تبیان، دستیار زندگی

بررسی مهمترین مشکلات سامانه شاد، از عدم نصب تا مشکل در بروزرسانی

چند ماهی است که ویروس کرونا شرایط متفاوتی را برای همه افراد در جامعه به وجود آورده است و تقربیا همه فعالیت ها را تحت تاثیر قرار داده است، سیستم آموزشی کشور هم از این امر مستثنا نبوده و این ویروس باعث شد که دانش آموزان دیگر نتوانند در کلاس های درس حاضر  شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سامانه شاد

سامانه شاد، شبکه آموزشی دانش آموز است که برای آموزش مجازی آنها در نظر گرفته شده است. در این سامانه آموزش به صورت آنلاین انجام می‌شود و دانش آموزان موظف هستند در ساعات تعیین شده، در کلاس های مجازی شرکت کنند.

 
یکی از مشکلاتی که برای این شبکه وجود دارد، احراز هویت دانش آموز و عدم نصب بر روی برخی از تلفن‌ها همراه میٰباشد. 


این سامانه به این صورت است که اگر دانش آموز امکان حضور آنلاین در ساعت مقرر  را نداشته باشد، می تواند از فایل‌های ذخیره شده استفاده کند تا از همکلاسی‌های خود عقب نماند. اگرچه این تصمیم تا حدودی می‌توانست مشکل معلمان و دانش آموزان را در زمینه درسی و تحصیلی رفع کند؛ اما این شبکه دارای مشکلاتی نیز بود.

 

فارغ از مشکلات برخی دانش‌آموزان که دسترسی به اینترنت و موبایل ندارد، این سامانه چند مشکل عمده دیگر نیز دارد.

یکی از آنها نصب این برنامه می‌باشد. این نرم افزار برای گوشی‌های اندرویدی ارائه شد و تلفن های همراه با سیستم عامل های جاوا، سیمبین و آیفون نمی‌توانستند این سامانه را در گوشی خود نصب کنند.


 همچنین برای نصب برنامه شاد دستگاه هوشمند، نیاز بود تا سیستم‌ عامل اندروید با نسخه 4.4 یا بالاتر باشد، پس والدینی که اندرو.ید گوشی‌های آنها پایین‌تر از 4.4 بود، نمی‌توانستند این برنامه را نصب کنند.

برای نصب برنامه لازم بود که گوشی فضای داخلی حداقلی را داشته باشد. این فضا شامل حجم خود اپلیکیشن شاد که حدودا 20 مگابایت می‌باشد بوده و همچنین برای اجرای برنامه و ذخیره اطلاعات بعدی که در گروه‌ها و کانال‌ها توسط معلمان برای دانلود گذاشته می‌شود می‌باشد.

گاهی ممکن است گوشی اندروید اجازه نصب این برنامه را در گوشی ندهد، البته این مشکلی است که ممکن است برای برنامه دیگری که می خواهید در گوشی نصب کنید هم به وجود بیاید و برای برخی گوشی های اندرویدی تعبیه شده تا برنامه های مخرب نصب نشوند. برای رفع این مشکل باید قسمت تنظیمات گوشی همراه خود رفته و و اجازه نصب را به نرم افزار شاد بدهید.

سامانه شاد
یکی از مشکلاتی که برای این شبکه وجود دارد، احراز هویت دانش آموز می‌باشد. بعد از اینکه این برنامه را در گوشی نصب کردید باید مراحل احراز هویت دانش آموز به منظور عضویت در کانال ها و گروه‌های درسی مربوط به کلاس و مدرسه، انجام شود. اما در این زمان ممکن است با خطاهایی روبرو شوید .

ممکن است دانش آموز با ارور روبرو شود که دلیل آن هم می تواند نقص یا اشتباه در مشخصات ثبت شده دانش آموز در سامانه سناد باشد. برای رفع این مشکل بهتر است که موضوع را با مدیر مدرسه در میان بگذارید.

یکی دیگر از این مشکلات سرعت پایین این شبکه است. دانش آموز و معلم برای فرستادن ویس و صدا با مشکل روبرو هستند و بعد از چند دقیقه ویس دانلود می‌شود و یا حتی ممکن است که اصلا ارسال نشود.

در برخی خانواده‌ها دو یا سه محصل وجود دارد که ممکن است زمان کلاس‌های آنها با هم تداخل داشته باشد و یا حتی ممکن است پدر و مادر در ساعت کلاس، سرکار باشند و در منزل حضور نداشته باشند تا بخواهند گوشی را در اختیار فرزند خود قرار دهند.


سال تحصیلی 1399 - 1400 از امروز شنبه 15 شهریور ماه آغاز شده و این سامانه برای سال تحصیلی جدید بروز رسانی شده و امکانات جدیدی به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد. دانش آموزان و معلمان می‌توانند با دانلود آخرین نسخه برنامه شاد، اپلیکیشن خود را آپدیت کنند و به این ترتیب به امکانات نسخه جدید این نرم افزار دسترسی پیدا کنند.

برنامه جدید شاد امکانات دیگری را در اختیار معلمان و دانش اموزان قرار میدهد. از جمله این امکانات، راه اندازی آزمون ساز برنامه شاد، حضور و غیاب دانش آموزان در کلاس ها، کنترل تکلیف دانش آموزان، ارتباط زنده و تصویری بین معلم و دانش‌آموز، اختصاص فضای ویژه به معلمان برای تدریس می باشد.
معلمان و دانش آموزان توجه داشته باشند که باید این نسخه را بروز رسانی کنند. چون اگر این برنامه بروز رسانی نشود مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می‌آورد. مثلا ممکن است پیام‌ها ارسال نشود و حتی کاربر بعد از مدتی خود به خود از برنامه خارج شود. با بروزرسانی شاد، سرعت برنامه به صورت قابل توجهی بالا خواهد رفت.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .