تبیان، دستیار زندگی

انواع اینفلوئنسر

اینفلوئنسرها افرادی هستند که با بازار یابی در شبکه‌های اجتماعی و نفوذ در سلیقه‌ی کاربران و جذب فالوورهای بیشتر در این شبکه‌ها تبلیغات کرده و کسب در آمد می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اینفلوئنسر
اینفلوئنسر مارکتینگ امروزه در ایران، همانند تمام دنیا نیز به یک ترند در حوزه تبلیغاتی مبدل شده است. آمارها نشان می‌دهند که تا سال ۲۰۲۰ نرخ بازگشت سرمایه در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ به ۱۰ میلیار دلار خواهد رسید که این نکته خود نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه این موضوع در صنعت تبلیغات دیجیتال است.

انواع اینفلوئنسرها را نام ببرید

اینفلوئنسرها بر مبنای تعداد فالوئرهایشان به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

 استارت آپ ها و برند های نوپا که بودجه کمتری دارند و هم چنین برند های محلی که می خواهند در نقطه جغرافیایی خاصی تبلیغ انجام دهند بهتر است از نانو اینفلوئنسر ها بهره بگیرند.



- مگا اینفلوئنسرها (۱ میلیون فالوئر به بالا )  
- ماکرو اینفلوئنسرها (۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون فالوئر)
- میکرو اینفلوئنسرها (۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار فالوئر)
- نانو اینفلوئنسرها (۱۰ هزار فالوئر و کمتر)

مگا اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

مگا اینفلوئنسرها افرادی هستند که بیش از یک میلیون فالوئر دارند. این گروه از انواع اینفلوئنسر خود می‌توانند جریان ساز باشند. فالوئرهای آنان معمولا به خاطر ویژگی‌های خاصی که صفحه‌ اینستاگرام مگا اینفلوئنسرها دارد آنان را دنبال می‌کنند. سلبریتی‌ها و افراد سیاسی نیز در این دسته از انواع اینفلوئنسر جای دارند. 

مگا اینفلوئنسرها امکان ارسال پیام تبلیغاتی شما را به طیف وسیعی از مخاطبان فراهم می‌کنند، در مقابل استفاده از این گروه از انواع اینفلوئنسر در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نیازمند صرف بودجه کلانی است. به طور مثال بسیاری از مگا اینفلوئنسرهای ایرانی به ازای انتشار هر پست مبلغی معادل ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

این اینفلوئنسر ها به دلیل قیمت های زیاد همکاری و گران بودن معمولا توسط برند های بزرگ انتخاب می شوند و برای آگاهی برند در سطح وسیع مناسب هستند و از آنجایی که احتمالا کانال های دیگری به جز اینستاگرم دارند شانس دیده شدنتان بیشتر می شود و در سریع ترین زمان می توانید از طریق آن ها صدای خودتان را به حجم وسیعی از مخاطب برسانید.

اما نکته منفی که در همکاری با این اینفلوئنسر ها وجود دارد این است که معمولا این افراد به دلیل حجم بالای مخاطب رابطه صمیمی کمتری با دنبال کننده هایشان دارند و وقتی صحبت از تبلیغ در پلتفرم آن ها می شود ممکن است کمی برای مخاطب غیر قابل اعتماد به نظر برسند و مخاطب با عنوان یک تبلیغ عادی از کنار برند شما عبور کند. پس هنگام همکاری با این نوع افراد حتما باید در نظر داشته باشید که تک تک رفتارهای اینفلوئنسر توسط مخاطب زیر نظر گرفته می شود و باید با برنامه ریزی و استراتژی مناسب پیش بروید.

اینفلوئنسر

مزایای همکاری با مگا اینفلوئنسر ها

- مخاطب بیشتر: مگا اینفلوئنسرها مخاطب وسیعی دارند و از طریق آن ها می توانید صدایتان را به گوش میلیون ها نفر برسانید.- انحصاری بودن: از آنجاییکه اینفلوئنسر های مهم و بزرگ با هر برندی همکاری نمی کنند درجه انحصاری که برای شما به وجود می آید خیلی بیشتری از اینفلوئنسری خواهد بود که پیشنهاد هر تبلیغی را می پذیرد. بنابراین تبلیغتان در جایگاه بالاتری قرار می گیرد و ارزشش بیشتر است.

- حرفه ای بودن: مگا اینفلوئنسر ها معمولا به خاطر تجربیات بیشتری که دارند حرفه ای تر برخورد می کنند و از لحاظ کیفیت تبلیغ می تواند تا حدود زیادی خاطرتان جمع باشد.

ماکرو اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

ماکرو اینفلوئنسرها از لحاظ تعداد فالوئر در مقام دوم پس از مگا اینفلوئنسرها قرار دارند و افرادی که بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون فالوئر دارند در این دسته قرار دارند. در ایران ماکرو اینفلوئنسرهای بسیاری در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند.

