تبیان، دستیار زندگی

آموزش بخش سوم کتاب ریاضی اول

در این بخش دانش آموز با شمردن اعداد و نمایش های مختلف یک عدد آشنا می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش سوم ریاضی

در صفحه اول از بخش سوم کتاب ریاضی اول دبستان،  خیابانی را نشان می دهد که تعدای ماشین و افراد .در آن هست . در یک سمت خیابان پسر بچه ای در حال سوار شدن به اتوبوس و در سمت دیگر خیابان یک برادر و خواهر بادکنک به دست ایستاده اند.

 این بخش از کتاب قصد دارد دانش آموز را با عددها آشنا کند و ببیند توانایی تشخیص عدد قبل و بعد آن را دارد یا نه؟ همچنین نمایش های مختلف اعداد در این بخش آمده تا دانش آموز با انگشتان دست و یا اشکال مختلف با نمایش اعداد اشنا شوند.

 صفحه شانزدهم:

در این از صفحه از نو آموز خواسته شده که تعداد شکل ها را بدون شمردن بشمارد و دو تای دیگر به آنها اضافه کند و بعد از اضافه کردن، شکل ها را بشمارد و  بگوید که چند تا می شود.در واقع اگر دانش آموز برای شمردن، دوباره از اول شروع نکند ،آماده یادگیری مفهوم عدد شده است.

قسمت بعدی الگوی شطرنجی اشت که از دانش آموز می خواهد تا الگو را بر اساس آنچه کشیده شده ، ادامه دهد.
ریاضی اول

صفحه هفدهم:

هدف از این صفحه شمارش اعداد با انگشتان دست ، به شکل های مختلف می باشد. از دانش آموز بخواهید تا با نمایش های مختلف ، اعداد را با انگشتان دست خود نشان دهند. در این تمرین باید به دانش اموز فرصت داد تا راهی برای انتقال انگشتان یک دست به دست دیگر خود پیدا کنند.

 در واقع اگر دانش آموز برای شمردن، دوباره از اول شروع نکند ،آماده یادگیری مفهوم عدد شده است.


صفحه هجدهم:

 هدف از این صفحه هم نشان دادن اعداد با اشکال مختلف است . البته این بار با چوب کبریت . برای شمردن اعداد می توانید با کمک چوب کبریت اشکال مختلفی را بسازید .

در قسمت بعدی هم مربع های شگفت انگیز آمده است . این مربع های شگفت انگیز در صفحه های قبلی سه ردیف سه تایی بودند، اما در این صفحه یک ردیف دیگر اضافه شده به رنگ های نارنجی، سبز، قرمز، آبی .

 در ردیف اول به صورت افقی، رنگ های نارنجی ، قرمز، سبز به کار رفته و دانش آموز باید در جدول خالی، رنگ آبی را بکشد. در ردیف دوم رنگ قرمز ، نارنجی ، آبی به کار رفته و در مربع خالی باید رنگ سبز کشیده شود.

در ردیف سوم در خانه اول رنگ نارنجی و خانه دوم خالی و در خانه های بعدی سبز و قرمز کشیده شده و رنگی که در این ردیف نیاز است رنگ آبی می باشد.

ردیف چهارم هم رنگ سبز، قرمز، آبی کشیده شده و در خانه خالی رنگ نارنجی باید کشیده شود.

صفحه نوزدهم:

 این صفحه هم مانند صفحه شانزدهم از دانش آموز می خواهد تا شکل هار ا بشمرد و دوتای دیگر به آن اضافه کند و بدون اینکه از اول شروع به شمردن کند، بگوید که با اضافه کردن عدد، چند می شود.

ریاضی اول

صفحه بیستم:

 در این صفحه خواسته شده که دانش آموز شکل های داخل هر بالن را رنگ کند و با رنگ کردن، رابطه بین شکل ها را پیدا کند و بعد تعداد آنها را بشمرد.

 صفحه بیستم ویکم :

 این صفحه هم چند جدول کشیده و از دانش آموز خواسته تا آنها را با هم تطابق دهد.مثلا در جدول اول در ردیف افقی یک تیشرت زرد و یک تیشرت سبز کشیده و در ردیف عمودی، شلوار قرمز و آبی کشیده است. در ردیف اول باید شلوار قرمز با تیشرت زرد قرار بگیرد و در کنار آن تیشرت سبز با شلوار قرمز  و در ردیفی که شلوار آبی کشیده شده، تیشرت زرد با شلوار آبی و تیشرت سبز و شلوار آبی کشیده شود.

در جدول دیگری، ستاره، ماه، خورشید کشیده شده ، در ردیف دوم  کوه و ستاره، کوه و ماه، کو و خورشید و در ردیف سوم درخت و ستاره، در خت و ماه و درخت و خورشید کشیده می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .