تبیان، دستیار زندگی

آداب گفتگو با همسر

صحبتی كه روند و پایانی خوش دارد نشانه صمیمیت زوجین است چون طرفین می‌دانند كه دیگری چه می­‌گوید و از این كه می‌توانند آزادانه حرف بزنند و منظور یكدیگر را بفهمند لذت می­‌برند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه رضایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گفتگو با همسر، همسران، ازدواج، آداب گفتگو با همسر،
یكی از لذت­‌بخش­‌ترین تجربیات زندگی مشترک این است كه حرف مبهمی را بزنید و بدانید كه همسرتان دقیقا منظور شما را می‌­فهمد. اما همیشه اینطور نیست مخصوصا موقع حرف زدن با همسر. برای آموختن روش صحبت با همسر خود باید كلمات را با رعایت همه جوانب ادا كنید و سعی كنید لحن خوشایندی داشته باشید. صحبتی كه روند و پایانی خوش دارد نشانه صمیمیت زوجین است چون طرفین می‌­دانند كه دیگری چه می‌گوید و از این كه می‌­توانند آزادانه حرف بزنند و منظور یكدیگر را بفهمند لذت می‌­برند.
اما در ازدواج های ناموفق، لذت صحبت در فضای شكایت و گله‌­مندی خشمگینانه و سوءتفاهم گم می‌­شود و جای آن را اشارات انتقادی و بهانه­‌گیری‌­ها و تهدید کردن پر می‌كند چون به مرور زمان شیوه‌های متفاوت صحبت، منافع و چشم‌ا‌ندازهای متفاوت و سوءتفاهم‌­ها روی هم انباشته می‌­شوند و آهنگ دلپذیر صحبت همسران را تغییر می‌­دهد.

مواردی که در هنگام صحبت با همسر باید از آن پرهیز کرد

گاهی گفتگوی همسران به دلیل تنش­‌های موجود در روابط سخت‌­تر و توان­فرساتر می­‌شود و بیشتر زمان آن صرف مشاجره‌­ها و بحث­‌های بی‌­اهمیت صرف می­‌شود. به جای انجام این موارد بیهوده بهتر است از مهارت و تکنیک حل مسئله استفاده کنید و فرصت گفتگو را به تمرینی خوب برای زمان در کنار هم بودن بگذرانید و موارد ممنوعه­ زیر را به هیچ عنوان در بحث ها و مشاجرات خود وارد نکنید:
- با کنایه صحبت کردن - روشن و واضح منظور خود را بیان نکردن
- انتقاد و سرزنش کردن
- فریب دادن و دروغ گفتن - توهین کردن و ناسزاگویی
- سلطه‌­گری و تحمیل عقاید
- تهدید کردن و هر نوع رفتاری که حاکی از آن باشد که "حق با من است، من مهم‌­تر هستم"
- بی‌­احترامی کردن

چه تصورات اشتباهی راجع به گفتگو با همسر وجود دارد؟

گفتگو صحیح نوعی مهارت محسوب می­‌شود و منظور مهارتی است که در آن مراقب نحوه‌ی کنترل بحث باشیم تا تبدیل به سوءتفاهم نشود مثل رعایت این نکات ساده که: صحبت کردن چه زمانی و در کجا اتفاق بیافتد، چگونه به آن پایان دهیم، چگونه مکث کنیم و به طرف مقابل اجازه دهیم تا او هم حرفایش را بزند و مهم‌­تر از همه این که اگر حتی مطمئن باشید که حق با شماست چگونه متقاعد می‌­شوید.

موارد و تصورات اشتباه

- اگر با همسرم صحبت کنم ضایع می شوم؛ احتمالا در پشت این فکر نوعی مقاومت طولانی مدت درباره حرف زدن و گوش کردن وجود دارد.
- اگر به همسرم بگویم چطور دلم را شکسته او را بیشتر از خود رانده‌­ام؛ در پس این فکر این تصور وجود دارد که همسر من خودش باید بفهمد من چه احساسی دارم نه این که من به او بگویم چه احساسی دارد.
- اگر به حرف­‌های همسرم گوش کنم فکر می­‌کند که با او موافق هستم؛ حتما پشت این فکر این تصور اشتباه وجود دارد که من باید حرف آخر را بزنم و تعیین کننده مسیر بحث باشم.
- اگر صحبت کنم و بگویم چه چیز آزارم می‌­دهد فاصله من از همسرم بیشتر می­‌شود؛ برعکس این تفکر، صحبت کردن راجع به مسائل پیش آمده باعث می­‌شود متوجه شوید در درون همسرتان چه می‌­گذرد تا قدمی به سوی رفع اختلاف و سازش بردارید. وقتی به همسرتان می­‌گویید که چه چیزی باعث ناراحتی شما شده است اجازه می‌­دهید همسرتان متوجه شود و به رنجش شما پی ببرد.
- اگر به سهم خود در بروز مشکلات اعتراف کنم همسرم دیگر مرا تحویل نمی‌گیرد یا علیه خودم استفاده می کند.

چگونه آداب گفتگوی موثر با همسر را رعایت کنیم؟

صمیمانه به حرف‌های همسرتان گوش کنید: با گوش کردن به دنیای همسرتان وارد شوید و از چشم او به موضوع پیش آمده نگاه کنید. یعنی به شکل غیرتدافعی و رقابت­‌جویانه از خودتان بپرسید او سعی دارد چه چیزی را به من بفهماند و روی چه مسئله‌­ای تاکید دارد. بعد از مدتی که از صحبت همسر شما گذشت به او خلاصه‌­ای از مطالبی که گفته را بیان کنید تا او متوجه شود که کاملا به حرف­‌های او گوش می­کنید تا به صحبت کردن ترغیب شود.

فن خلع سلاح: این روش به شما کمک می­‌کند به جای دفاع از گفته­‌های خود به صحبت همسرتان متمرکز شوید و از این طریق اختلاف پیش آمده را حل کنید. در این تمرین شما به نوبت حقیقت دیدگاه همسرتان را که خالصانه با آن موافق هستید کشف کرده و به طریقه‌ای خیرخواهانه و مجاب کننده آن را تصدیق خواهید کرد. این کار باعث می­‌شود موضوع اصلی که باعث ناراحتی شما و همسرتان شده است کشف شود و از سوءتفاهم پرهیز شود.

گفتگو صحیح نوعی مهارت محسوب می­‌شود و منظور مهارتی است که در آن مراقب نحوه‌ی کنترل بحث باشیم تا تبدیل به سوءتفاهم نشود

زمان مناسب گفتگو را در نظر بگیرید: نه تنها دانستن چگونگی گفتگو کردن از اهمیت زیادی برخوردار است، بلکه زمان صحبت نیز بسیار مهم است. تلاش برای حل یک گفتگو و جلوگیری از سوءتفاهم در زمانی اشتباه می­‌تواند منجر به نتایجی شود که کمتر خوشایند باشد. زوجینی که برای گفتگو با یکدیگر برنامه‌ریزی می‌­کنند و سعی می‌­کنند مسائل مهم خود را حل کنند (به صورت روزانه و یا هفتگی)، به راحتی می‌­توانند جنبه‌های مختلف مشکل را در روابط خود حل کنند.

در بحث کردن با همسرتان فاصله را رعایت کنید: در اکثر گفتگوها، هر دو نفر تا اندازه‌­ای مقصر هستند، پس برای حل جر و بحث، هر دو طرف باید آنچه را که گفته و کاری را که انجام داده­‌اند بپذیرند تا موقعیت یکدیگر را درک کنند و بهترین کار را برای ارزیابی این موقعیت انجام دهید و به این فکر کنند که به خاطر چه چیزی آزرده شده‌اند و طرف مقابل نیز به خاطر چه چیزی ناراحت شده است.

از تسلیم شدن خجالت نکشید: یکی از سخت‌­ترین درس‌­ها برای یادگیری مذاکره و گفتگو با همسر این است که بدانید برنده شدن در یک بحث، یک پیروزی توخالی است. پس بهتر است این­طور فکر کنید که شما در یک تیم هستید و هدف این نیست که در بحث برنده شوید. هدف این است که به یکدیگر احترام بگذارید و نیازهای یکدیگر را برطرف کنید. روش اصلی برای حل هرگونه بحثی مصالحه­‌ای است که باید از هر دو طرف باشد. چون بدون مصالحه یا این بحث برای همیشه ادامه پیدا می­‌کند یا یکی از طرفین بدون توجه به آنچه که دیگری می­‌خواهد به بحث پایان می‌­دهد.

در بحث­‌های زناشویی اشتباهات خود را قبول کنید: قبول کردن اشتباه برای ما سخت است. اگر واقعا به آنچه که همسرتان را ناراحت کرده است دقت کنید، شاید بفهمید که او هم حق دارد. چیزهایی که اغلب همسر ما را ناراحت می‌کند، چیزهایی هستند که ما آنها را نادیده می­‌گیریم. آماده بودن برای پذیرفتن اشتباه، می­‌تواند همسران را به هم نزدیک کند. اگر شما اشتباه خود را قبول کنید، طرف مقابل هم اشتباه خود را قبول خواهد کرد.

تفاوت‌­های فردی را بپذیریم:  باور داشته باشیم که زن و شوهر از دو دنیای متفاوت هستند و راه رسیدن به آرامش، مدارا با تفاوت­‌های هم است مثل مدارا با اضطراب همسر، مدارا با کج خلقی­‌های همسر و مدارا با اختلاف سلیقه­‌های همسر. البته این مدارا دو طرفه است و وظیفه زن و شوهر است که هر دو مداراگر باشند.

رفتار مثبت داشته باشیم: تلاش کنیم رفتار ناشایست همسر را با رفتار نیکو دفع کنیم. هدف از این کار جذب همسر و افزایش صمیمیت بین زوجین است و هرگز معنای کوتاه آمدن و ذلت نیست. دفع بدی با خوبی و مدارا کردن با کج خلقی همسر کینه‌ها و بدی‌ها را از بین می رود. بدانید که دفع کج خلقی‌های همسر با رفتار نیک باعث جذب همسر کج خلق و زمینه تغییر و رشد وی به نقطه مطلوب خواهد شد.