ماکرو اینفلوئنسرها امکان ارسال پیام تبلیغاتی شما را به طیف وسیعی از مخاطبان دارند، اما تفاوت برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ با این گروه از انواع اینفلوئنسر با مگا اینفلوئنسرها در این است که اگر جامعه هدف مشخصی برای برگزاری کمپین دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید و بخواهید محتوای تبلیغاتی شما به گروه خاصی از بازار هدف نمایش داده شود، انتخاب ماکرو اینفلوئنسرها هوشمندانه‌تر خواهد بود چرا که علاوه بر هزینه کمتر، مخاطبین ماکرو اینفلوئنسرها از دسته‌بندی مشخص‌تری برخوردار هستند.

ماکرو اینفلوئنسر ها به خوبی مخاطبشان را می شناسند و طی سال ها درک بسیار خوبی نسبت به آن ها بدست آورده اند. به همین دلیل است که دقیقا علاقه مخاطبشان را به خوبی میشناسند و دوست ندارند اعتماد مخاطبشان را با یک پست اسپانسر شده ی بی ربط به پیج از بین ببرند. پس هرگز از این اینفلوئنسر ها درخواست همکاری های غیر مرتبط نکنید. این اینفلوئنسرها بسته به میزان مخاطبشان ممکن است از ۲۵۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان از شما هزینه دریافت کنند.

اینفلوئنسر

مزایای همکاری با ماکرو اینفلوئنسر ها

- حرفه ای بودن: این نوع اینفلوئنسر ها معمولا به دلیل کار کردن با برند های مختلف، در ساختن محتواهای با کیفیت حرفه ای هستند و می توانید دستشان را برای نحوه اجرای کمپین باز بگذارید و به حرفه ای بودنشان اعتماد کنید.

- مرتبط بودن: ماکرو اینفلوئنسر ها بازار هدف بسیار دقیقی دارند که برندهایی که حوزه فعالیت شان با آنها مرتبط باشد را به بهترین نحو می توانند پاسخگو باشند.

- دسترسی آسان: بسیاری از ماکرو اینفلوئنسر ها علاوه بر مخاطب هدف بالا، نرخ تعامل بالایی هم دارند و این مسئله برای برند هایی که در مرحله برند اورنس هستند بسیار ایده آل می باشد.

میکرو اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

میکرو اینفلوئنسرها افرادی هستند که بین ده هزار تا صد هزار فالوئر دارند. این گروه از انواع اینفلوئنسر، معمولا زمینه خاصی را برای فعالیت و جذب مخاطب انتخاب می‌کنند و  به عنوان خبره در آن زمینه، به تولید محتوا می‌پردازند.

میکرو اینفلوئنسرها تاثیر زیادی بر مخاطبان خود دارند و بر خلاف مگا و ماکرو اینفلوئنسرها، از فالوئرهای یکدست و هماهنگی برخوردارند. در ایران میکرو اینفلوئنسرهای بسیاری در پلتفرم اینستاگرام فعالیت دارند.

تعداد فالوئرهای میکرو اینفلوئنسرها به میزان قابل توجهی از این تعداد در گروه‌‌های ماکرو و مگا اینفلوئنسر کمتر است که همین امر سبب عدم انتخاب آنان در برگزاری کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ از سوی بسیاری برندها و شرکت‌های تبلیغاتی می شود.

ولی مخاطبین این گروه از انواع اینفلوئنسر، اعتقادی زیادی نسبت به فردی که دنبال می‌کنند، دارند و همین موضوع موجب بالا بودن نرخ تبدیل کمپین‌های اینفلوئنسرمارکتینگ توسط این گروه از اینفلوئنسرهاست. همچنین یکی دیگر از مزایای برگزاری چنین کمپین‌هایی با میکرو اینفلوئنسرها، پایین بودن هزینه تبلیغات است.

تفاوت بزرگی که این نوع از افراد با همکارانشان یعنی ماکرو اینفلوئنسرها دارند در میزان بازدید هاست. با این حال این نوع از اینفلوئنسر ها معمولا در تخصصشان با تمرکز بیشتری عمل می کنند و به دلیل نرخ تعامل بالایی که با مخاطبین خود دارند بسیار مورد اعتماد فالوئرهایشان هستند.

مزایای همکاری با میکرو اینفلوئنسر ها

- اعتبار: بسیاری از میکرو اینفلوئنسر ها در حوزه فعالیت شان تمرکز دارند و محتوای مرتبط برای آن می سازند. بنابراین از لحاظ اعتبار روی بیشتر آن ها می توان حساب کرد.

- هزینه: از لحاظ هزینه ی همکاری با اینفلوئنسر ها می توانید نگرانی کمتری بابت هزینه ها داشته باشید و حتی می توانید بودجه تان را پخش کنید و به جای یک ماکرو اینفلوئنسر با چند میکرو اینفلوئنسر کار کنید.

- نرخ تبدیل: به دلیل نرخ تعامل بالا با مخاطب و صمیمیت و اعتمادی که بین اینفلوئنسر و آنها وجود دارد معمولا نرخ تبدیل لید به مشتری در این نوع بالا است.

- در دسترس بودن: این نوع از اینفلوئنسر ها معمولا فعال تر هستند و در هر مرحله که به آنها احتیاج داشته باشید به راحتی میتوانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

اینفلوئنسراینفلوئنسر

نانو اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

این گروه از انواع اینفلوئنسرها، افرادی هستند که  کمتر از ۱۰۰۰۰ فالوئر دارند و مخاطبین آنها کمتر است و این مخاطبین از افراد محلی و یا افرادی که در یک زمینه خاص فعالیت دارند، هستند. متاسفانه این گروه اینفلوئنسرها به خاطر تعداد کم مخاطبینشان، کمتر مورد توجه برندها برای شرکت در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ قرار دارند.نانو اینفلوئنسرها افرادی هستند که از محبوبیت زیادی در یک فضای محلی و یا جامعه‌ای کوچک دارند. بنابراین اگر به دنبال معرفی کالا یا خدمات خود در جامعه‌ای کوچک هستید، شناسایی و همکاری با این گروه از انواع اینفلوئنسر را در اولویت کمپین‌های تبلیغاتی خود قرار دهید.

نانو اینفلوئنسر ها معمولا فقط در منطقه جغرافیایی خودشان تاثیر گذار هستند و به اینفلوئنسرهای محلی هم معروفند. اگرچه ممکن است همکاری با این افراد بازدید و نتیجه خیلی زیادی به همراه نداشته باشد اما یک نکته مثبت وجود دارد و آن هم این است که نانو اینفلوئنسرها معمولا با تک تک فالوئرهایشان صحبت می کنند و صمیمیت بسیار زیادی بینشان وجود دارد.

مزایای همکاری با نانو اینفلوئنسر ها

- نرخ تبدیل: همانطور که اشاره کردیم، مردم به پیشنهادات دوستان و آشنایان خودشان بیشتر اعتماد می کنند تا سلبریتی ها! بنابراین پیشنهادی که توسط یک نانو اینفلوئنسر به مخاطب صورت می گیرد با احتمال بالاتری تبدیل به اکشن می شود.

- هزینه: نانو اینفلوئنسرها به دلیل هزینه های کم دریافتی، بسیار مورد توجه برند های کوچک قرار می گیرند و گزینه های بسیار عالی برای استارت آپ ها با بودجه محدود هستند.

- اینگیجمنت: نانو اینفلوئنسرها نرخ تعامل خیلی بیشتری نسبت به همکاران دیگرشان دارند چرا که به راحتی برای هر کامنت وقت می گذارند و خودشان پاسخگوی مخاطب هستند.

- اعتبار: بسیاری از نانو اینفلوئنسرها اکثر مخاطبینشان را می شناسند و یک رابطه صمیمی و دوستانه با آن ها برقرار می کنند. بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که محصولتان به خوبی معرفی می شود.

- موقعیت جغرافیایی: قبل تر اشاره کردیم که به نانو اینفلوئنسرها اینفلوئنسر های محلی نیز گفته می شود. بنابراین بهترین گزینه برای برند های محلی کمک گرفتن از چند نانو اینفلوئنسر در همان محل جغرافیایی خاص است.

چطور برای کمپین بعدی مان بهترین اینفلوئنسر انتخاب کنیم؟

- مگا اینفلوئنسر: اگر هدف کمپین تان افزایش آگاهی نسبت به معرفی برند است و در میزان بودجه محدودیتی ندارید بهتر است از مگا اینفلوئنسر ها کمک بگیرید.

- ماکرو اینفلوئنسر: اگر هدف کمپین تان این است که بازار هدف تان را گسترده کنید و به مخاطب بیشتری دسترسی داشته باشید از ماکرو اینفلوئنسرها استفاده کنید. ماکرو اینفلوئنسرها از نرخ تعامل بیشتری نسبت به مگا اینفلوئنسر ها برخودارند.

- میکرو اینفلوئنسر: اگر هدف از کمپین افزایش لید و نرخ تبدیل در میان نوع خاصی از مخاطب هدف است میکرو اینفلوئنسر ها بهترین گزینه هستند.

- نانو اینفلوئنسر: استارت آپ ها و برند های نوپا که بودجه کمتری دارند و هم چنین برند های محلی که می خواهند در نقطه جغرافیایی خاصی تبلیغ انجام دهند بهتر است از نانو اینفلوئنسر ها بهره بگیرند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .