تبیان، دستیار زندگی

دلایل افزایش ریسک تولد نوزاد نارس

مواردی که احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهند

آیا دوست دارید بدانید که علل احتمالی ایجاد زایمان زودرس چیست؟ در این مقاله هر آنچه که باید بدانید را آورده‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوزاد نارس
همه‌ی زنان باردار آرزو دارند که بتوانند کودک خود را سالم به دنیا بیاورند. در حقیقت، تولد زودرس یکی از ترس‌های اصلی هر پدر یا مادر آینده است. در مطلب امروز، به شما خواهیم گفت چه عواملی می‌توانند منجر به زایمان زودرس شوند و چه علائمی نشان می‌دهد که فرزند شما ممکن است زودتر از آنچه انتظار دارید به دنیا بیاید.

تولد نوزاد نارس: آنچه باید بدانید

زایمان زودرس زایمانی است که زودتر از موعد مقرر رخ می‌دهد، به طور خاص پس از هفته 21 و قبل از هفته 37 بارداری. طبق زبان پزشکی، نوزادانی که بین هفته‌های 37 تا 40 به دنیا می‌آیند فول ترم یا رسیده هستند. طبق داده‌ها، متولدین قبل از هفته بیست و هشتم 65 درصد احتمال بقا دارند، در حالی که بعد از هفته‌ی بیست و هشت بارداری احتمال بقا تا 95 درصد افزایش می‌یابد. اما این سؤال همچنان باقی است که چه عواملی باعث تولد زودرس می‌شوند؟

عواملی که می‌توانند باعث زایمان زودرس شوند

علل احتمالی زایمان زودرس زیاد است و بحث در مورد آن‌ها بدون ارزیابی هر مورد خاص دشوار به نظر می‌رسد. به طور کلی، عوامل اصلی که می‌توانند باعث زایمان زودرس شوند عبارت‌اند از:

دیابت بارداری
دیابت بارداری یک عامل خطر است که می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. با این حال، هیچ اطلاعات قطعی وجود ندارد که اطمینان حاصل کند این بیماری باعث افزایش خطر تولد زودرس نوزاد می‌شود.

بیماری‌های قلبی و کلیوی

بیماری‌های جدی و مهم مادر می‌تواند روند طبیعی بارداری او را تحت تأثیر قرار دهد. بیماری کلیوی یا قلبی در یک زن باردار می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.

مشکلات تیروئیدی
هورمون تیروئید در رشد و نمو کودک به ویژه در ابتدای بارداری بسیار مهم است. علاوه بر این، برای رشد جفت نیز بسیار حیاتی است. یک مطالعه توسط انجمن تیروئید آمریکا به این نتیجه رسید که تغییرات عملکرد تیروئید در طول بارداری ممکن است با زایمان زودرس مرتبط باشد.

پره‌اکلامپسی و اکلامپسی
پره اکلامپسی زمانی اتفاق می‌افتد که کمبود اکسیژن در جفت وجود داشته باشد. این وضعیت می‌تواند به طور جدی روند بارداری را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به زایمان زودرس و حتی آسیب جدی به سلامتی کودک شود. در ضمن، اکلامپسی می‌تواند منجر به تشنج و حتی کما شود.

فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند بارداری را پیچیده کند، خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد و باعث تولد زودرس شود. به همین دلیل، متخصصان، زنان باردار با سابقه فشارخون بالا را زود به زود تحت نظر می‌گیرند


جدا شدن جفت و جفت سرراهی
جدا شدن جفت یک وضعیت نادر در بارداری است و زمانی اتفاق می‌افتد که جفت از دیواره رحم جدا شود. به همین ترتیب، جفت سرراهی به مواردی گفته می‌شود که جفت در مکان نامناسبی قرار دارد. در حالت دوم، جفت معمولا در دهانه رحم قرار دارد. هر دو شرایط عواملی هستند که می‌توانند منجر به زایمان زودرس شوند.

عفونت ادراری
عفونت‌های دستگاه ادراری و همچنین عفونت‌های واژن و دهان و دندان و لثه احتمالا با زایمان زودرس بیشتر در ارتباط هستند. در مطالعات مختلف، محققان مشاهده کردند که فرآیندهای التهابی می‌توانند باعث زایمان یا پارگی زودرس غشاها شوند.

مواد مخدر، تنباکو و الکل
قرار گرفتن در معرض مواد سمی، بارداری را به خطر می‌اندازد، به ویژه هنگامی که با رفتار خاصی مانند رژیم غذایی نامناسب و ضعیف، رعایت نکردن بهداشت جنسی و انتقال بیماری‌های آمیزشی یا ویروسی همراه باشد.
علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف برخی مواد به طور مستقیم با وزن کم نوزاد، ناهنجاری‌های قلبی، جدا شدن زودرس جفت، جفت سرراهی و زایمان زودرس ارتباط دارد.

استرس
متخصصان در یک تحقیق دریافتند زنانی که قبل از اتمام دوره بارداری خود، زایمان می‌کنند، بین هفته‌ی دهم و بیستم بارداری، استرس متوسط بالاتری را در مقایسه با زنان بارداری که نوزادشان را در موعد مقرر به دنیا می‌آورند، تجربه می‌کنند.
با این حال، مطالعات مختلفی که رابطه بین تولد زودرس و استرس را تجزیه و تحلیل می‌کند، به داده‌های قطعی دست پیدا نکرده‌اند. این محققان استدلالاتی را می‌آورند که به نظر می‌رسد رابطه مستقیمی وجود دارد. با این حال، آن‌ها باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

افسردگی می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود
بعضی از پزشکان ادعا می‌کنند مواردی از زایمان زودرس که برای آن‌ها توضیحی ندارند ممکن است به افسردگی در دوران بارداری مرتبط باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، هورمون استرس (کورتیزول) و همچنین کورتیکوتروپین بیش از حد تحریک می‌شوند. این ترکیب می‌تواند باعث زایمان شود.

چند قلویی
هنگامی که بارداری شامل دو یا چند نوزاد باشد، وزن اضافی در رحم می‌تواند کیسه آب را پاره کرده و منجر به انقباضات اولیه شود.

فشارخون بالا

فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند بارداری را پیچیده کند، خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد و باعث تولد زودرس شود. به همین دلیل، متخصصان، زنان باردار با سابقه فشارخون بالا را زود به زود تحت نظر می‌گیرند.

سن عاملی در تولد زودرس است
نوجوانان باردار در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند زیرا ممکن است خودشان هنوز رشد کاملی نداشته باشند. در مورد زنان باردار بالای 35 سال نیز، خطر زایمان زودرس افزایش می‌یابد؛ زیرا سایر موارد مؤثر در زایمان زودرس مانند دیابت یا فشارخون بالا در آن‌ها شایع است.

فاصله‌ی کوتاه بین بارداری‌ها

دو بارداری متوالی می‌تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. با این حال، داشتن دو بارداری در مدت زمان کوتاه دلیل قطعی برای تولد نوزاد نارس نیست.


علائم زایمان زودرس

علائم زایمان را یادداشت کنید و در صورت شک، با پزشک خود مشورت کنید.
اگر فکر می‌کنید علائم زایمان را دارید ولی هنوز وقت آن نرسیده است و زودتر از موعد مقرر است، هرچه سریع‌تر به بیمارستان بروید. این یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد.

علائمی که می‌توانند شما را از شروع زایمان مطلع کند عبارت‌اند از:

. انقباضات شدید و منظم که با گذشت زمان ادامه دارد
. درد در روده، شرمگاه و پایین کمر
. گرفتگی‌های شبیه قاعدگی ولی شدیدتر
. فشار در ناحیه شرمگاه که به شما هشدار می‌دهد نوزاد می‌خواهد متولد شود
. افزایش ترشحات واژن و دفع مخاط پلاگین
. خونریزی واژن
. پارگی کیسه آب

در نهایت این که، اگر هنوز دچار تردید هستید، حتما با متخصص زنان و زایمان خودتان مشورت کنید. آن‌ها با در نظر گرفتن شرایط جسمی شما به سؤالات شما پاسخ می‌دهند و باعث اطمینان بیشتر شما می‌شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.