تبیان، دستیار زندگی

نامه جالب اسیر ایرانی به امام خمینی

متن پیش رو نامه یکی از اسرای در بند اردوگاه‌های عراق در سال۶۴ به امام خمینی (ره) است. رزمنده در اسارت و زیر شکنجه‌های بعثی هم، نگران سرنوشت جنگ و مردمش است‌. او در این نامه با اشارت جالب و تعابیر بامزه، ضمن بیان مقصود امکان کشف را به حداقل رسانده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسرای ایرانی در عراق
خدمت سرور گرام و عزیزم روحى جان(۱) سلام عرض می‌کنم و انشاء‌الله که در پناه ایزد منان و در پناه امام زمان در سلامتى کامل به سر برید. اگر از احوال این حقیر جویا باشید بحمدالله سلامتى برقرار و تنها غم و اندوه جانگداز ما دورى از شما عزیز است که خداوند تبارک را به مقربانش قسم می‌دهم که هر چه زودتر نعمت دستبوسى شما را نصیب ما بکند. به هر حال، روحى جان!

روحم برایت در حال پرواز است. حدود دو سال است که هیچ خبرى از شما ندارم و شما خوب می‌دانید که احتیاج به پند و اندرزهاى شما دارم و شما ما را از این نعمت بى‏‌بهره نفرمایید. امیدوارم در نامه‌هایتان از «میهن» بنویسید که چه کار می‌کند و با کى رابطه برقرار کرده و زمین‌ها را چه می‌کارد و کارش با «حسین خرکچى»(۲) به کجا رسید. شنیدم یه بار حسابى داغونش کردى.(۳)

به هر حال منتظر دعاهاى خیر شما هستیم و امیدوارم که ما را در دعاهاى شب جمعه و شب چهارشنبه در جمکران(۴) و محافل فراموش نکنید.

از قول اینجانب به «عمو حسین وزیرى»(۵) و «اکبر مجلسى»(۶) و «حسینعلى»(۷) و «مشهدى احمد»(۸) و برادر بسیار عزیزم «سید على»(۹) و خانواده و «اکبر آقا»(۱۰) و خانواده (شنیدم که چند وقت پیش به گردشى به خارج رفته بود، چه سوغاتى آورده؟)(۱۱) سلام خیلى خیلى برسانید، و حتما منتظر جواب نامه‏‌هاى شما هستیم. از راه دور صورتت را غرق بوسه می‌کنم.

فرزند کوچک شما على خدامانده ۶۴/۷/۲۷

پاسخ امام:

برادر عزیزم! از سلامت شما خوشحال و از خداوند تعالى خواستارم بزودى به وطن خود مراجعت نمایید. قلم من قاصر است که از دلاورى و بزرگوارى شما عزیزان قدردانى نمایم. امید است از دعاى خیر براى همه شماها غفلت نکنم.
عبد درگاه خدا

معانی کلمات رمزی به این ترتیب است:
1) اسیر در بند، امام خمینى را با عنوان «روحى» مورد خطاب قرار داده است که به معناى «روح من» است و مستفاد از شعار: «روح منى خمینى - بت‏ شکنى خمینى»
2) صدام حسین‏
3) اسرا از پیروزی در جبهه‌ها به نحوى مطلع می‌شدند
4) منظور، جماران است
5) میرحسین موسوى، نخست‌وزیر
6) هاشمى رفسنجانى، رئیس مجلس
7) حسینعلى منتظرى، قائم مقام رهبرى
8) سید احمد خمینى‏
9) سیدعلى خامنه‌اى، رئیس‌جمهور
10) على اکبر ولایتى، وزیر امور خارجه‏
11) اشاره به یکى از مسافرت‌هاى ولایتى به خارج از کشور