تبیان، دستیار زندگی

آموزش بخش دوم ریاضی اول دبستان

بازی و ریاضی یکی از درس های مورد علاقه ی نوآموزان اول دبستان می باشد. در این مطلب می خواهیم درباره درس دوم از کتاب زنبوری کلاس اول دبستان صحبت کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش دوم ریاضی

در صفحه هشتم از کتاب زنبوری کلاس اول، بخش دوم این کتاب است. این صفحه خیابانی رانشان می دهد که در یک آن دو ماشین در حال حرکت هستند . در ماشین سبز رنگ ،فقط یک نفر راننده  وجود دارد و در ماشین عقبی که به رنگ قهوه ای است، یک رانده به همراه 4 مسافر نشسته اند.
 در یک طرف خیابان دو نوآموز با لباس صورتی رنگ ایستاده اند و در طرف دیگر سه دانش آموز پسر هستند که از آن سمت خیابان به سمت دیگر رفته اند. در دست یکی چتر سبز رنگ و دردست دیگری چتر نارنجی وجود دارد.
 هدف این بخش شمارش صحیح اعداد می باشد. .اینکه چه تعداد ماشین در خیابان وجود دارد؟ چند دانش آموز پسر؟ چند دانش آموز دختر و ...
ریاضی اول

صفحه نهم:


در صفحه نهم دو مورد از نوآموز خواسته می شود.در قسمت اول می خواهد که به تعداد شکل های سمت چپ ،از شکل های سمت راست رنگ شود. در گروه اول سه کلید قرار دارد که باید سه تا از خانه ها رنگ شود.
در گروه دوم یک چتر وجود دارد که باید یکی از چترهای گروه مقابل رنگ شود.
ودر پایین هم دو پالتو قرار گرفته که باید دو شلوار رنگ شود.
در واقع هدف از این قسمت این است که نوآموز بدون شمردن، تعداد شکل را متوجه شود و شکل مقابل را رنگ کند. در زندگی روزمره ، موارد زیادی پیش می آید که هر شخصی باید بدون شمردن ، دسته هایی را با تعداد مساوی پیدا کند.
در قسمت دوم جدولی کشیده شده که به آن جدول شگفت انگیز می گویند و باید نوآموز تشخیص دهد که خانه ی خالی را با چه رنگی پر کند.
 در جدول شگفت انگیز سمت چپ ،سه ردیف عمودی و سه ردیف افقی کشیده شده است. این جدول از سه رنگ قرمز، سبز نارنجی تشکیل شده است. در واقع در مربع های شگفت انگیز در هر سطر و ستون باید هر سه رنگ به کار رود.

  در زندگی روزمره ، موارد زیادی پیش می آید که هر شخصی باید بدون شمردن ، دسته هایی را با تعداد مساوی پیدا کند


در ردیف اول به صورت افقی ، رنگ قرمز و سبز کشیده شده و نوآموز باید در خانه ی خالی رنگ نارنجی را بکشد.
ردیف دوم رنگ ها تکمیل است و در ردیف سوم رنگ نارنجی و قرمز کشیده شده و باید نوآموز در خانه ی خالی باید رنگ سبز را بکشد.
در جدول شگفت انگیز سمت راست ، رنگ های قرمز ، آبی و سبز به کار رفته است . در ردیف اول به صورت افقی ، رنگ قرمز و آبی کشیده شده و دانش آموز خانه ی خالی را باید با رنگ  سبز پر کند. در ردیف دوم ،ابتدا رنگ قرمز و بعد خانه یخالی و بعد رنگ آبی ، در این ردیف رنگ مورد نیاز ، رنگ قرمز است.
در ردیف آخر هم رنگ آبی و سبز کشیده شده و خانه یخاله باید با رنگ قرمز پر شود.

ریاضی اول

 صفحه دهم:

در این صفحه هم از نوآموز می خواهد تا بدون شمردن ، سریع تعداد شکل های هر دسته را بگوید.برای این منظور بهتر است مهره و اشیای مختلف کمتر از 4 تا را به دانش آموز نشان دهید تا او سریع تر یاد بگیرد که بدون شمردن ، تعداد شکل را بگوید.
در قسمت بعدی هم از دانش آموز خواسته شده که الگو را ادامه دهد. در ردیف اول دو مربع ، دو دایره، دو مربع ، دو دایره و همین طور تا آخر ادامه می دهد.
در ردیف بعدی هم یک مثلث ، دو مربع ، دوباره یک مثلث ، دو مربع و همین طور ادامه می دهد.

