تبیان، دستیار زندگی

دارا دوم را چطور می توانیم خریداری کنیم؟

دارا دوم، دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی می باشد که چهارشنبه پنجم شهریور،همزمان با هفته دولت عرضه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صندوق سرمایه گذاری

دولت در جهت خصوصی سازی منابع دولتی تصمیم گرفت تا صندوق سرمایه گذاری ETF (دارا دوم) را به عنوان دومین صندوق سرمایه گذاری وارد بازار بورس کند.
صندوق سرمایه‌گذاری ETF دولتی،در واقع واسطه گری مالی دوم دولت است و مربوط به سهام های دولت در گروه پالایشی می باشد که شامل نمادهای فعال در بورس از جمله شبریز، شپنا، شتران و شبندر به ارزش 2 میلیون تومان می باشد.
صندوق سرمایه گذاری دارا دوم در واقع یک سبد سهام متشکل از سهام پالایشگاه اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس را به صورت متمرکز خریداری می‌کنند.
این صندوق با هدف ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ها  و دسترسی اکثر مردمم به بازار بورس با عنوان صندوق دارا دوم از سوی دولت عرضه می‌شود.
طبق گفته آقای صالح رئیس خصوصی ‌سازی در خصوص با فروش سهام دولتی عموما در بورس، برای فروش سهام یک شرکت روش ‌های متنوعی وجود دارد؛ مثلا ممکن است دولت، بلوک مدیریتی یک شرکت را بفروشند که این امر هم شرایط گوناگونی دارد.

 
در تصمیات قبلی ،دولت حداکثر نقدینگی لازم برای خرید صندوق دارا دوم را پنج میلیون تومان اعلام کرده بود و افراد با داشتن این مقدار پول می توانستند برای خرید دارا دوم سفارش خود را ثبت کند.اما با برگزاری جلسات متعدد، تصمیم گرفته شد که این مقدار را کاهش یابد.


به همین خاطر وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت ، طرح جدیدی را ارائه داد که در آن باقی ‌مانده سهام خود در بانک ‌های ملت، تجارت ،صادرات و بیمه ‌های البرز و اتکایی امین را تحت عنوان صندوق واسطه ‌گری مالی یکم واگذار کرد و برنامه برای واگذاری واحدهای صندوق دارا دوم و دارا سوم نیز در ماه های آینده را ایجاد کرد.
ثبت نام این صندوق برای عموم مردم آزاد است و خریداران  از روز  چهارشنبه پنجم شهریور ماه به مدت دو هفته برای خرید آن زمان دارند.
 صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، با 20 درصد تخفیف بین مردم عرضه خواهد شد.

حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان است و افرادی که این سرمایه گذاری را انجام می دهند ، تا یک ماه امکان فروش آن را ندارند.

 با توجه به اینکه صندوق سرمایه گذاری قبلی سود قابل ملاحظه ای را برای سرمایه گذاران داشته ، احتمالا این صندوق هم مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

چگونگی خرید دارا دوم


بعد از اینکه عرضه صندوق دارا دوم قطعی شد ، این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که چگونه می توانند آن را خریداری کنند؟
باید گفت که نحوه خرید دارا دوم خیلی آسان و دقیقا مشابه خرید دارا یکم است.افراد برای خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی ، با  همراه داشتن مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه کنند، که البته روش پذیره نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود. آنهایی  هم که کد بورسی دارند، نیاز نیست که به بانک مراجعه کنند و می توانند از طریق کارگزاری خود اقدام به خرید دارا دوم کنند.
صندوق سرمایه گذاری

قیمت دارا دوم


در تصمیات قبلی ،دولت حداکثر نقدینگی لازم برای خرید صندوق دارا دوم  را پنج میلیون تومان اعلام کرده بود و افراد با داشتن این مقدار پول می توانستند برای خرید دارا دوم سفارش خود را ثبت کند.اما با برگزاری جلسات متعدد، تصمیم گرفته شد که این مقدار را کاهش یابد.

شرایط پذیره‌ نویسی

شرایط پذیره‌ نویسی در صندوق به صورت زیر است :
1-ساعت ورود سفارش‌ ها در سامانه معاملاتی از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ هر روز در نظر گرفته ‌شده است. توجه کنید که در انتهای هر روز سفارش ‌های خرید وارد شده جمع ‌آوری ‌شده و تمامی سفارش‌ های باز از سامانه معاملاتی حذف خواهند شد. از همین روی متقاضیان در هرروز بعد از پایان زمان سفارش گیری، نمی توانند درخواست خرید خود را ویرایش یا حذف کنند. نوع سفارش هم از نوع سفارش معتبر تا تاریخ پایان پذیره ‌نویسی صندوق خواهد بود.

 در صورتی که طبق مقررات به هر دلیل برای پذیره نویسان، واحد سرمایه‌ گذاری صادر نشود و یا کمتر از میزان واریز شده صادر شود، مدیر موظف است مابه ‌التفاوت وجوه واریز شده را حداکثر ظرف ۵ روز کاری بعد از پایان دوره پذیره ‌نویسی بازگرداند. 


2-پذیره ‌نویسی برای هر فردی که کد ملی  دارد، امکان ‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق مختص افراد حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی توانایی شرکت در پذیره ‌نویسی را ندارند و همچنین استفاده از حساب آن‌ ها برای پرداخت وجوه، امکان ‌پذیر نیست.
3- همچنین خریداران باید به این نکته توجه داشته باشند که  بعد از تمام شدن مهلت پذیره نویسی صندوق etf ، حداکثر طی ۵ روز کاری، درخواست ‌های ثبت ‌شده، جمع می شود و پس از بررسی اطلاعات، به هر کد ملی حداکثر به میزان ۲۰۰ واحد سرمایه ‌گذاری اختصاص می یابد و این در حالی است که مجموع ارزش ریالی درخواست ‌های خرید بیش از ارزش سهام مدنظر به منظور انتقال به صندوق باشد، واحدهای صندوق به روش تسهیم ‌به‌ نسبت به متقاضیان اختصاص پیدا می کند.
همچنین بهتر است به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، متقاضیان جز برای موارد الزامی به شعب بانک ‌ها و کارگزاری ‌ها مراجعه نکنند و پذیره ‌نویسی را از طریق مراجعه غیر حضوری به سامانه ‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌ های غیرحضوری بانک‌ ها پیگیری کنند.
4- در صورتی که طبق مقررات به هر دلیل برای پذیره نویسان، واحد سرمایه‌ گذاری صادر نشود و یا کمتر از میزان واریز شده صادر شود، مدیر موظف است مابه ‌التفاوت وجوه واریز شده را حداکثر ظرف ۵ روز کاری بعد از پایان دوره پذیره ‌نویسی بازگرداند.
همچنین باید گفته شود که اگر نوع درخواست متقاضی به وسیله پذیره‌ نویسی در شبکه بانکی باشد، مبلغ به‌ حساب شخص و در صورت ثبت درخواست در سامانه معاملاتی بورس، به‌ حساب شخص صاحب کد معاملاتی واریز خواهد شد.
5-توجه کنید که بعد از تمام شدن فرآیند پذیره ‌نویسی صندوق دولت و گرفتن مجوز  فعالیت توسط صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با در نظر گرفتن ۲۰ درصد تخفیف نسبت به میانگین قیمت ۳۰ روزه نماد مربوطه به‌ شرط آن‌ که قیمت پس از اعمال تخفیف از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ‌نویسی کم تر نباشد، طی معاملات خارج از جلسه رسمی، به صندوق انتقال می یابد و این انتقال از هرگونه کارمزد معاف است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .