تبیان، دستیار زندگی

ساده ترین روش تهیه عدسی

عدسی از آش های معروف ایرانی است که بسیار مقوی می باشد و به سادگی هم تهیه می شود. این غذای خوشمزه منبع تامین آهن بدن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عدسی

عدسی از جمله غذاهایی است که می توان در همه وعده ها آن را میل کرد، اما از همان زمان های دور این غذای خوشمزه به همراه حلیم و کله پاچه ، مخصوص صبحانه بود و بیشتر افراد آن را در این وعده میل می کردند.

عدسی غذای خوشمزه ای است که اگر آن را با بلغور گندم (خرده گندم ) درست کنید، طعم خوش آن دوچندان می شود.

 در ادامه مطلب طرز تهیه عدسی را بیان می کنیم:


 مواد لازم :

پیاز متوسط ۱ عدد

سیب زمینی ۱ عدد

آرد ۱ قاشق غذاخوری

روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه: برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا عدس ها را خیس می کنیم و بعد از خیس خوردن، آن را می شوییم . برای شستن عدس ، آب آن را دوتا سه بار عوض می کنیم تا اگر سنگریزه داشته باشد، در ته قابلمه باقی بماند.

 بعد از شستن عدس ها ، در مرحله بعد پیاز را پوست می گیریم و خرد می کنیم و درون قابلمه با مقداری روغن می گذاریم تا تفت بخورد و نرم شود و کمی رنگ طلایی بگیرد سپس زردچوبه روی پیاز داغ می ریزیم و تفت می دهیم.

بعد از اینکه پیاز و زردچوبه تفت خورد ، رب گوجه هم به آن اضافه می کنیم و مواد را خوب زیر و رو می کنیم و داخل قابلمه ،عدس را به همراه نمک،فلفل سیاه می ریزیم و همه موارد را با هم مخلوط می کنیم و مقداری آب  روی مواد عدسی می ریزیم.

بعد از اینکه آب عدسی را ریختیم ، حرارت گاز را زیاد می کنیم تا آب عدسی به جوش بیاید و و در یک تابه کوچک کمی روغن می ریزیم و کمی که داغ شد آرد را در روغن تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند و بوی خامی آن برود و بعد زمان جوش آمدن آب عدسی به مواد اضافه می کنیم تا عدسی لعاب بیشتری بگیرد.

 برای مقوی و خوش طعم تر شدن غذا میتوانید مقداری از آب را با آب مرغ جایگزین کنید یا از عصاره مرغ یا گوشت آماده استفاده کنید.


 بعد از اضافه کرد آرد ، شعله گاز را کم می کنیم تا با حرارت پایین عدسی بپزد و لعاب بندازد و جا بیفتد. در مرحله بعدی سیب زمینی را پوست می گیریم سپس می شوییم و خرد می کنیم .

 نکته: توجه داشته باشید که سیب زمینی را در مرحله آخر بریزید ، چون اگر از ابتدا پخت بخواهید سیب زمینی بریزید، له می شود و عدسی خراب می شود.در آخر هم مقدار کمی روغن زیتون می ریزیم و عدسی آماده خوردن می باشد.

 روش دوم :

 روش دیگری هم برای تهیه این غذای خوشمزه وجود دارد. در وروش قبلی در عدسی، مقدار آرد تفت دادیم و داخل عدسی ریختیم در این روش می خواهیم بریا خوشمزه تر شدن عدسی از مقداری بلغور گندم هم استفاده کنیم.

مواد لازم برای تهیه عدسی با بلغور گندم:

عدس یک و نیم پیمانه

پیاز یک عدد متوسط

رب دو قاشق

زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

 سیب زمینی نگینی شده یک عدد

گندم خرد شده یک پیمانه

روغن به مقدار لازم
عدسی

طرز تهیه :

 برای تهیه این غذا  همان طور که گفتیم ابتدا عدس را خیس دهید و بشویید و بعد مقداریروغن را کف تابه بریزید و آن را روی شعله قرار دهید. وقتی کمی روغن داغ شد، پیاز متوسط را که به شکل خلالی خرد شده به آن اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید تا شروع به طلایی شدن کند.

 بعد از تفت خوردن پیاز ، روی ان زردچوبه و فلفل سیاه هم بریزید و رب گوجه هم به آن اضافه کنید و تفت دهید و بعد از تفت خوردن مواد ، عدس را روی مواد می ریزیم و هم می زنیم و بعد بلغور گندم را هم به عدس و مواد عدسی اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم وبعد مقداری آب روی آن می ریزیم  و شعله را زیاد می کنیم تا آب جوش بیاید.

وقتی آب جوش آمد شعله را کم می کنیم و حداقل یک ساعت می گذاریم تا عدس کاملاً بپزد. در نیم ساعت آخر سیب زمینی نگینی شده را نیز اضافه می کنیم، چون سیب زمینی خرد شده زمان زیادی برای پخت نیاز ندارد.

  عدس یک منبع غنی برای تامین آهن بدن و پیشگیری از کم خونی است. همچنین سرشار از پروتئین است وپروتئین هم به رشد ماهیچه های جنین کمک می کند.

نکات:

گندم خرد شده  باعث لعاب بهتر عدسی میشود و طعم خوبی هم در کنار عدس ایجاد میکند.

برای مقوی و خوش طعم تر شدن غذا میتوانید مقداری از آب را با آب مرغ جایگزین کنید یا از عصاره مرغ یا گوشت آماده استفاده کنید.

عدسی را با آب لیموی تازه و گلپر سرو کنید طعم آن خیلی عالی می شود. به عنوان ادویه به عدسی زیره بزنید و اگر دوست داشتید در آن گلپر بریزید.چاشنی عدسیتان بهتر است سرکه باشد اما در صورت نزدن گلپر، چاشنی مناسب غذای عدسی آب لیموی تازه است.

ورزشکاران و گیاهخواران می توانند عدسی را بدون روغن و چربی بخورند.

 همان طور که گفتیم عدس یک منبع غنی برای تامین آهن بدن و پیشگیری از کم خونی است. همچنین سرشار از پروتئین است وپروتئین هم به رشد ماهیچه های جنین کمک می کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .