تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با طرز تهیه نرگسی اسفناج

نرگسی غذای محلی سالم و خوشمزه ای است که به آسانی پخته می شود و بسیار مقوی و مفید می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرگسی اسفناج

نرگسی نوعی غذای ساده و محلی می باشد که با تخم مرغ تهیه می شود و به دلیل شباهتش با گل نرگس (ترکیب رنگ های غذا) این نام را برایش انتخاب کرده اند.

این غذا مخصوص شهرهای خراسان جنوبی و مازندران است که از این شهرها به سایر نقاط ایران معرفی شده است. در مازندران به این غذا بشته واش می گویند.

 نرگسی انواع مختلفی دارد: نرگسی اسفناج ، نرگسی لوبیا سبز، نرگسی بادمجان، نرگسی باقلا که معروف ترین این نرگسی ها ، نرگسی اسفناج می باشد. این غذا در واقع شباهت بسیار زیادی به املت اسفناج دارد.

 نرگسی نوعی غذای ساده و محلی می باشد که با تخم مرغ تهیه می شود و به دلیل شباهتش با گل نرگس (ترکیب رنگ های غذا) این نام را برایش انتخاب کرده اند.


 در این مطلب می خواهیم با طرز تهیه نرگسی اسفناج آشنا شویم:

 مواد لازم برای تهیه نرگسی اسفناج:


اسفناج 500 گرم

تخم مرغ 4 عدد

پیاز  2 عدد

سیر  سه تا چهار حبه

نمک و فلفل، زردچوبه یه میزان لازم

روغن یا کره  به میزان لازم
نرگسی اسفناج

طرز تهیه نرگسی اسفناج:


برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا اسفناج ها را تمیز کنید و بشویید سپس داخل قابلمه ای بریزید. در قابلمه را ببندید و 15 دقیقه با حرارت ملایم اجازه دهید اسفناج ها بپزند. نیازی نیست که برای پختن اسفناج ؛آب به آن اضافه کنید.

 در مدتی که اسفناج می پزد در ظرف دیگری پیاز را  به صورت خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم و سبک شود. سپس سیرهارا رنده کنید و به پیاز اضافه کنید و مجدد تفت دهید تا سیرها هم نرم شوند.

پس از سرخ شدن پیاز و سیر باید اسفناج پخته را اضافه کنید و چند دقیقه باهم تفت دهید. پس از تفت دادن نمک و فلفل وزردچوبه  را هم به مواد اضافه کنید و در انتها نیز تخم مرغ ها را روی اسفناج ها بشکنید و با حرارت کم اجازه دهید تخم مرغ ها بسته شوند.

 به همین سادگی نرگسی اسفناج آماده شده و می‌توانید این خوراک ساده و خوشمزه را همراه با برنج و ماست سیر و یا نان نوش جان کنید.

  اسفناج برای زنان در دوران عادت ماهانه که در معرض فقر آهن هستند، بسیار مهم است و تعداد گلبولهای قرمز خون را افزایش می دهد .اسفناج آهنی را در اختیار بدن قرار می دهد که کالری بسیار کمتری دارد و کاملا فاقد چربی است.


 همانطور که گفتیم نرگسی اسفناج غذای بسیار مفید و مقوی برای بدن می باشد. اسفناج موجود در این غذا ، مقدرا قابل توجهی ویتامین (ب3) دارد و همین ویتامین داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر است.

 همچنین  اسفناج برای زنان در دوران عادت ماهانه که در معرض فقر آهن هستند، بسیار مهم است و تعداد گلبولهای قرمز خون را افزایش می دهد .اسفناج آهنی را در اختیار بدن قرار می دهد که کالری بسیار کمتری دارد و کاملا فاقد چربی است.

 نکته:

 برای تهیه نرگسی هم می توانید از تخم مرغ استفاده کنید و هم نه . در صورت استفاده هم می توانید آن را با مواد دیگر هم بزنید و هم می توانید به صورت درسته و عسلی روی غذا قرار دهید.
 اگر تمایل داشته باشید می توانید مقداری گردو هم به این غذای خوشمزه اضافه کنید تا طعم بهتری به غذا بدهد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .