تبیان، دستیار زندگی

چگونه خانه ای ارزان بسازیم؟

اغلب افراد در حین ساخت‌وساز در تلاش‌اند تا با حذف بخش‌هایی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند که گاهی همین اقدامات برایشان گران تمام می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساختمان سازی

حتی با وجود تورم هم می‌توان قیمت تمام‌شده ساخت مسکن را کاهش دهید


هزینه ساخت یک ساختمان به عوامل زیادی وابسته است. موقعیت زمین، طراحی ساختمان، نوع مصالح، قیمت تیرآهن، قیمت سیمان، نوع ساخت و نوع طراحی در قیمت تمام‌شده‌ی ساخت یک ساختمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

ساخت‌وساز شما در چه دسته‌ای قرار دارد؟

معمولاً ساخت‌وساز را از نظر هزینه تمام‌شده به ۳ دسته‌ی انبوه‌سازی، ساخت متوسط و شخصی‌سازی طبقه‌بندی می‌کنند.

۱-انبوه‌سازی

در این نوع ساخت‌وساز هزینه تمام‌شده حرف اول را میزند و نهایت صرفه‌جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد. اصطلاح «بساز و بفروشی» نیز به این دلیل برای انبوه‌سازان به کار می‌رود که هدف اول آن‌ها ساخت خانه با پایین‌ترین هزینه ممکن است.

۲-ساخت متوسط

در ساخت‌وسازهایی از نوع متوسط، محدودیت بودجه مانند روش انبوه‌سازی وجود ندارد. استانداردهای ساختمان‌سازی در این نوع چیزی مابین روش انبوه‌سازی و شخصی‌سازی است.

۳-شخصی‌سازی

در این نوع ساخت‌وساز طراحی و ساخت خانه کاملاً متناسب با درخواست مالک صورت می‌گیرد و محدودیتی ازنظر هزینه وجود ندارد.

متوسط قیمت ساخت یک ‌خانه

قیمت ساخت خانه در شهرهای مختلف متفاوت است، حتی در برخی کلان‌شهرها مانند تهران قیمت ساخت بسته به زمین انتخابی می‌تواند از محلی به محل دیگر بسیار متفاوت باشد. همچنین هزینه استادکار از شهری به شهر دیگر فرق می‌کند. در برخی مناطق کمبود مصالح ساختمانی وجود دارد و هزینه حمل‌ونقل آن هم می‌تواند بر قیمت تمام‌شده خانه بیفزاید. در حال حاضر بالاترین قیمت ساخت خانه مربوط به مناطق غرب و مرکزی ایران بوده و پایین‌ترین هزینه ساخت نیز به مناطق جنوبی کشور تعلق دارد.

علاوه بر تورم و افزایش قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن، حجم تقاضا و رونق بازار مسکن نیز یکی از عوامل مهم و مؤثر بر قیمت ساخت خانه است. رکود در بازار مسکن می‌تواند باعث کاهش رونق ساخت‌وساز و کاهش قیمت‌ها شود. متراژ خانه، تعداد اتاق‌خواب، تعداد سرویس بهداشتی، نوع تجهیزات به‌کاررفته مانند کف‌پوش و کابینت نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی مسکن هستند.

به‌طورکلی می‌توان گفت 75 درصد از کل هزینه،‌ مربوط به مراحل اجرایی ساخت یک ساختمان است و باقی هزینه‌ها مربوط به هزینه خرید زمین در منطقه مناسب، حیاط و باغچه، محوطه و طراحی خانه خواهد بود. البته علاوه بر تمام هزینه‌های مصالح، نیروی کار، سفت‌کاری و نازک‌کاری و زمین، طبق مقررات نظام‌مهندسی ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه ساخت نیز به پیمانکار تعلق می‌گیرد. در جدول زیر می‌توانید تخمینی از هزینه‌های ساخت خانه را مشاهده نمایید:
 تخمین هزینه‌های ساخت یک‌خانه
ردیفمراحل ساختدرصد سهم هر مرحله
1کندن پی ساختمان۱٫۲%
2پی‌ریزی ساختمان۳٫۷%
3بتن‌ریزی پی ساختمان۲٫۴%
4مصالح اسکلت‌بندی، میلگرد، بتن و دیوارچینی ساختمان۱۰٫۱%
5استادکار و کارگر اسکلت‌بندی و دیوارچینی۱۰٫۶%
6کابینت بندی و آشپزخانه۵٫۲%
7عایق‌بندی ساختمان۲٫۳%
8سقف و سربندی ساختمان۵٫۵%
9نقاشی و رنگ ساختمان۳٫۶%
10حمام و دستشویی۱٫۲%
11شومینه و سیستم گرمایشی۰٫۹%
12تهویه، داکت‌کاری، لوله ورود و خروج هوا ساختمان۲٫۹%
13لوازم آشپزخانه۱٫۶%
14لوله‌کشی و فاضلاب ساختمان۷٫۳%
15درب ورودی و اتاق‌های ساختمان۱٫۹%
16درب پارکینگ۰٫۴%
17پنجره آلومینیوم ساختمان۱٫۲%
18سنگ و نمای خارجی ساختمان۶٫۴%
19گچ‌بری ساختمان۴٫۷%
20کف‌پوش۲%
21سیم‌کشی و اتصالات برق ساختمان۳٫۲%
22بیمه و عوارض ساخت۴٫۸%
23نظارت بر ساخت۰٫۴
24اخذ جواز ساخت و امتیازات آب و برق و گاز۱٫۷%
25تمیزکاری ساختمان۰٫۴
26پیمانکاری ساختمان۱۲٫۵%

اما چه راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند به ما در کاهش قیمت تمام‌شده ساخت‌وساز کمک کند؟ اگر شما هم مایلید جواب این سؤال را بدانید حتماً ادامه مطلب را بخوانید.

ساختمان سازی

۱-ساخت خانه تجربه میخواهد

برای ساخت هر خانه‌ای مهندس ناظر از طرف نظام‌مهندسی تعیین می‌شود و شما می‌توانید خودتان ساختمان را بسازید. در این صورت مبلغی از هزینه کل ساخت‌وساز را پس‌انداز خواهید کرد که مبلغ کمی هم نیست؛ اما اگر تجربه ساخت خانه را ندارید بهتر است آن را به یک پیمانکار کار بلد بسپارید. چراکه در صورت نداشتن تجربه کافی احتمالاً در پایان کار چند برابر هزینه قرارداد با یک پیمانکار ضرر خواهید کرد.

در چند سال اخیر بسیاری از کسانی که قصد ساخت خانه را دارند می‌گویند می‌خواهیم خودمان آرام‌آرام خانه رؤیایی خود را بسازیم؛ اما آیا تابه‌حال به افزایش قیمت میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی در یک سال اخیر توجه کرده‌اید؟

با توجه به تورمی که وجود دارد بهتر است با یک پیمانکار قرارداد بسته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخت خانه خود را به پایان برسانید. به یاد داشته باشید که حتماً در قرارداد علاوه بر بودجه‌بندی، زمان‌بندی دقیقی نیز برای تمامی مراحل ساخت آورده شود. در این صورت اگر ساخت خانه شما به دلایل غیرقابل قبولی عقب افتاد می‌توانید از پیمانکار غرامت گرفته و ضرری متحمل شما نمی‌شود.

ساخت خانه به کمک یک پیمانکار حرفه‌ای در تمامی مراحل ساخت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. البته قبل از انتخاب پیمانکار با چند نفر صحبت کرده و حداقل از ۳ تا ۵ پیمانکار تخمین هزینه بگیرید؛ اما توجه داشته باشید که ممکن است برخی از پیمانکاران برای گرفتن پروژه شما قیمت‌های پایین و غیرواقعی را پیشنهاد داده و در طول پروژه به بهانه‌های مختلف هزینه‌های اضافی را برای شما بتراشند. پس بهتر است پس از ارزیابی منطقی بودن پیشنهاد هر پیمانکار، قرارداد محکمی را با آن‌ها ببندید.

اگر درنهایت تصمیم دارید خودتان ساخت خانه را به عهده بگیرید به چک‌لیست زیر توجه داشته باشید تا مرحله‌ای از قلم نیافتد:

·        تخمین و تأمین بودجه ساخت
·        خرید زمین مناسب برای ساخت با توجه به پلان
·        انتخاب روش ساخت
·        طراحی نقشه و پلان
·        دریافت تأییدیه و جوازهای لازم با توجه به پلان و نقشه
·        بیمه کردن ساختمان پیش از ساخت
·        شروع ساخت‌وساز
·        گرفتن پایان کار و سند
·        محوطه کاری و جمع‌بندی

۲-حتما بودجه را از پیش تعیین کن

در ساخت یک‌ خانه برای اینکه بتوانید هزینه‌ها را مدیریت کنید، باید از ابتدا تمام مراحل ساخت و طراحی برای همه بخش‌ها با جزئیات و مقیاس کامل تعیین و برآورد هزینه شوند.

با تخمین درست هزینه‌های ساخت و برآورد بودجه خود، برنامه‌هایی که با بودجه شما همخوانی ندارد از لیست شما حذف‌شده و تمرکز بیشتری خواهید داشت. همچنین طرحی روی دستتان نمی‌ماند که در اواسط انجام آن به مشکل بودجه برخورد کرده باشید. می‌توانید برای تخمین هزینه ساخت از نرم‌افزارهای مخصوص این کار استفاده نمایید که دقت بالایی دارند. این کار می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های ساخت خانه شما را کاهش دهد.

۳-زمین مناسب بخرید

برای خرید زمین با توجه به بودجه‌بندی خود می‌توانید محله‌ای مناسب را انتخاب نمایید اما به کاربری مسکونی و هزینه‌های گرفتن جواز ساخت با توجه به متراژ و طراحی خانه خود نیز توجه داشته باشید. بااینکه زمین بدون کاربری مسکونی و پروانه ساخت قیمت پایین‌تری دارد، اما برای تغییر کاربری و گرفتن پروانه ساخت آن باید هزینه و زمان زیادی صرف کنید که درنهایت برای شما مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

با خرید یک قطعه زمین مسکونی در مناطق شهری و مسکونی که جواز و امتیازات لازم را دارد می‌توانید از صرف هزینه و زمان اضافی برای گرفتن جواز و امتیازات و باقی مسائل جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید یک زمین با خانه کلنگی خریداری کرده و آن را بکوبید و بسازید. در این صورت اگر پلان طراحی‌شده شما مشابه خانه کلنگی باشد ممکن است بتوانید ستون‌های خانه جدید را روی پی و ستون‌های خانه قبلی بچینید و در هزینه‌های ساخت صرفه‌جویی چشمگیری داشته باشید.

۴-انتخاب روش ساخت

زیربنا، نقشه و پلان و تعداد طبقات جزو عوامل تعیین‌کننده در انتخاب سبک و روش ساخت است. شما می‌توانید از روش‌های کم‌هزینه‌تر برای ساخت خانه خود استفاده نمایید. در زیر به دو روش اسکلت‌بندی ساختمان اشاره شده است.

 مقایسه هزینه ساخت اسکلت بتنی و فلزی: 

اسکلت بتنی ترکیبی از بتن و میلگرد است که مقدار میلگرد استفاده‌شده در بتن تقریباً 35% کمتر از کل وزن آهن مصرفی در یک سازه فلزی خواهد بود و به همین دلیل اغلب افراد فکر می‌کنند به دلیل بالا بودن قیمت میلگرد، هزینه  ساخت اسکلت بتنی کمتر از هزینه‌ی ساخت اسکلت فلزی است؛ اما اگر هزینه مقدار حجم بتن به قیمت میلگرد مصرفی و دستمزد اجرا، محاسبه شود دیگر چنین طرز تفکری درست نخواهد بود! برای اطلاع از قیمت میلگرد به سایت آسرون (Asroon) مراجعه کرده و یا با شماره 43000023-021 تماس بگیرید و از قیمت به روز تمامی مصالح از جمله قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن اطلاع حاصل نمایید.

۵-طراحی پلان را به کاردان بسپار

پلان طراحی‌شده باید به تأیید مهندس ناظر برسد؛ بنابراین بهتر است از یک معمار برای این کار کمک بگیرید. دست‌مزد یک معمار کار بلد و باسابقه بیشتر خواهد بود البته به همان میزان طراحی بهتری هم به شما تحویل خواهد داد.

اگر دنبال روش‌هایی برای ساخت خانه با صرف کمترین هزینه هستید باید به‌شدت به جزئیات در پلان و طراحی دقت کنید تا بتوانید از طرح‌هایی که ساخت آن‌ها هزینه بیشتری خواهد داشت جلوگیری کنید. مثلاً دیوارهای قائم هزینه کمتری نسبت به ساخت دیوارهای خم دارد. یک معمار باتجربه در این مرحله به‌شدت می‌تواند به شما کمک کند. همچنین یک پلان خوب با حذف پرتی‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در متراژهای پایین‌تر هم به نقشه دلخواه خود برسید؛ بنابراین بهتر است در این بخش زیاد به فکر صرفه‌جویی نباشید!

۶-دریافت جواز ساخت و تعیین مهندس ناظر

برای اخذ پایان کار و دریافت سند، مهندس ناظر تعیین‌شده باید تمام مراحل ساخت را نظارت و تأیید کند. معمولاً هزینه جواز و مهندس ناظر با توجه به متراژ و محل ساخت‌وساز مشخص می‌گردد.

۷-بیمه را فراموش نکنید

بهتر است برای جلوگیری از پرداخت خسارت و جریمه در صورت وقوع اتفاق‌های غیرمنتظره، حتماً پیش از شروع ساخت‌وساز، خانه را بیمه کنید.

۸-قیمت مصالح را رصد کنید

میلگرد، بتن، تیرآهن، نمای داخلی، کاشی، گچ و نمای خارجی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه کل ساخت خانه را به خود اختصاص می‌دهند و انتخاب مصالح تأثیر زیادی بر قیمت تمام‌شده ساختمان شما دارد.

در انتخاب مصالح بسیار دقت کنید و تنها به قیمت آن توجه نداشته باشید؛ زیرا ممکن است با انتخاب یک نوع میلگرد با قیمت پایین، در هزینه‌های مربوط به ساخت خانه صرفه‌جویی شود اما در درازمدت شاهد هزینه عملیاتی و نگهداری و تعمیرات بالای خانه باشید. برای صرفه‌جویی می‌توانید مقایسه‌ای از قیمت میلگردهایی با یک سطح کیفی داشته باشید و درنهایت بهترین را انتخاب کنید. هزینه اسکلت‌بندی و آرماتوربندی هم به‌شدت به قیمت میلگرد وابسته است.

قیمت میلگرد و دیگر محصولات فولادی در حال حاضر دچار نوسانات شدیدی است و باید روزانه به قیمت این محصولات توجه داشته باشید. هرگونه نوسان در قیمت میلگرد و تیرآهن می‌تواند تأثیر بسیاری در قیمت تمام‌شده ساخت خانه داشته باشد. فروشگاه آسرون به نشانی www.asroon.ir می‌تواند مرجع مناسبی برای مقایسه قیمت‌های به‌روز میلگرد و سایر محصولات فولادی باشد.

در این مقاله سعی شد تا چند راهکار کاربردی برای کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز به شما ارائه شود. اغلب افراد در حین ساخت‌وساز در تلاش‌اند تا با حذف بخش‌هایی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند که گاهی همین اقدامات برایشان گران تمام می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود علاوه بر به کار بردن این راهکارها تلاش کنید تا با خواندن مطالب مربوطه از اشتباهات خود در حین ساخت‌وساز نیز جلوگیری کنید؛ زیرا برخی از آن‌ها می‌توانند هزینه هنگفتی برای شما داشته باشند.

همچنین میتوانید جهت مطالعه مقالات تخصصی بیشتر در حوزه آهن و فولاد و صنایع وابسته به مجله تخصصی آسرون پلاس مراجعه نمائید.