تبیان، دستیار زندگی

چگونه رب گوجه خانگی خوش طعم درست کنیم؟

با رسیدن فصل برداشت گوجه فرنگی و ارزان تر شدن قیمت گوجه، اکثر خانم های کدبانو به فکر تهیه رب گوجه فرنگی می افتند. در این مطلب طرز تهیه رب گوجه فرنگی را بیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گوجه فرنگی

روشهای زیادی برای تهیه رب گوجه فرنگی وجود دارد که هرکسی می تواند به سلیقه ی خود از یکی از روش ها استفاده کند.

 شاید برخی این گونه تصور کنند که می توان از رب گوجه های بازاری هم استفاده کرد، اما دلایلی وجود دارد که باعث می شود برخی دیگر به فکر تهیه رب گوجه خانگی باشند. دلایلی مانند قیمت بالای رب های کارخانه ای ، همچنین کیفیت پایینی که ممکن است این رب های بازاری داشته باشند و یا حتی در برهه ای از زمان ممکن است کمیاب شود.

گاهی هم ممکن است گوجه هایی که خریده اید زیاد باشد و برای اینکه اسراف نشود، آن را تبدیل به رب می کنید. در کنار همه این موارد می توان گفت که با تهیه رب گوجه در خانه همین قدر می دانید که ربی که استفاده می کنید از چه مواد اولیه ای استفاده شده و کیفیت بالایی دارد.

چه گوجه هایی را انتخاب کنیم؟


برای تهیه رب گوجه ، بهتر است از گوجه های سالم و خوشرنگ استفاده کنید. این گوجه ها در فصل برداشت گوجه که اوایل تابستان می باشد، پیدا می شود، چون در زمستان دیگر نمی توانید گوجه خوشرنگ و ارزان پیدا کنید.

همچنین برای اینکه ربی که می پزید کاملاً قرمز و غلیظ شود و همچنین به ازای هر کیلو گوجه مقدار بیشتری رب بگیرید، باید گوجه هایی را انتخاب کنید که آبدار ،گوشتی و قرمز رنگ  و نرم باشند.

نکته: توجه کنید که گوجه های کپک زده و له و پلاسیده نباشند.

روش های تهیه رب:


همان طور که گفتیم روش های زیادی برای تهیه رب شوجود دارد که هر کسی بسته به سلیقه و توانایی خود آن را انتخاب می کند.

برخی گوجه را می جوشانند و رب آن را تهیه می کنند

برخی رب گوجه آفتابی درست می کند

برخی هم با دستگاه آبگیری ، رب خود را آماده می کنند.

 در ابتدا طرز تهیه رب گوجه به روش جوشاندن رابیان می کنیم:

 برای تهیه رب گوجه ، بهتر است از گوجه های سالم و خوشرنگ استفاده کنید. این گوجه ها در فصل برداشت گوجه که اوایل تابستان می باشد، پیدا می شود، چون در زمستان دیگر نمی توانید گوجه خوشرنگ و ارزان پیدا کنید.


 مواد لازم برای تهیه رب گوجه:


گوجه فرنگی به مقدار لازم

 نمک

 روغن

طرز تهیه:

 متداول ترین روش تهیه رب گوجه، روش جوشاندن می باشد. در واقع این روش ، ساده ترین روش است. در این روش نیاز به آفتاب یا وسیله خاصی ندارید.

در این روش ،ابتدا گوجه ها را بشویید و صبر کنید تا آب بیندازد.  در زمان شستن اگر گوجه ها خرابی یا کپک زدگی دارند آنها را تمیز کنید. گوجه ها را به چند قسمت تقسیم کنید.

آنها را در قابلمه بریزید نسبت به مقدار گوجه ها تقریباً به ازای هر دو تا ۳ کیلو گوجه، یک قاشق غذا خوری روی گوجه ها نمک بپاشید.

 نمک کمک می کند گوجه  در زمان جوشیدن آب بیندازد و باعث ماندگاری و جلوگیری از خراب شدن رب گوجه می شود.

نکته: برای تهیه رب گوجه بهتر است از قابلمه روحی استفاده کنید. از آنجایی که مس با رب گوجه واکنش می دهد و مواد مضر تولید می کند، بهتر است از قابلمه مسی استفاده نکنید.

 در مرحله بعد قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و حرارت را متوسط کنید. در قابلمه را بگذارید تا رب گوجه ها کم کم آب بیندازند و در آب خودشان شروع به جوشیدن کنند. نیازی نیست که در این روش آب بریزید.

 حدود نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد که گوجه ها  خوب پخته شوند و پوست آنها به راحتی جدا شود.

 فراموش نکنید که به گوجه ها نمک بپاشید ، چون اگر گوجه نمک نداشته باشد، خوب آب نمی اندازند حتی ممکن است گوجه ته بگیرد.

بعد که گوجه ها خوب پخت. گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا کاملاً خنک شوند.

-گوجه های پخته را با دست ورز دهید و تیکه تیکه از صافی رد کنید. تا آب و گوشت گوجه از صافی عبور کند. و پوست و دانه های گوجه داخل صافی بماند. در صافی هم دوباره روی گوجه ها دست بکشید تا آب و گوشت گوجه کاملاً از صافی رد شود.

 اگر مقدار گوجه شما زیاد باشد، مثلا از ده کیلو بیشتر باشد، چون رب بیشتری می دهد، بهتر است صافی با سوراخ های ریز انتخاب کنید تا تخمه های گوجه تا می شود، از صافی عبور نکند. چون هرچه این تخمه ها کمتر وارد آب گوجه شود، ماندگاری رب گوجه شما بیشتر می شود و دیرتر کپک می زند.

اما اگر مقدار گوجه از ده کیلو کمتر بود می توانید از صافی های درشت هم استفاده کنید. چون مقدار رب کم است و زود مصرف می شود، اشکال ندارد تخمه های گوجه از صافی عبور کند.

نکته: اگر نخواستید که تخمه های گوجه از صافی عبور کند، در آخر آب گوجه را از صافی ریزتر عبور دهید تا تخمه های گوجه گرفته شود.
گوجه فرنگی

در مرحله بعد که آب و گوشت گوجه را که از صافی عبور دادید، روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید.  وقتی جوشید حرارت شعله را متوسط کنید. هر نیم ساعت یکبار آن را بهم بزنید تا ته نگیرد. لازم نیست حرارت شعله را خیلی کم کنید.

باید حواستان باشد که رب گوجه ته نگیرد. چون رب گوجه اگر ته بگیرد هم طعم خوبی ندارد هم بوی سوختگی تمام رب را می گیرد. توجه کنید که هر نیم ساعت رب را از ته هم بزنید.

درب قابلمه نگذارید تا آب گوجه زودتر بخار شود و رب گوجه غلیظ شود.

برای آماده شدن رب ، نیاز است که که آب رب چند ساعتی بجوشد تا تبدیل به رب شود. برای اینکه متوجه شویم رب آماده شده ،به این مرحله می رسیم که رب شروع به جوشیدن با صدای بلند می کند و حتی به بیرون پرتاپ می شود. این حالت نشان می دهد که آب اضافی رب گرفته شده و رب کاملاً رسیده است. در این وقت زیر حرارت را کم کنید تا ۱۵ دقیقه بجوشد.

 در این زمان مقداری روغن به رب اضافه کنید تا از کپک زدگی ان جلوگیری شود و بعد حرارت شعله گاز را خاموش کنید.

 نکته: اگر خواستید رب شما غلیظ تر شود؛ زمان بیشتری را با حرارت کم بگذارید تا بپزد.

درست کردن رب گوجه آفتابی:


روش دیگر برای تهیه رب گوجه خانگی ، با استفاده از آفتاب می باشد. البته این روش بیشتر در مناطقی که آفتاب سوزانی دارند و همچنین در فصل گرم تابستان ،بیشتر کارایی دارد.

 کسانی که دوست دارند رب گوجه ترش تری داشته باشند ، می تواند از این روش استفاده کنند.

 مواد لازم برای تهیه رب گوجه آفتابی:
 گوجه

 نمک

 روغن

 آفتاب شدید

طرز تهیه رب گوجه آفتابی:

برای تهیه رب در این روش ، ابتدا گوجه را بشویید، بعد از خشک شدن آن را به چند تیکه تقسیم کنید. بعد روی گوجه ها را نمک بپاشید، مقدار نمک سلیقه ای است و باید مثلاً برای ۵۰ الی ۶۰ کیلو گوجه حدود یک کیسه نمک ریخته شود. اما بهتر است نه نمک زیاد بزنید نه کم، تا هم رب گوجه خراب نشود و هم شور نباشد. اگر یک موقعی شور شد ، نگران نباشید ، چون می توانید نمک غذا را کمتر بریزید.

 بهتر است وقتی به گوجه ها نمک زدید، آنها را بهم بزنید و بعد بچشید اگر نمکدار و خوشمزه هستند یعنی نمکی که زدید کافی است.

گوجه های بریده و نمک زده را داخل قابلمه بریزید، در قابلمه را ببندید و ۲ روز قابلمه را در آفتاب قرار دهید. هر چند ساعت یکبار آنها را بهم بزنید تا کپک نزند.

 می توانید در قابلمه را بردارید، ولی برای اینکه حشرات و گرد و خاک وارد نشوند ، بهتر است یک توری روی قابلمه بکشید.

 هر روز چند سری سراغ گوجه ها بروید و با دست ورز دهید تا له شود. دو سه روز طول می کشد تا گوجه ها برای رب گیری آماده شوند.

وقتی پوست گوجه از گوشت آن جدا شد، یعنی گوجه ها رسیده. آنها را خوب ورز دهید و تیکه تیکه از صافی با سوراخ های ریز که تخمه و پوست گوجه از آن رد نشود عبور دهید.

داخل صافی گوجه ها را طوری ورز دهید که گوشت و آب گوجه از صافی عبور کند و تخمه و پوست گوجه داخل صافی بمانند و در اخر هم از صافی ریزتر عبور دهید تا هیچ گونه تخمه ای دیگه وارد آب گوجه نشود.

 نکته: وقتی گوجه در آفتاب قرار می گیرد حالت گندیدگی و ترش شدن پیدا می کند ، اما چون آن را ورز دادید و به آن نمک اضافه کرده اید، کپک نمی زند.
 بعد از اینکه به طور کامل آب گوجه را گرفتید و از صافی رد کردید ، نوبت به پختن آن می رسد . روش پخت این روش هم مانند روش قبل است و باید بگذارید چند ساعتی آب گوجه روی حرارت بپزد و نزدیک آماده شدن شعله آن را کمتر کنید.

 در این روش بعد از پخت کامل رب گوجه مقداری از رب را داخل قاشق یا ملاغه بریزید آن را کج کنید. اگر کناره های رب داخل قاشق حالت زردی و آبکی نداشت، یعنی رب آماده شده. وگرنه اگر حالت آبکی زردرنگ دارد یعنی هنوز رب آب دارد و کاملاً غلیظ نشده و هنوز نیاز به جوشیدن دارد. اگر الان آن را بردارید بعداً زود خراب می شود.

 برای آماده شدن رب ، نیاز است که که آب رب چند ساعتی بجوشد تا تبدیل به رب شود. برای اینکه متوجه شویم رب آماده شده ،به این مرحله می رسیم که رب شروع به جوشیدن با صدای بلند می کند و حتی به بیرون پرتاپ می شود. این حالت نشان می دهد که آب اضافی رب گرفته شده و رب کاملاً رسیده است.


 تهیه رب گوجه با دستگاه آبگیری گوجه:


بعضی از افراد هم برای تهیه رب گوجه ، از دستگاه آبگیری و یا مخلوط کن استفاده میکنند. در این روش دیگر نیازی نیست که آب گوجه را با دست بگیرید. در واقع در این روش با استفاده از دستگاه می توان این کار را انجام داد.

در این روش آب گوجه را با استفاده از دستگاه آب گوجه گیری می گیرید یا گوجه های چند قسمت شده را داخل مخلوط کن بریزید تا خوب له شود.

مواد را از صافی با سوراخ های ریز رد کنید. تا تفاله ها، پوست و تخمه های گوجه گرفته شود. وقتی با دستگاه آب گوجه را می گیرید برای اینکه دانه های گوجه از آب گوجه جدا شود، حتما آب گوجه را هم صاف کنید.

به آب گوحه نمک اضافه کنید. آن را بچشید کمی که نمک دار شد، کافی است. چون بعد می جوشد و غلیظ می شود.

آب گوجه را روی حرارت زیاد قرار دهیدو اجازه دهید تا مانند روش های قبلی بپزد.

 نکته: برای برداشتن رب همیشه از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید و بعد از برداشتن مقدار مورد نیاز در رب را زود ببندید تا خیلی با هوا تماس نداشته باشد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .