تبیان، دستیار زندگی

سالم باش، شاداب باش | درس علوم اول ابتدایی

بخش سوم کتاب علوم کلاس اول، چیزهایی را درباره سلامتی و شادابی به دانش آموز می آموزد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب علوم تجربی

بچه ها ، امروز می خواهیم درباره موضوع جدید علمی دیگری صحبت کنیم، سالم باش ، شاداب باش.

امروز می خواهیم درباره مراقبت از سلامتی خود صحبت کنیم. برای اینکه شاد باشید و همیشه بتوانید بازی کنید باید به فکر سلامتی خود باشید و به آن توجه کنید.

 هر فردی برای مراقبت از خودش لازم است که چیزهایی را بداند و کارهایی را انجام دهد.در این مطلب می خواهیم ببینم این چیزها چیست و چه کارهایی وجود دارد هر شخص برای سلامتی اش باید انجام دهد.

 خواب به موقع و کافی و همچنین حمام رفتن ، به اندازه ورزش و بازی کردن ،شما بچه ها را شاداب می کند.


ورزش

 هر فردی برای داشتن بدن سالم باید ورزش کند. ورزشهایی مانند بسکتبال،والیبال، طناب بازی و نرمش منظم و کافی ، ژیمناستیک ،شنا ،کمک می کند می کند تا هر فردی بدن قوی و سالم داشته باشد.

 باید این نکته را توجه کنیم که بعضی ورزشها یک نفره انجام می شوند، بعضی دو نفره و بعضی دیگر گروهی. ورزشی مانند دومیدانی به صورت تک نفره ، ورزش بدمینتون یا تنیس ، دو نفره و ورزش هایی مانند والیبال، فوتبال ، به صورت گروهی انجام می شود.فقط در ورزش های گروهی باید حواسمان باشد تا به همدیگر آسیب نرسانیم.

بچه ها ،وقتی شما ورزش دو  انجام می دهید، پاهای شما قوی تر می شود، یا وقتی والیبال انجام می دهید، دستهای شما قوی می شود، اما این نکته را باید توجه داشته باشید که خودتان را بیش از حد خسته نکنید.

 شست و شو و حمام رفتن

 یکی دیگر از کارهایی که موجب سلامتی فرد می شود، حمام رفتن و شست و شوی دست و صورت می باشد.

بچه ها باید به این نکته توجه داشته باشید که بعد از هر دستشویی رفتن و همچنین قبل از غذا خوردن حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.

 همچنین بهتر است بعد از ورزش کردن، دوش بگیرد تا خستگی تان رفع شود. همه اینها در سلامتی فرد تاثیر دارد.
کتاب علوم تجربی

خواب کافی

علاوه بر شست وشو و حمام رفتن، خواب کافی هم برای سلامتی بدن لازم می باشد. خواب به موقع و کافی و همچنین حمام رفتن ، به اندازه ورزش و بازی کردن ،شما بچه ها را شاداب می کند.باید بدانید که قبل از خوابیدن چه کارهایی را باید انجام دهید و بهتر است در این زمینه خود را به کارهای درست عادت دهید.

بچه ها یادتون باشد تا شب ها زودتر بخوابید تا بدنتان سالم بماند.

تغذیه

یکی دیگر از مواردی که برای سلامتی بدن بسیار اهمیت دارد، تغذیه سالم می باشد. همانطور که گفتیم فراموش نکنیدکه  قبل از خوردن غذا دست های خود را بشویید. همچنین تند تند غذا نخورید و یا لقمه های بزرگ در دهان نگذارید و همچنین در حال حرکت غذا نخوریدوبعد از غذا خداروشکر کنید.

همچنین برای اینکه سالم باشید باید غذای کافی و سالم بخورید. منظور از خوردن غذای کافی و مناسب این نیست که شیرینی یا آجیل بخورید یا شکم خود را با تنقلات سیر کنید  و یا اینکه زیاد بخورید، باید چیزهایی را بخورید که بدن به آنها احتیاج دارد.

 مثلا صبح ها که از خواب بیدار می شوید حتما صبحانه ی مقوی بخورید .چون مهمترین وعده غذایی، صبحانه می باشد. سعی کنید شیر ، پنیر و گردو، گردوعسل، یا تخم مرغ در وعده صبحانه استفاده کنید.

 همچنین برای داشتن بدن سالم باید میوه و سبزی بخورید و موقعی که می خواهید میوه با سبزی بخورید ، حتما از شسته بودن آنها مطمئن باشید.چون میوه و سبزیجات نشسته و کثیف باعث مریضی می شود.

 
غذاهایی هم مانند چیبس، پفک، نوشابه، آدامس، بسکوئیت، سوسیس، کالباس، شکلات،جز ء غذاهای ناسالمند و ممکن است بچه ها با خوردن آنها دچار دل درد و مریضی شوند.


بچه ها باید این نکته را توجه داشته باشید که برخی غذاها در گروه غذاهای سالم قرار دارند و برخی در گروه غذاهای ناسالم.

غذاهایی مانند شیر، ماست، پنیر،سبزیجات، میوه ها ، ماکارونی، ماهی، مرغ، گوشت،تخم مرغ ، نان، برنج ، نخود، کشمش،دوغ، جز غذاهای سالمند و خوردن این غذاهای سالم شما بچه ها را سالم وقوی می کند.

 غذاهایی هم مانند چیبس، پفک، نوشابه، آدامس، بسکوئیت، سوسیس، کالباس، شکلات،جز ء غذاهای ناسالمند و ممکن است بچه ها با خوردن آنها دچار دل درد و مریضی شوند.

 توجه داشته باشید که هر روز به اندازه چند لیوان آب بنوشید.چون نوشیدن آب یکی از مهمترین کارها در زندگی است. در واقع بدن هر شخصی برای زنده ماندن به آب نیاز دارد.
کتاب علوم تجربی

بهداشت

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید، بهداشت فردی است. هر شخصی در زندگی برای به دست آوردن سلامتی ، باید بهداشت را رعایت کند.

منظور از بهداشت فردی، مسواک زدن، حمام رفتن، دست شستن، با لیوان و قاشق خود غذا خوردن، از حوله مخصوص خود استفاده کردن،شانه کردن موها، گرفتن ناخن های بلند دست، از دستمال استفاده کردن می باشد.

 همچنین بچه ها توجه کنید برای حفظ سلامتی باید هر وقت که مریض شدید به دکتر بروید و داروهای که دکتر به شما می دهد را استفاده کنید. همچنین هر چند وقت پیش دندانپزشک بروید تا دندانهای شما خراب نشوند.

 برای حفظ سلامتی بابد به گردش و پیاده روی و کوهنوردی بروید ولی باید حواستان باشد تا محیط اطراف را آلوده نکنید و زباله نریزید.وقتی به گردش می روید باید طبیعت را کاملا پاکیزه نگه دارید و از محیط دوربر خود مراقبت کنید.

علاوه بر اینکه در گردش و تفریح باید مراقب باشید تا محیط اطراف آلوده نباشد، باید به تمیزی و پاکیزگی محیط خانه،مدرسه و کلاس هم توجه کنید.

فراموش نکنید که تمیزی اتاق شما ، پاکیزه بودن شما را برای دیگران به اثبات می رساندو پس بعد زا ینکه با وسایلتان بازی کردید ، آنها را در جاهای مخصوص به خود بگذارید ، یا وقتی تکالیف خود را نوشتید ، مداد و دفتر و ... را در کیف بگذارید تا اتاق تمیز بماند.

 علاوه بر اتاق ، باید کلاس و حیاط مدرسه هم تمیز نگه دارید. مثلا در کلاس درس زمانی که مداد خود را می تراشید ، آشغالهایش را در سطل زباله بریزید و یا در حیاط مدرسه که خوراکی می خورید ، پوسته های خوراکی خود را در حیاط نریزید.

همچنین یاد بگیرید که چگونه باید در مدرسه از سرویس های بهداشتی و همچین آبخوری ها استفاده کنید .

 بهتر است برای اینکه کلاس و مدرسه را تمیز نگه دارید، گروه هایی را تشکیل دهید تا گروهی بهتر بتوانید بهداشت را رعایت کنید.

  شما باید با شماره های امداد و نجات اوراژانس 115، آتش نشانی 125 و هلال احمر 112 آشنا باشید تا در مواقعی که مشکلی پیش آمد با این نیروها تماس بگیرید ، تا شما را کمک کنند.


 رعایت ایمنی

 یکی دیگر از مواردی که به سلامت شما بچه ها کمک می کند، رعایت ایمنی است.شما باید از خطرهای دویدن در راهرو، افتادن از بلندی، عبور از خیابان و بد نشستن ب رروی صندلی آموزش هایی را ببینید.

مثلا هنگام عبور از خیابان باید بدانید که ابتدا باید سمت چپ نگاه کنید و بعدش سمت راست و اگر ماشین نیامد، از خیابان عبور کنید.

یا باید بدانید که روی صندلی  ویا حتی روی زمین چه جوری بنشینید که دچار درد کمر در آینده نشوید.یا در راهرو مدرسه و ساختمان ندوید.

 شما باید با شماره های امداد و نجات  اوراژانس 115، آتش نشانی 125 و هلال احمر 112 آشنا باشید تا در مواقعی که مشکلی پیش آمد با این نیروها تماس بگیرید ، تا شما را کمک کنند.

 در واقع نکات مربوط به ایمنی و پیشگیری و رعایت قوانین باید مستقیما و به طور عملی به بچه ها آموزش داده شود.

 پس بچه ها یاد گرفتید برای اینکه شاد و خوشحال باشید باید از خودتان مواظبت کنید، یعنی مواظب باشید که مریض نشوید و دیگران را هم مریض نکنید.چیز های خوب و مفید بخورید، استراحت کنید، بازی و ورزش کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .