تبیان، دستیار زندگی

به سه دلیل پشیمان خواهید شد اگر امسال واکسن آنفلوانزا نزنید

چرا امسال تزریق واکسن آنفلوانزا اهمیت ویژه‌ای دارد؟

کارشناسان انتظار دارند که این واکسن شدت بیماری، تکرار و مدت زمان انتظار برای تست کرونا و موارد دیگری را کاهش دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واکسن آنفلوانزا
در حالی که تابستان رو به پایان است خیلی از مراقبین بهداشتی امیدوارند تا واکسن آنفلوانزا به موقع و به مقدار کافی در اختیار مردم قرار بگیرد تا در پاییز که همزمانی دو بیماری کرونا و آنفلوانزا بیشتر می‌شود شاهد ابتلای کمتر افراد به بیماری آنفلوانزا شویم.

دکتر Costi Sifri استاد پزشکی و مدیر اپیدمیولوژی بیمارستان دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: امسال مشخص نیست پاییز و زمستان چگونه سپری خواهند شد؛ زیرا از یک طرف اوج فعالیت ویروس آنفلوانزاست و این که هنوز اغلب کشورها با کووید 19 درگیر هستند. در حالی که پارسال وقتی طغیان ویروس کرونا آغاز شد، فصل آنفلوانزا رو به پایان بود؛ بنابراین ما ندیدیم که چگونه این دو ویروس یا ویروس‌های متعدد می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. از طرف دیگر، مداخلات بهداشت عمومی به منظور کند کردن شیوع ویروس کرونا مانند: ماسک زدن، حفظ فاصله فیزیکی و لغو اجتماعات بزرگ، می‌تواند فصل آنفلوانزای امسال را نسبتاً خفیف کند، زیرا تصور می‌شود این دو ویروس به روش‌های مشابه انتقال و گسترش می‌یابند.
کشورهای نیم‌کره جنوبی، از جمله استرالیا و نیوزیلند، میزان کمتری از فعالیت آنفلوانزا را در سال جاری گزارش کرده‌اند، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که این گزارش به این معنی نیست که در کشورهای دیگر نیز همین امر صادق خواهد بود. سیفری می‌گوید: این کشورها موفقیت چشمگیری در فاصله‌گذاری اجتماعی داشته‌اند، که احتمالا به تضعیف فعالیت آنفلوانزا کمک کرده است. این امر برای ما نیز وقتی صادق خواهد بود که این فاصله‌گذاری‌ها را رعایت کنیم.
یکی از راه‌های افزایش شانس، واکسن آنفلوانزا است. اگرچه تزریق واکسن آنفلوانزا از عفونت ویروس کرونا جلوگیری نخواهد کرد، اما متخصصان تأکید می‌کنند که این امر می‌تواند کمک کند تا از یک زمستان فجیع پیشگیری شود.

1- واکسن آنفلوانزا شدت بیماری را کاهش می‌دهد

از آنجا که این دو بیماری (آنفلوانزا و کووید 19) توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند، کارشناسان می‌گویند ممکن است به طور همزمان یا به طور متوالی، یکی پس از دیگری به آن‌ها آلوده شوید. اثرات یک عفونت همزمان هنوز در حال بررسی است، اما گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که می‌تواند خطرناک باشد.

سلاح‌های قدرتمند، مانند ماسک، فاصله اجتماعی و واکسن آنفلوانزا، می‌توانند به کاهش فشار در سیستم بهداشتی و آزمایش‌گیری‌ها کمک کنند

موارد شدید آنفلوانزا یا کووید 19 به تنهایی می‌تواند منجر به آسیب ریه و تهدیدکننده زندگی شود، که به آن سندرم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) می‌گویند، در این عارضه، مایعات به داخل ریه‌ها نشت می‌کند و تنفس دشوار می‌شود. مایکل ماتهی، استاد پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و متخصص در زمینه درمان بیماران مبتلا به ARDS می‌گوید ابتلای همزمان به عفونت آنفلوانزا و کووید 19 یا ابتلا به این دو بیماری پشت سر هم که هر دو هم بر ریه‌ها تأثیرگذار است باعث شدیدتر شدن نارسایی تنفسی می‌شود.
اینجا همان جایی است که واکسن آنفلوانزا وارد عمل می‌شود. در واقع حتی اگر واکسن آنفلوانزا نتواند از آنفلوانزا جلوگیری کند (طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها "CDC" این واکسن بین 40 تا 60 درصد مؤثر است)، می‌تواند از شدت بیماری در افرادی که به آن مبتلا می‌شوند بکاهد. بدین معنا که در بیشتر موارد، از بیماران مبتلا به آنفلوانزا در برابر نارسایی شدید تنفسی محافظت می‌کند.
در حال حاضر ما برای مقابله با آنفلوانزا ابزاری داریم که برای مقابله با کرونا آن را نداریم و با توجه به تأثیر واکسن آنفلوانزا بر کاهش شدت یک عفونت همزمان، استفاده از واکسن آنفلوانزا مزایایی بیش از پیشگیری از آنفلوانزا برای ما فراهم می‌کند.

2- از شلوغ شدن سیستم مراقبت‌های بهداشتی جلوگیری می‌کند

مهم است که به خاطر داشته باشید آنفلوانزا برای بسیاری از کشورها مانند آمریکایی‌ها بیش از یک سرماخوردگی بد زمستانی است. طبق CDC، در طول سال‌های 2018-2019، آنفلوانزا مسئول تقریباً 490,600 بستری در بیمارستان و 34,200 مرگ‌ومیر بوده است. در سال‌های قبل‌تر، تعداد حتی بیشتر بوده است. به عنوان مثال، در سال‌های 2017-2018، 810,000 مورد بستری در بیمارستان مربوط به آنفلوانزا و 61,000 مورد مرگ ناشی از آنفلوانزا دیده شده است. بنابراین، شما می‌توانید تصور کنید که این بیماری می‌تواند چه فشار اضافه‌ای برای بیمارستان‌هایی که به طور بالقوه در طی بیماری کرونا دچار مشکل شده‌اند و ممکن است در ماه‌های پاییز و زمستان این فشار بیشتر هم شود، ایجاد کنند؛ زیرا برای تخت‌های بیمارستانی، تجهیزات و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی همین طوری هم رقابت وجود دارد. تأکید به تزریق واکسن آنفلوانزا برای این است که شما با این اقدام احتمال دارد اصلا آنفلوانزا نگیرید و یا اگر گرفتید به صورت خفیف در خانه مداوا شوید و در نهایت اگر مجبور شدید به بیمارستان بروید، به بخش مراقبت‌های ویژه و دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور نیاز نخواهید داشت.
افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان با ابتلا به آنفلوانزا و کووید 19 قرار دارند. بنابراین تزریق واکسن آنفلوانزا به همه‌ی افراد 65 سال به بالا توصیه می‌شود.

3- فصل آنفلوانزا می‌تواند موجب تأخیر بیشتر در تست کرونا شود

تعداد زیاد موارد ابتلا به آنفلوانزا می‌تواند موجب تأخیر در آزمایش ویروس کرونا شود. در واقع آنفلوانزا و کووید 19 علائم مشابهی دارند (البته نه همه‌ی علائم)، به این معنی که تقریبا همه کسانی که به بیماری آنفلوانزا مبتلا می‌شوند، علائمی شبیه بیماری کرونا دارند و تشخیص آن بدون آزمایش ممکن نیست. تمایز این دو بیماری به دلایل زیادی از جمله درمان مهم است. داروهای ضدویروسی وجود دارد که می‌تواند آنفلوانزا را درمان کند. برخی از درمان‌ها هم مجوز استفاده اضطراری برای درمان کووید 19 را دریافت کرده‌اند، اما تاکنون هیچ دارویی تأییدیه رسمی مواد غذایی و دارویی ایالات متحده را دریافت نکرده است.
در طول تابستان، در کشورهای مختلف، تعداد زیادی از افراد مورد آزمایش ویروس کرونا قرار گرفتند که برای دریافت نتیجه مدتی را منتظر می‌ماندند. اکنون کارشناسان نگران این هستند که اگر تعداد زیادی بیمار آنفلوانزایی به این افراد اضافه شوند، این اتفاق ممکن است طولانی‌تر هم بشود زیرا در حال حاضر، همه‌ی کشورها یک ظرفیت خاصی برای انجام آزمایشات دارند. بنابراین اگر ما یک فصل آنفلوانزای بسیار سنگین داشته باشیم، این مشکل شدیدتر می‌شود.

در نهایت این که متخصصان می‌گویند: سلاح‌های قدرتمند، مانند ماسک، فاصله اجتماعی و واکسن آنفلوانزا، می‌توانند به کاهش فشار در سیستم بهداشتی و آزمایش‌گیری‌ها کمک کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.