ریاضی اول

صفحه یازدهم:

در صفحه یازدهم از کتاب زنبوری اول دبستان از دانش آموز می خواهد تا تعداد شکل های سمت را با انگشتان سمت راست و شکل های سمت چپ را با انگشتان دست چپ نشان دهد. والدین باید در این مورد از دانش آموز بخواهند تا تعداد هر شکل را با نمایش های مختلف انگشتان دست نشان دهند.

ریاضی اول

صفحه دوازدهم:

در این صفحه هم از دانش آموز خواسته شده تا تعداد شکل های هر دسته را بگوید و از او خواسته شود که اگر یک شکل به هر دسته اضافه شود ، چه عددی را باید با انگشت دست نشان دهد؟
از دانش آموز خواسته شود که چگونه عدد بعدی را پیدا کرده است. در این شکل سه کیف ، یک خانه، دو ابر ؛دو چتر ، سه کلاه، یک پالتو،یک ماشین ، دو چتر ، و سه کلید آمده است که دانش اموز به راحتی با انگشتان دست خود می تواند به عدد بعدی برسد.
 در قسمت بعدی دوباره ادامه دادن الگو است و در ردیف اول یک مربع ، یک مثلث و همین طور ادامه پیدا می کند و در ردیف بعدی دو دایره ، یک مثلث و این هم به این صورت ادامه می یابد.

ریاضی اول

صفحه سیزدهم:

این صفحه از کتاب ،از دانش آموز خواسته شده مربع هایی را که نقطه دارد، را رنگ کند تا از این طریق یک نقاشی شطرنجی بسازد.در واقع هدف این فعالیت این است که دانش آموز را برای پیدا کردن و ادامه دادن الگوهای شطرنجی آماده کند. رنگ کردن مربع های کوچک به تمرین و دقت زیاد دانش آموز نیاز دارد. دانش آموز باید مربع های کوچک را بشمارد و رنگ کند.
 یکی از مهمترین بخش های آموزش ریاضی،درک مفهوم الگو می باشد. پر کردن خانه های شطرنجی و کشیدن الگو های خطی در نحوه نوشتن دانش آموز تاثیر زیادی دارد.
 قسمت بعدی دوباره جدول شگفت انگیز  است، البته با این تفاوت که در صفحه های قبلی ، خانه ها رنگ شده بودند و در این جدول داخل خانه ها از اشکال هندسی با رنگ های مختلف استفاده شده است.
 در جدول سمت چپ، دایره سبز رنگ، مثلث قرمز و مربع آبی به کار رفته است. دانش اموز باید با دقت تشخیص دهد که کدام شکل را باید در خانه ی خالی قرار دهد.ردیف اول به صورت افقی ، دایره سبز و مثلث قرمز قرار گرفته و باید در خانه یخالی مربع آبی کشیده شود.

  یکی از مهمترین بخش های آموزش ریاضی،درک مفهوم الگو می باشد. پر کردن خانه های شطرنجی و کشیدن الگو های خطی در نحوه نوشتن دانش آموز تاثیر زیادی دارد.


در ردیف دوم فقط یک مربع آبی کشیده شده است. برای کشیدن خانه دوم این ردیف باید ، ردیف عمودی قسمت دوم را نگاه کنیم که ردیف یک، مثلث قرمز  و ردیف سه، مربع آبی دارد، پس آنچه که در خانه ی وسط باید کشیده شود، دایره سبز می باشد.حالا با این کار می توانیم تشخیص دهیم که خانه ی سوم ردیف دوم ، مثلث قرمز رنگ را کم دارد.
 ردیف سوم افقی هم که هر سه شکل کشیده شده است.
ریاضی اول

صفحه چهاردهم:

این صفحه از کتاب ریاضی مورچه و کفشدوزک دو مورد را از دانش آموز می خواهند . در قسمت اول مورچه از او می خواهد که تعداد شکل ها را بدون شمارش بگوید و سریع یکی قبل و یکی بعد از آن عدد را هم تشخیص دهد. دانش آموز در این قسمت به شمارش اشیا نیازی ندارد.
در این شکل ها دو چتر کشیده شده که دانش آموز باید به سرعت تشخیص دهد که یکی قبل آن یک و یکی بعد از ان سه می شود. همچنین سه کلاه که یکی قبل از آن دو و یکی بعد از آن چهار می شود و همین طور اشکال دیگر را ادامه دهد.
 در قسمت بعدی ، کفشدوزک از دانش آموز می خواهد تا الگوی شطرنجی را ادامه دهد. در ردیف اول یک مربع آبی ، یکی قرمز آمده و همین طور ادامه می یابد و در ردیف دوم،دو مربع سبز ، یکی قرمز ، دوباره همین الگو باید ادامه یابد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .