تبیان، دستیار زندگی

بهترین روش های خواباندن نوزاد

شاید یکی از سخت ترین کارها برای مادر ی که نوزادش تازه متولد شده است ، خواباندن او باشد. مادر با در نظر گرفتن روش هایی می تواند این کار سخت را برای خود آسان کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوزاد
مادر باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که نباید نوزاد را به زور بخواباند.در واقع باید مرحله به مرحله کودک را برای خوابیدن آماده و شرایط را محیا کند.

 در این مطلب قصد داریم روش های صحیح خواباندن نوزاد را بیان کنیم:

برای خواباندن نوزاد ابتدا باید نیاز های اولیه نوزاد را برآورده کرد:

پوشک نوزاد را عوض کنید:

 برای خواباندن نوزاد ، ابتدا باید مادر ببیند که اگر پوشک نوزاد خیس است آن را عوض کند ، تا پوشک بچه را اذیت نکند.همچنین باید لباسهای راحت بپوشاند. لباس اذیت کننده باعث می­شود که نوزاد نتواند به راحتی به خواب رود .

 زمانی که هوای گرم است بهتر است یک پیراهن پنبه ای یا ابریشمی با آستین های بلند بپوشاند و همچنین در ماه های سرد هم از یک جفت لباس از جنس پشمی و لباسهای آستین دار پشمی و  کیسه خواب استفاده کند.

 مادر باید در نظر داشته باشد که نوزاد متولد شده در روزهای اول به روزی سه تا چهار تا پوشک و در بعد از آن به  5 تا6 پوشک نیاز دارد.

 سیر نگه داشتن بچه:


 یکی دیگر از نیاز های اولیه نوزاد، سیر نگه داشتن او می باشد. مادر باید قبل از خواباندن نوزاد او را سیر نگه دارد. یکی ازبهترین روش های خواباندن کودکان زیر دو و یک سال سیر نگه داشتن نوزاد قبل از خواب می باشد.

خواباندن نوزاد گرسنه بسیار سخت است .باید در نظر داشته باشید کودکان در طول شب نخوابیده اند و ممکن است در زمان بیداری نیاز به تغذیه داشته باشند.

نوزاد نیاز دارد که هر دو یا سه ساعت شیر بخورد و تغذیه شود . شاید در روزهای اول تولد ، نوزاد زیاد شیر نخورد ولی هر چه زمان بگذرد و نوزاد بزرگتر شود ، نیازش به غذا بیشتر می شود.

 در واقع نوزاد دوماهه به بالا هر دو سه ساعت نیاز دارد که شیر مادر را تغذیه کند و و غیر آن باید با بطری هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار غذا بخورند.

 نوزاد در طول شبانه روز باید 19 ساعت در خواب باشند. مادر باید علاوه بر خواب شبانه ، نوزاد خود را در طول روز بخواباند. اگر نوزاد را در طول روز بیدار نگه دارید به این امید که شب راحت بخوابد ، باید بگوییم که در کاملا در اشتباهید، چون نوزاد به خواب در روز هم نیاز دارد. اجازه دهید نوزاد به همان اندازه که نیاز دارد در طول روز بخوابد.


بررسی کردن دمای بدن نوزاد در زمان خواب:


بهتر است برای  اینکه نوزاد خواب راحتی داشته باشد،قبل از خوابیدن،لباس نوزاد بررسی شود و دمای بدن او متعادل باشد تا کودک تحت فشار قرار نگیرد.

پوست نوزاد را زیر لباس لمس کنید تا دمای بدنش نه سرد و نه گرم باشد. اگر نوزاد عرق کرده باشد به این معناست که لباس های او زیاد  است و اگر پوست نوزاد سرد باشد، یعنی لباس های او کم است و باید متناسب با دمای محیط لباس هایش را زیاد کنید .

محبت کردن به نوزاد:


یکی دیگر از نیازهای اولیه نوزاد ، محبت کردن به او می باشد.زمانی که کودک ناآرام است و گریه می کند ، احتمالا به محبت مادر نیاز دارد. مادر باید به او محبت کند و او را سرحال نگه دارد. مادر باید نوزادش را ببوسد ، تا نوزاد احساس امنیت کند.

 مادر باید برای آرام کردن، نوزاد را بردارد، و به صورت  ایستاده یا نشسته نوزاد را بچرخاند. البته باید بدانید که نباید بیش از اندازه به نوزاد محبت کرد، چرا که در مدت زمان زیاد به آن عادت خواهد کرد.

مادر می تواند برای خواباندن نوزاد را  داخل پتوی نرمی بخواباند، به این صورت که پتو را به صورت الماسی بر روی سطح صاف و محکمی پهن کند و  گوشه بالای الماس را پایین بگذارد و کودک خود را روی پتو قرار بگذارد و سر نوزاد را بر روی قسمت بسته قرار دهد.

یک قسمت از پتو را در اطراف بدن نوزاد و انتهای پتو را تا زیر شکم نوزاد بچرخاند و آن را بکشد و انتهای باقیمانده پتو را روی دست و بدن نوزاد قرار دهد. پتو باید در اطراف بدن نوزاد قرار گیرد ولی نباید زیادی سفت باشد . باید توجه داشت که صورت و گردن نوزاد باید دیده شود.

یکی دیگر از بهترین راه های خواباندن نوزاد، به پشت خواباندن او می باشد. بهرت است از بالش ها و ملافه های بزرگ استفاده نکنید ، چون باعث خفه شدن نوزاد می شود.

 توجه داشته باشید که نوزاد را به روی شکم و به سمت معده اش نخوابانید، زیرا خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در این حالت وجود دارد .

داشتن عادت های مناسب برای خواب :


 مادر باید کمک کند تا نوزادش عادت های مناسب برای خوابیدن داشته باشد. او باید دقت کند تا چیزهایی که باعث خواب گرفتگی کودک میشود را پیدا کند . بهرتین زمان برای خواباندن یک کودک دوساله زمانی است که احساس خواب آلودگی می کند . مثلا مادر زمانی که ببیند کودک، چشم خود را می مالد، یا گریه می کند و سروصدا ایجاد می کند یا دستش را در گوش خود می کشد ، باید بداند خوابش می آید.

برای آرام خوابیدن نوزاد بهتر است چراغ اتاق را کم نور نگه دارید . مثلا موقع خوابیدن در شب ،چراغ  اتاق را خاموش نکنید تا اتاق تاریک شود  و صبح که فرا رسید ، پرده ها را بکشید تا نور بیفتد و با اینکار به به نوزاد نشان میدهید که روز است و بعد  وقت خواب و ناهار، پرده ها را ببندید و چراغ های کم نور را روشن کنید تا نوزاد متوجه شود که زمان خواب است.

 شب ها بهتر است با نوزاد بازی نکنید، چون بازی کردن و یا صحبت کردن موجب می شود که نوزاد بد عادت شود.

 زمانی که نوزاد احساس خواب می کند و در واقع خواب آلود است ، او را در گهواره بخوابانید. زمانی که مادر نشانه های خواب الودگی را در نوزاد خود می بیند ، بهتر است پوشک او را عوض کند و شکم او را سیر کند و او را در گهواره اش بخواباند.

نوزاد در طول شبانه روز باید 19 ساعت در خواب باشند. مادر باید علاوه بر خواب شبانه ، نوزاد خود را در طول روز بخواباند. اگر نوزاد را در طول روز بیدار نگه دارید به این امید که شب راحت بخوابد ، باید بگوییم که در کاملا در اشتباهید، چون نوزاد به خواب در روز هم نیاز دارد. اجازه دهید نوزاد به همان اندازه که نیاز دارد در طول روز بخوابد.

کتاب خواند برای نوزاد:


یکی دیگر از نکات مهم در خواباندن نوزاد یک تا دو ماه کتاب خواندن است. بهتر است برای آرام خوابیدن نوزاد، کتاب بخوانید. مادر با کتاب خواند در هنگام خواب برای نوزاد می تواند این کارش را به یک عادت تبدیل کند و به کودش بفهماند که زمان خواب فرا رسیده است. نوزاد در این موقعیت متوجه مفهوم کتاب نمی شود، اما صدای مادر برای او آرامش ایجاد می کند و کمک می کند تا او به راحتی به خواب برود.
کودک


 آواز خوانی و گذاشتن آهنگ برای کودک:


 یکی دیگر از روش های خواباندن کودک  یک تا دو ساله این است که برای او ، آواز بخوانید و یا آهنگ ملایم بگذارید.  در واقع یک آهنگ آرامش بخش هرشب قبل از خواب برای او اجرا کنید  و یا یک لالایی ساده برای او بخوانید و یا با موبایل خود یک موسیقی بگذارید.


حمام کردن نوزاد:


یکی از روش های راحت خواباندن نوزاد ، حمام بردن نوزاد است. آب گرم و بعد از آن نوازش آرام و عاشقانه با حوله حمام به آرام شدن نوزاد كمك می كند.


خلوت کردن تخت کودک:


برای خواباندن کودک باید فضای خواب كودك را از هر چیزی خالی كنید . ملافه و عروسک های نوزاد و وسایل اضافه روی تخت را بردارید ، چون ممکن است برای کودک خطر آفرین باشد و احتمال خفگی یا تنگی نفس كودك را به وجود آورد. بهتر است فقط یك ملحفه روی تشك بكشید و برای گرم نگه داشتن نوزاد به جای استفاده از روانداز از كیسه خواب مخصوص نوزاد استفاده كنید.

  در گذشته ، همه مادران نوزادان خود را قنداق می کردند تا کودک آرام باشد و به آرامی بخوابد. امروزه از این روش کمتر استفاده می شود ، در صورتی که باید بگوییم از آنجایی که نوزاد در رحم مادر شرایطی شبیه قنداق شدن را دارد، این کار به نوزاد کمک می کند بهتر بخوابد.


متعادل نگه داشتن دمای  اتاق نوزاد:


 برای ایجاد خواب راحت برای نوزاد ، باید دمای اتاق کودک متعادل باشد، نه خیلی سرد و نه خیلی گرم .چون کودک زمانی که خیلی گرمش شود یا سردش شود از خواب بیدار می شود.


 ماساژ دادن نوزاد:


 یکی دیگر از راه های خواباندن نوزاد ، این است که او را ماساژ دهید. نوزاد اگر قبل از خواب ، 15 دقیقه ماساژ داده شود، از کودکانی که فقط برایشان قصه گفته شده ، سریعتر به خواب می روند. برای این کار بهتر است روغن مناسب برای ماساژ کودک تهیه کنید و قبل از خواب او را ماساژ دهید.

 پستانک دادن به نوزاد:


 گاهی برخی نوزادان به خوردن پستانک عادت می کنند و مادر با همین روش می تواند به راحتی نوزاد خود را بخواباند. وقتی نوزاد به خواب رفت، پستانک را از دهانش خارج کنید تا به خاطر افتادن پستانک از دهانش بیدار نشود. حتما از پستانک های بسیار نرم استفاده کنید تا اگر روی آن غلت زد، اذیت نشود.

 قنداق کردن کودک:


 در گذشته ، همه مادران نوزادان خود را قنداق می کردند تا کودک آرام باشد و به آرامی بخوابد. امروزه از این روش کمتر استفاده می شود ، در صورتی که باید بگوییم از آنجایی که نوزاد در رحم مادر شرایطی شبیه قنداق شدن را دارد، این کار به نوزاد کمک می کند بهتر بخوابد.

سخن آخر:


توجه داشته باشید که خوابیدن از جمله نیازهای اساسی و اولیه کودکان است که باید توجه خاصی به آن داشته باشید. خواب مناسب به رشد بهتر کودکان کمک می‌کند و انرژی آنان را در طول روز تامین می کند و باعث می شود کودک در طول روز توانایی بیشتری برای بهره بردن از قدرت تفکر و تمرکز  داشته باشد.

 گاهی ممکن است پدر و مادر تمام تلاش خود را کنند تا  بخواهند کودک خود را بخوابانند، در این زمان بهتر است بدانند که شاید کودک دچار اختلالات خواب شده است و لازم است برای بررسی بیشتر و حل کردن این مشکل ،کودک را نزد یک روانشناس متبحر  ببرند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .