تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

به قسمتی از برنج که ته قابلمه می چسبد و سرخ می شود، ته دیگ می گویند. این قسمت از برنج طرفداران زیادی دارد. ته دیگ را می توان به روش های مختلف و با مواد گوناگون پخت .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ته دیگ زعفرانی

ته دیگ از زمان های گذشته طرفداران زیادی دارد و کمتر کسی پیدا می شود که از این قسمت خوشمزه برنج بگذرد. تاریخچه ته دیگ به این ماجرا برمی گردد که تو زمان‌های گذشته،‌ در آشپزخانه های  پادشاه‌ها، بعد از این که شاه غذا را می‌خورد، خدمه‌ها باقی مانده غذا را می‌خوردند.

 در بعضی روایت‌ها درباره‌ی مظفرالدین شاه قاجار گفته شده که بین نوکرها، سر ته دیگ غذا دعوا می‌شده. ماجرای دعوا و ته‌دیگ به گوش سرنوکر و بعد شاه می‌رسد. دستور می‌دهند تا کمی ته‌دیگ را خدمت شاه ببرند. شاه که از خوردن ته‌دیگ خوشحال می‌شود ،دستور می‌دهد که از اون به بعد ته‌دیگ را به عنوان پیش غذا برای اون ببرند.

خانم های کدبانو برای تهیه غذای مجلسی ، سعی می کنند که ته دیگ آن را هم به صورت مجلسی تهیه کنند. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه ته دیگ زعفرانی را بگوییم.

مواد لازم برای ته دیگ زعفرانی :


برنج  سه پیمانه

زرده تخم مرغ یک عدد

ماست یک پیمانه

زعفران دم کرده به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

 کره به مقدار کم

 اگر بخواهید برنج های ته دیگ به هم چسبیده باشند از زرده تخم مرغ کامل استفاده کنید اگر دوست نداشتید که چسبناک شوند فقط از زرده استفاده کنید.


طرز تهیه:


 برای تهیه این ته دیگ خوشمزه و مجلسی ، ابتدا برنج را می شوییم و میگذاریم خیس بخورد. بعد آب را می گذاریم تا به جوش بیاید و برنج را داخل قابلمه می ریزیم و کمی نیمه پخت که شد ، برنج را فشار بدهید باید نرم شده باشد و مقدار خیلی کم وسط آن سفید و سفت تر باشد و بعد آن را آبکش کنید.

 در ظرفی جدا ،تخم مرغ و ماست و زعفران دمکرده  و کره را با هم مخلوط کنید و هم بزنید و سپس با برنج مخلوط کنید و همه مواد را با هم بزنید .

در مرحله بعد داخل قابلمه ای نچسب روغن بریزید و روی گاز قرار دهید تا داغ شود، بعد از داغ شدن مواد را داخل قابلمه بریزید و صاف و یکدست کنید.

آن را کف قابلمه صاف کنید و بعد برنج ساده را روی آن بریزید و فشار بدهید تا بعد از دم کشیدن قالبی از قابلمه بیرون بیاید. اکنون در قابلمه دمی قرار بدهید و زیر آن را زیاد کنید و زمانی که بخار داخل قابلمه افتاد زیر آن را کم کنید.

 نکته: تا لحظه ی آخر باید زیر قابلمه روشن باشد وگرنه ته دیگ نرم می شود.

اگر بخواهید برنج های ته دیگ به هم چسبیده باشند از زرده تخم مرغ کامل استفاده کنید اگر دوست نداشتید که چسبناک شوند فقط از زرده استفاده کنید.
ته دیگ زعفرانی

 روش دوم:

 روش دیگری هم وجود دارد که  در آن از تخم مرغ استفاده نمی شود. در این روش همه مواد روش بالایی وجود دارد  و فقط تخم مرغ حذف می شود.

تهیه ی ته دیگ زعفرانی بدون تخم مرغ،  باعث می شود که ته دیگ به صورت قالب خارج نشود اما این روش هم خیلی خوشمزه است.

 تهیه ی ته دیگ زعفرانی بدون تخم مرغ، باعث می شود که ته دیگ به صورت قالب خارج نشود اما این روش هم خیلی خوشمزه است.


برای تهیه آن  ابتدا برنج را مانند روش بالا آبکش کنید سپس داخل قابلمه روغن بریزید و داخل کاسه ای ماست و زعفران را خوب مخلوط کنید و آن را روی روغن کف قابلمه بریزید و بعد برنج ساده را ابتدا با کف گیر روی آن بریزید و پخش کنید و بعد  تمام برنج را روی آن بریزید و آن را مانند کوه جمع کنید و چند سوراخ روی آن بزنید و مقدار کمی آب جوش و روغن روی آن بریزید.

 نکته: دلیل اینکه برنج را به یک دفعه داخل آن نریختیم این است که سبب می شود زعفران و ماست به مقدار زیادی از برنج نفوذ کند و برنج ها را رنگی کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .