تبیان، دستیار زندگی

چگونه شله زرد خوشمزه درست کنیم؟

شله زرد، دسری خوشمزه است که بسیاری از افراد به آن را به عنوان نذری خورده اند . طرز تهیه این دسر خوشمزه بسیار آسان می مواد اصلی آن برنج ، زعفران و شکر می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شله زرد
این دسر خوشمزه و شیرین، بسیار طرفدار دارد و می توان آن را به صورت هم سرد و هم گرم میل کرد. زعفران خوش رنگی که داخل این دسر ریخته می شود، باعث می شود که رنگش زرد خوش رنگ شود.

 شله زرد معمولا در مراسم های مختلفی مثل افطار و یا مناسبت های مختلف به عنوان نذری پخته می شود. گفته شده است که این دسر خوشمزه اولین بار در کرمانشاه پخته شده است و این دسر سنتی متعلق به این استان است .

می توان گفت که این دسر ، یک غذای کامل و سنگین است و کسی که احساس گرسنگی می کند ، با خوردن آن می تواند خود را سیر نگه دارد.

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه آن را بگوییم:

مواد لازم برای تهیه شله زرد:


برنج ۲نیم دانه 2لیوان

شکر   4 لیوان

گلاب    یک لیوان

کره یا روغن   5 تا 6 قاشق سوپ‌خوری

خلال بادام   سه چهارم لیوان

زعفران و هل   به مقدار نیاز

دارچین برای تزیین   به مقدار نیاز

آب سرد   یک پارچ

  آخرین مرحله پخت شله زرد، دم گذاشتن قابلمه می باشد. بعد از اینکه همه مواد را داخل قابلمه ریختید و مواد شله زرد با هم ترکیب شد، آن را دم بگذارید. به این صورت که یک دمی روی در قابلمه بگذارید و زیر آن را خیلی خیلی کم کنید و بعد از نیم الی یک ساعت اجازه بدهید. تا آب آن به خوردش برود.


طرز تهیه شله زرد:


 بهتر است برای پختن شله زرد از نیم دانه استفاده کنید . اگر نیم دانه نداشتید می توانید برنج را از قبل بشویید تا زمان پختن نرم شود و اگر در دست خود آن را کمی فشار دهید، به حالت نیم دانه در می آید.

برای تهیه شله زرد ابتدا برنج را با اب گرم بشویید و چند بار آب آن را خالی کنید و بگذارید چند ساعتی خیس بخورد.

بعد از چند ساعت که برنج خیس خورد ،آب آن را خالی کنید و درون یک قبلمه برنج را بریزید و روی آن هم مقداری آب بریزید و بگذارید روی حرارت تا جوش بیاید. پس از جوش آمدن بلافاصله حرارت را کم کنید و بگذارید به آرامی بپزد.

نکته: حرارت گاز کم باشد، چون اگر قرار باشد که برنج با حرارت بالا بپزد ممکن است ، به ته قابلمه بچسبد.

کافی است برنج و آب به آرامی بجوشد. وسط‌ های کار کمی زعفران به برنج و آب اضافه کنید تا همراه با مرحله آخر بجوشد. مقدار زعفران را خودتان تصمیم بگیرید، کم کم اضافه کنید  و هم بزنید و بگذارید چند دقیقه ای بجوشد، اگر کم بود مقدار دیگری به آن اضافه کنید به صورتی که رنگ شله زرد (زرد) شود.

 اگر دیدید که آب برنج کم است و یا در حال تمام شدن است،کمی آب گرم روی آن بریزید. در این مدت تمام وقت بالای سر قابلمه بمانید و  آن را زیر نظر داشته باشید و مدام هم بزنید چون اگر غافل شوید ،برنج به کف قابلمه می چسبد، هرچه به زمان های آخرپختن نزدیک تر بشوید امکان چسبیدن ته قابلمه بیشتر می شود به همین خاطر باید در اواخر کار مدام شله زرد را هم بزنید کمی مانده به آخرهای کار وقتی تقریبا برنج ها خوب نرم و له شد و رو به سفتی رفت شکر، گلاب، هل و کره را به آن اضافه کنید و هم بزنید .

دیگر نیازی نیست که آب اضافه کنید .چون مقدار آب داده شده کفایت می کند . البته بستگی به نوع برنج هم دارد که چه مقدار آب نیاز دارد.

همان طور که گفتیم باید کمی خلال بادام هم در شله زرد بریزید. برای خلال بادام ها روش های مختلفی وجود دارد، بعضی خلال بادام را در آخر مرحله پختن شله زرد داخل آن می ریزند و بعضی زودتر ،دلیل این کار این است که بعضی دوست دارند خلال بادام سفت باشد و بعضی برعکس دوست دارند خلال بادام نرم باشد این بستگی به سلیقه خود فرد دارد.

اگر مطمئن نیستید می‌توانید خلال بادام را در ظرفی جداگانه بجوشانید و هنگامی که نرمی (سفتی) آن باب میل تان بود آنرا کنار بگذارید و در آخرین مرحله طبخ شله زرد خلال بادام را به شله زرد اضافه کنید و کمی هم بزنید و بگذارید چند دقیقه‌ای بجوشد.

 آخرین مرحله پخت شله زرد، دم گذاشتن قابلمه می باشد. بعد از اینکه همه مواد را داخل قابلمه ریختید و مواد شله زرد با هم ترکیب شد، آن را دم بگذارید. به این صورت که یک دمی روی در قابلمه بگذارید و زیر آن را خیلی خیلی کم کنید و بعد از نیم الی یک ساعت اجازه بدهید. تا آب آن به خوردش برود.
شله زرد

نکته: دقت کنید وقتی شله زرد آماده است که زیاد شل نباشد وقتی آنرا در ظرف می ریزید نباید ولو شود و حالت آش داشته باشد .

همچنین شله زرد وقتی سرد شد هم مقداری سفت تر خواهد شد. ولی خوب وقتی تمام شد زیاد نباید شل باشد.

 بعد از اینکه شله زرد را پختید آنها را داخل ظرف بریزید و با خلال پسته و دارچین تزیین کنید.
برای استفاده از پودر هل باید گفت ، چون پودر هل سیاه است نباید مستقیم داخل شله زرد بریزید ، چون رنگ آن را تغییر می دهد. برای استفاده از آن می توانید پودر هل را داخل یک دستمال بریزید و گره بزنید و داخل یک لیوان بگذارید و آب جوش روی آن بریزید. بعد از دو ساعت در بیاورید و فشار بدهید و بگذارید که ته نشین شود. وقت اضافه کردن هل که رسید، فقط آب روی هل های ته نشین شده را به شله زرد اضافه کنید.

نکته: برای این که شله زرد آب نیاندازد بهتر است روی حرارت ملایم اجاق یا شعله پخش کن قرار دهید و بگذارید یک ساعت دیگر بعد از جا افتادن روی حرارت باقی بماند تا آب اضافه آن تبخیر شود.

  شله زرد برای کسانی که دارای مشکلات مربوط به نفخ معده، اسهال، سو هاضمه، حالت تهوع و یا حتی اسید معده هستند بسیار مفید و موثر است.


خواص شله زرد

 شله زرد خواص فراوانی برای سلامتی دارد و دارای ویتامین های (آ – بی-سی- دی) و  پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آنتی‌اکسیدان، کلسیم، آهن، اسید فولیک، سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است.

این دسر معده و قلب را تقویت و دردهای روماتیسمی را برطرف می‌کند؛ شله زرد خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و عفونت بدن را از بین می‌برد. دسر نشاط آور و برای افراد افسرده بسیار مفید است.

همچنین شله زرد برای کسانی که دارای مشکلات مربوط به نفخ معده، اسهال، سو هاضمه، حالت تهوع و یا حتی اسید معده هستند بسیار مفید و موثر است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .