تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه مربای هلو

هلو یکی از بهترین میوه های تابستانی است که طعم خوبی دارد و می توان با آن کمپوت ، مربا و چیزهای خوشمزه ی دیگر درست کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مربای هلو

 در این مطلب می خواهیم طرز تهیه مربای هلو را بیان کنیم. مربای هلو، یکی از مرباهای خوشمزه و خوش آب و رنگی است که می توان در فصل تابستان آن را تهیه کرد.

 از آنجایی که این میوه در همه فصل ها یافت نمی شود، پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتوانید از خواص آن در فصل های دیگر بهره مند شوید، مربای آن را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه مربای هلو:

 هلو  یک کیلو گرم

 شکر  یک کیلو گرم

آب سه پیمانه

گلوکز

خلال بادام

 آب لیموی تازه

وانیل

 
اگر مربا کپک بزند شاید دلیل آن این باشد که شربت آن قوام نیامده، در اینصورت اگر میزان کپک کم باشد و مربا ترش نشده می توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید و بگذارید کمی بجوشد.


طرز تهیه :

برای تهیه این مربای خوشمزه،ابتدا باید هلوها را بشویید . برای درست کردن این مربای خوشمزه بهتر است از هلو هایی که بدون لک هستند ، استفاده کنید .همچنین بهتر است هلو له و خیلی هم رسیده ، نباشد.

بعد از اینکه به خوبی هلو ها را شستید ، در یک قابلمه ،مقداری آب بریزید و روی شعله ی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید ، بعد از جوش آمدن آب ،هلوها را به مدت 30 ثانیه داخل قابلمه بندازید و  بلافاصله از داخل اب جوش  در آب سرد بریزید تا پوست آن به راحتی جدا شود.

بعد از اینکه در آب سرد انداختید، پوست هلوها را گرفته و هسته آن را جدا کنید و هلوها را به تکه های کوچک تقسیم کنید.

شکر، آب و گلوکز را در ظرفی بریزید  و آن را روی حرارت قرار دهید. در صورتی که شکر ی که استفاده می کنید ،زرد رنگ باشد، می توانید یک عدد سفیده تخم مرغ را خوب هم بزنید و به شربت در حال جوش اضافه کنید و از صافی عبور دهید تا رنگ آن شفاف شود.

باید صبر کنید شربت بجوشد تا قوام آید. منظور از قوام آمدن شربت این است که اگر مقداری از شربت را در ظرفی ریختید و با یک قاشق، وسط آن خطی کشیدید دو قسمت کاملا مجزا به وجود آید.

نکته: اگر شربت قوام نیاید، مربا پس از مدتی کپک می زند.

پس از قوام آمدن شربت ؛ آن را از روی حرارت بردارید.

 در مرحله بعد، تکه های هلو را به همراه خلال بادام به صورت لایه به لایه درون شیشه بریزید و شربت آماده شده را روی آن بریزید و در شیشه را محکم ببندید.

 در مرحله بعد درون ظرفی مقداری آب بریزید و شیشه را در آن قرار دهید. مقدار آب ظرف باید تا حدی باشد که سه چهارم شیشه در آب قرار گرفته باشد و بعد ظرف را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا آب آن به جوش آید.

 بعد از جوش آمدن آب ؛ حرارت را کم کنید حرارت را کم کنید و اجازه دهید در حدود 20 دقیقه آب بجوشد.

 بعد از جوشیدن درون ظرف ، شیشه را از آب بیرون بیاورید، در آن را باز کنید و وانیل و آبلیمو را به آن اضافه کنید. علت اضافه کردن آبلیمو به مربا، جلوگیری از شکرک زدن آن است
مربای هلو

نکته: برای جلوگیری از شکرک زدن مربا، فراموش نکنید که به آن مقداری آبلیمو بزنید.

 بعد از اینکه آبلیمو وانیل را داخل ظرف مربا ریختید ، دوباره در آن را محکم ببندید و بگذارید داخل قابلمه تا چند جوش دیگر بزند.

 با جوش زدن ، مربا آماده است و می توانید آن را از آب جوش در بیاورید و اجازه دهید تا خنک شود و پس از خنک شدن شیشه، مربا را در یخچال نگهداری کنید.

نکات آخر:

 اگر هلو خیلی شیرین بود ، می توانید از شکر کمتری استفاده کنید.

 هر چند خود میوه ی هلو عطر و بوی خوبی دارد ، اما برای عطر دهی می توانید در مربای آن از وانیل و یا هل استفاده کنید.

اگر در تهیه مربا از هلو زعفرانی استفاده کنید، مربا خوشرنگ تر می شود.

اگر مربا کپک بزند شاید دلیل آن این باشد که شربت آن قوام نیامده، در اینصورت اگر میزان کپک کم باشد و مربا ترش نشده می توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید و بگذارید کمی بجوشد.

 همچنین اگر دیدید که مربا شکرک زده شاید دلیل آن جوشیدن بیش از حد آن است، در این زمان در می توانید با توجه به مقدار مربا کمی آب جوش به آن اضافه کنید و آن را دوباره بجوشانید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .