تبیان، دستیار زندگی

6 روش صرفه‌جویی در هزینه فرزندآوری

چگونه هزینه بچه‌دار شدن را کاهش دهیم؟

وضع اقتصادی موجود زوج‌های زیادی را از بچه‌دار شدن منصرف کرده است اما روش‌های کاربردی و مؤثر زیادی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های بچه دار شدن وجود دارد که خواندن آنها می‌تواند نظرتان را نسبت به بچه‌دار شدن تغییر دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بارداری،فرزندآوری،بچه دار شدن،پزشک،زایمان،بیمارستان،بیمه تکمیلی،سزارین،بیمه،سیسمونی،وسایل ضروری نوزاد،شیرخسک،پوشک،متخصص زنان وزایمان،بچه دار شدن
طبق آمار ارائه شده از سوی سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال 94 تعداد فرزندآوری با شیب تقریبا تندی کاهش یافت. در سال 98 میزان موالید کشور نسبت به سال قبل با ۱۳ درصد کاهش مواجه شد که کاهش بیش از ۹۲ هزار تولد را به همراه داشته است.پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که کرونا و شرایط اقتصادی به بدتر شدن نرخ جمعیتی دامن خواهد زد.
طبق تحقیقات پیو، یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد از ازدواج و به طبع فرزندآوری خودداری می‌کنند، نداشتن آمادگی مالی است. فرزندآوری از نگاه اغلب مردم بسیار پر‌هزینه بوده و با توجه به شرایط موجود هزینه ویزیت پزشک، دارو، زایمان و چیزهایی که نوزاد به آن احتیاج دارد، روز به روز در حال افزایش است. والدین به طور متوسط 18 تا 20 میلیون تومان به ازای هر کودک برای هزینه مراقبت‌های قبل از زایمان، مربوط به زایمان و پس از زایمان پرداخت می‌کنند اما تقریبا بیش از نیمی از این هزینه‌ها اضافی بوده و کاهش آنها به طور چشمگیر امکان‌پذیر است. اگر باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید بهتر است از همین حالا به فکر کاهش هزینه‌های فرزند‌آوری باشید و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به نکات زیر توجه کنید:

1- قبل از بارداری، پوشش بیمه خود را بررسی کنید

هزینه‌های مربوط به قبل و بعد از زایمان بسته به نوع پزشک، زایمان، بیمارستان و بیمه متفاوت است اما این هزینه‌ها بدون بیمه قطعا چندین برابر بیشتر خواهد شد. از طرفی برخی افراد ترجیح می‌دهند در بیمارستان‌های خصوصی و با خدمات اضافه‌تری زایمان کنند که این هزینه‌ها را می‌توان با بیمه تکمیلی انفرادی به حداقل رساند. اما چگونه؟!
در حال‌حاضر تنها شرکت بیمه‌ای که به صورت مستقیم بیمه تکمیلی انفرادی ارائه می‌دهد، شرکت بیمه سامان است. طرح وصال سامان تا سقف 5 میلیون تومان از هزینه زایمان اعم از سزارین و طبیعی و 800 هزار تومان از هزینه ویزیت و دارو را تحت پوشش قرار می‌دهد. بازه‌ی سنی بیمه تکمیلی انفرادی سامان از بدو تولد تا 70 سالگی می‌باشد.
در صورتی که خریدار بیمه تکمیلی، بیمه‌ پایه (تامین اجتماعی، حوادث درمانی، خدمات درمانی نیروهای مسلح و سلامت ایرانیان) نداشته‌ باشد، 18 درصد به مبلغ حق ‌بیمه او افزوده خواهدشد. امکان خرید بیمه تکمیلی سامان به دو روش قسطی و نقدی امکان‌پذیر است که پرداخت حق‌ بیمه به روش نقدی و یکجا، شامل 10 درصد تخفیف خواهدشد و درصورتی که بیمه‌گذار مایل به پرداخت حق ‌بیمه خود به صورت اقساطی باشد، در ابتدا باید 30 درصد آن ‌را به عنوان پیش‌‌پرداخت بپردازد و مابقی را در 5 فقره چک 1 ماهه پرداخت نماید.
بنابراین یک خانم باردار با شرایط سنی 16 تا 50 سال، در صورت خرید بیمه تکمیلی انفرادی به مبلغ 1,747,980 تومان( با احتساب تخفیف 10 درصدی در صورت پرداخت نقدی)، مشمول یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه سونوگرافی، 5 میلیون تومان هزینه زایمان و 800 هزار تومان هزینه ویزیت و دارو به مدت یک سال خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که این نوع بیمه در همه بیمارستان‌ها مورد قبول بوده و با این روش می‌توانید 5 میلیون تومان هزینه فرزندآوری را کاهش دهید.

2- در انتخاب پزشک‌تان دقت کنید

در عین حال که به دنبال دکتر خوب و متخصص می‌گردید، به این نکات هم توجه داشته باشید که پزشک مورد نظرتان چقدر ویزیت می‌گیرد، در بیمارستان‌‌های دولتی زایمان انجام می‌دهد یا خصوصی؟، آیا برای زایمان دستمزد جداگانه‌ای از هزینه بیمارستان می گیرد یا خیر و... با توجه به این نکات می‌توانید پزشک‌تان را انتخاب کرده و متناسب با بودجه‌تان به سراغ پزشک حاذق و منصف بروید.

3- آزمایش‌های غیر‌ضروری را انجام ندهید

افراد باردار اغلب با مراجعه به پزشک سعی می‌کنند مو به مو به حرف‌های پزشک‌شان گوش کنند و طبق دستور پزشک 

سیسمونی هم مانند جهیزیه وسایل غیرضروری زیادی دارد که به جای خرید آن وسایل می‌توانید هزینه آن را برای آینده فرزندتان پس‌انداز کنید

تمام آزمایشات را انجام دهند اما واقعیت این است که برخی از پزشکان از حساسیت بالایی برخوردار بوده و بدون توجه به شرایط مالی مراجع، آزمایشات غیر‌ضروری را تجویز می‌کنند. مثلا یک بارداری طبیعی به 4 سونوگرافی در هفته 10 تا 12، هفته 18، هفته 22 و هفته 32 نیاز دارد  اما ممکن است پزشک شما  بیش از 4 بار سونوگرافی برای شما تجویز کند که در این صورت بهتر است علت آن را بپرسید تا در صورت نبود مشکل جدی سونوگرافی اضافی انجام ندهید. همچنین آمنیوسنتز، غربالگری شفافیت بینی، نمونه‌برداری از پرزهای جفتی، سونوگرافی آناتومی و آزمایش ژنتیک از جمله آزمایشات پرهزینه و غیرضروری هستند که در صورت عدم نیاز می‌توانید از انجام آنها خودداری کنید.

4- در تهیه سیسمونی به خرید وسایل ضروری اکتفا کنید

سیسمونی هم مانند جهیزیه وسایل غیرضروری زیادی دارد که به جای خرید آن وسایل می‌توانید هزینه آن را برای آینده فرزندتان پس‌انداز کنید. نیازی نیست برای نوزادتان لباس در سایزهای مختلف بخرید زیرا اکثر کودکان از سنین نوزادی تا 5-6 ماهگی به سرعت رشد می‌کنند و خیلی از لباس‌ها به دلیل تغییر سایز استفاده‌نشده باقی می‌ماند. همچنین خرید اسباب‌بازی بیش از حد یکی از کارهای اشتباه دیگری است که امروزه اغلب والدین تنهایی کودکان‌شان را با این کار جبران می‌کنند اما این کار باعث پریشان‌حالی کودک در آینده و پر توقع شدن او خواهد شد؛ بنابراین با خرید کمتر اسباب‌بازی علاوه بر کاهش هزینه فرزندآوری، می‌توانید به رشد قوه تخیل، یادگیری و احساس خوشبختی کودک‌تان کمک کنید زیرا کودکی که اسباب‌بازی کمتری داشته باشد قدر آن چه را که دارد، بیشتر دانسته و تمام خوشحالی و خوشبختی را در داشتن اسباب بازی نمی‌بیند.

5- در مصرف پوشک صرفه‌جویی کنید

پوشک یکی از بزرگترین هزینه‌ها پس از بچه‌دار شدن است که تنها راه صرفه‌جویی آن، استفاده از پوشک پارچه‌ای و یا خرید پوشک یک‌بار‌مصرف به صورت عمده‌ است.
در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد تمامی والدین از پوشک‌های پارچه‌ای برای کودکانشان استفاده می‌کردند؛ اگرچه استفاده از پوشک پارچه‌ای برای مادران امروزی چندان خوشایند نیست اما توصیه می‌شود برای کمک به اقتصاد خانواده حداقل در محیط خانه از پوشک پارچه‌ای و در هنگام مسافرت و مهمانی از پوشک یک‌بار‌مصرف استفاده نمایید. ضمن اینکه پوشک‌های پارچه‌ای 100 درصد از مواد طبیعی مانند پنبه و بامبو ساخته شده‌اند و هیچ‌گونه حساسیتی برای کودک ایجاد نمی‌کنند.

6- تا حدامکان شیر خشک نخرید

تاجایی که می‌توانید از شیر خودتان به نوزاد بدهید اما اگر به هر دلیلی لازم بود تا کودک از شیر خشک تغذیه شود، بهتر است قبل خرید از سازگاری شیر خشک با نوزادتان مطمئن شده و بعد به طور یک‌جا از فروشگاه‌های عمده فروشی شیر خشک بخرید و به‌این ‌ترتیب هزینه‌های کودک خود را کاهش دهید.