تبیان، دستیار زندگی

نحوه خرید دارا دوم از طریق کد ملی و کارگزاری

پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه گذاری (ETF)،دارا دوم از چهارشنبه 5 شهریور ماه آغاز شده وتا نوزده شهریور ماه ادامه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ای تی اف
(ETF)دومین صندوق سرمایه گذاری دولتی است که در آن تعدادی سهم از نمادهای شپنا، شتران، شبریز و شبندر که همگی شرکت‌های پالایشی هستند، به خریداران عرضه می شود.

 شرکت نفت به نمایندگی از دولت  بخشی از سهام شرکت‌های پالایشی را در دست دارد . سهم این شرکت دولتی در پالایشگاه اصفهان ۱۳.۷۵ درصد معادل ۷ میلیارد سهم، پالایشگاه تهران ۱۵.۸۵ درصد معادل ۷ میلیارد سهم، پالایشگاه بندرعباس ۱۶.۶۶ درصد معادل ۵ میلیارد سهم و پالایشگاه تبریز ۱۶.۱۴ درصد معادل ۲ میلیارد سهم است.

 این سرمایه گذاری فرصتی است تا همه افراد جامعه بتوانند  در سهام شرکت های معتبر، سرمایه گذاری کنند . همه اشخاص دارای کد ملی بدون محدویت سنی می توانند در این سرمایه گذاری شرکت کنند.

همه افراد برای ورود به بازار بورس و سرمایه گذاری در این زمینه بهتر است از قبل تحقیقات کامل را انجام دهند. به دو روش می توان اقدام به خرید دارا دوم کرد:

 در روش اول فرد باید  کد معاملاتی یا کد بورسی فعال داشته باشد و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کند.

 توصیه می شود که اشخاص از طریق سامانه های معاملاتی کارگزاری ها اقدام به خرید دارا دوم کنند، چون به تبع آن باید برای انجام کارهای خود کد بورسی داشته باشند . در واقع این روش کمک می کند تا شخص بتواند مراحل را سریع تر انجام دهد و در صورت لزوم آن را بفروشد.


در روش دوم هم ممکن است فرد کد بورسی و یا کد معاملاتی نداشته باشد و این افراد می توانند  از طریق شعب بانک های منتخب و سامانه های پرداخت الکترونیک منتخب برای خرید اقدام کنند.

 متقاضیان دارا دوم باید در نظر داشته باشند که حداکثر تعداد واحدهای قابل خریداری  برای هر شخص حداکثر پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

خرید دارا دوم با کد ملی


 بانک های ملی ، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت ، صادرات ایران، قرض الحسنه مهر ایران، از جمله بانک های منتخب در سراسر کشور هستند که افراد می توانند اقدام به خرید دارا دوم کنند.

افرادی که کد بورسی ندارند، نگران نباشند، آنها می توانند با استفاده از سامانه های غیر حضوری بانکی و اپلیکیشن های پرداخت مانند آپ به خرید دارا دوم با کد ملی کنند.

در صورتی که طبق مقررات به هر دلیل برای پذیره نویسان، واحد سرمایه‌ گذاری صادر نشود و یا کمتر از میزان واریز شده صادر شود، مابه ‌التفاوت وجوه واریز شده را حداکثر ظرف ۵ روز کاری بعد از پایان دوره پذیره ‌نویسی برگردانده می شود.
ای تی اف

خرید دارا دوم از طریق کارگزاری ها


یکی دیگر از روش های خرید دارا دوم، از طریق کد بورسی و یا کد معاملاتی می باشد که در آن فرد باید کد بورسی فعال داشته باشد و از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌ های آنلاین معاملاتی، سرمایه گذاری کند.

توصیه می شود که اشخاص از طریق سامانه های معاملاتی کارگزاری ها اقدام به خرید دارا دوم کنند، چون به تبع آن باید برای انجام کارهای خود کد بورسی داشته باشند . در واقع این روش کمک می کند تا شخص بتواند  مراحل را سریع تر انجام دهد و در صورت لزوم آن را بفروشد.

خرید دارا دوم از طریق کارگزاری ها  بعد از پایان معاملات بازار سرمایه قابل انجام است و متقاضایان پذیره نویسی دارا دوم می توانند تا 3 ساعت پس از پایان معاملات بازار نسبت به خریداز طریق کارگزاری ها برای خرید نماد پالایش اقدام کنند.

 برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هموطنان بهتر است جز در موارد ضروری از مراجعه حضوری به شعب بانک‌ ها و کارگزاری‌ ها پرهیز کنند و پذیره ‌نویسی را از طریق مراجعه غیرحضوری به کارگزاری ‌ها و سامانه‌ های آنلاین معاملاتی و درگاه‌ های غیرحضوری بانک ها انجام دهند.‎


همچنین باید گفته شود که اگر نوع درخواست متقاضی به وسیله پذیره‌ نویسی در شبکه بانکی باشد، مبلغ به‌ حساب شخص و در صورت ثبت درخواست در سامانه معاملاتی بورس، به‌ حساب شخص صاحب کد معاملاتی واریز خواهد شد.

‎برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هموطنان  بهتر است جز در موارد ضروری از مراجعه حضوری به شعب بانک‌ ها و کارگزاری‌ ها پرهیز کنند و پذیره ‌نویسی را از طریق مراجعه غیرحضوری به کارگزاری ‌ها و سامانه‌ های آنلاین معاملاتی و درگاه‌ های غیرحضوری بانک ها انجام دهند.‎
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .