تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه چلو گوشت خانگی

یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی که بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی هم دارد ، چلو گوشت خانگی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چلو گوشت

چلو گوشت غذای بسیار خوش خوراکی است که قدمت زیادی در کشور ما دارد و به عنوان یک غذای سنتی شناخته می شود و می توان آن را با انواع گوشت گوسفند ، گوساله ، بوقلمون و شتر تهیه کنید.البته اکثر افراد آن را با ماهیچه و گردن درست می کنند.

 در این مطلب می خواهیم طرز تهیه این غذای خوشمزه را بگوییم:

مواد لازم برای تهیه چلو گوشت:


گوشت گردن گوسفندی یک عدد

پیاز  دو عدد

سیر دو عدد

رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

دارچین  یک عدد چوب

برگ بو  چهار عدد

زعفران دم کرده

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

  نیم ساعت مانده به پایان پختن گوشت، مقداری هم نمک به آن اضافه کنید. دقت کنید که وقتی نمک را اضافه می کنید، دقیقا روی گوشت نریزید و درون آب اضافه کنید. و در سر آخر هم ۲ قاشق غذاخوری دیگر زعفران درون قابلمه اضافه کنید.


طرز تهیه چلو گوشت:


 برای تهیه این غذای خوشمزه اول از همه پیازها را به شکل نگینی خرد کنید و با کمی روغن آن را در قابلمه ای بریزید تا تفت بخورند. باید پیازها به خوبی نرم شوند. کمی بعد زردچوبه را اضافه کنید، و اجازه دهید دوباره تفت بخورند. زیرا باید زردچوبه ها به خورد پیاز بروند.

در مرحله بعد نوبت اضافه کردن گوشت گردن به قابلمه است، البته قبل از اضافه کردن بهتر است ۴ قاشق غذاخوری زعفران به گوشت اضافه کنید، مقداری هم فلفل سیاه بزنید، دقت کنید که زعفران را به همه قسمت های گوشت برسانید. بعد از انجام دادن این موارد گوشت را به قابلمه اضافه کنید.

صبر کنید تا گوشت به خوبی تفت داده و سرخ شود. وقتی احساس کردید گوشت تفت داده شده است رب گوجه را به آن اضافه کنید. دوباره بگذارید تفت بخورد و بعد از آن ۸ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید.

 بعد از اینکه روی گوشت آب ریختید، شعله گاز را زیاد کنید،چون آب باید به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن شعله را کم کنید تا گوشت کم کم بپزد.

در مرحله بعد نوبت اضافه کردن سیر، برگ بو و چوب دارچین است. اینها را که اضافه کرده اید باید چند ساعت ( حدود ۳ الی ۴ ساعت ) صبر کنید تا غذا جا بیوفتد.

 نیم ساعت مانده به پایان پختن گوشت، مقداری هم نمک به آن اضافه کنید. دقت کنید که وقتی نمک را اضافه می کنید، دقیقا روی گوشت نریزید و درون آب اضافه کنید. و در سر آخر هم ۲ قاشق غذاخوری دیگر زعفران درون قابلمه اضافه کنید.

 زمانی که  احساس کردید گوشت پخته شده است و به اندازه ۱ لیوان آب داخل قابلمه مانده است؛ سیر، برگ بو و چوب دارچین را که از قبل به قابلمه اضافه کرده اید را از قابلمه خارج کنید. آب داخل قابلمه را هم صاف کنید. سپس گوشت را به همراه چلو زعفرانی سرو کنید.

 نکات:


برای چاشنی غذا می توانید از آبلیمو هم استفاده کنید.

چلو گوشت های بیرونی و رستورانی معمولا بدون استفاده از رب گوجه فرنگی تهیه می شود، اا برای اینکه غذا رنگ بهتری بگیرد ، مقدار کمی رب گوجه اضافه کنید.

 می توان این غذا را با پلو ساده و سفید و یا باقالی پلو نوش جان کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .