر شدن این ترشی می‌توان از فلفل با رنگ‌های مختلف استفاده کرد. اگر دوست داشتید می‌توانید از پودر فلفل به جای فلفل تازه استفاده کرد.

در مرحله بعدی سبزی‌ها را بشویید و بگذارید تا آب اضافی آن‌ها برود. سپس آنها را به صورت ریز خرد کنید . در صورتی که سبزی تازه در دسترس نبود، می‌توان از سبزی خشک استفاده کرد. البته بهتر است از هر دو نوع سبزی (خشک و تازه) استفاده کنید؛ به شرطی که مقدار گفته شده برای هر کدام نصف شود.

 سپس قارچ، لوبیا سبز، فلفل، سیر و سبزی را مخلوط کرده و درون ظرف مورد نظر بریزید و ادویه و زردچوبه را با مقدار کمی سرکه مخلوط کنید و روی مواد آماده شده بریزید. سپس به اندازه‌ی کافی سرکه درون ظرف بریزید تا به طور کامل روی مواد را بپوشاند. و بعد در ظرف را ببندید و در جایی خنک نگهداری کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .