تبیان، دستیار زندگی

همه‌ چیز درباره ساخت ‌و کسب درآمد اپلیکیشن‌های موبایلی

چگونه برنامه‌های موبایلی رایگان کسب درآمد می‌کنند؟

حتما شما هم برای دانلود برنامه‌های موبایلی ترجیح می‌دهید از مارکت‌های اندرویدی مانند گوگل پلی برنامه‌هایی را دانلود کنید که رایگان باشند اما تا به‌ حال فکر کرده‌اید که این برنامه‌ها چگونه درآمد کسب می‌کنند؟ آیا می‌دانید چگونه می‌توان یک برنامه موبایلی پردرآمد ساخت؟ اگر این سؤالات در ذهنتان وجود دارد، ما در این گزارش به آنها پاسخ داده‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه های موبایلی،اندرورید،سازندگان برنامه موبایلی،رایگان،کسب درآمد،تبلیغات درون برنامه،اپلیکیشن،دانلود،برنامه رایگان،خریداشتراک،موسیقی،سیستم های عامل،برنامه نویسی،سرماه،تلفن همراه،گرافیک،بارگذاری،فروشگاه اپل،گوگل پلی، آی او اس
برنامه‌های موبایلی طی 5 سال گذشته رشد انفجاری داشته است. امروز این بازار غول‌پیکر شامل 5 میلیارد برنامه در سراسر جهان در IOS ،Android و... است. سال گذشته صنعت اپلیکیشن رشد بی‌سابقه 200 درصدی درآمد را نشان داد. در سه ماه اول سال 2020 رقم اپلیکیشن‌های خریداری شده به بیش از 23.4 میلیارد دلار رسید که از این رقم، 15 میلیارد دلار سهم آی او اس  و 8.3 میلیارد دلار سهم گوگل پلی بوده است. با توجه به این میزان خرید، اکثریت ‌قریب‌به‌اتفاق کاربران در تمام جهان برنامه‌های رایگان موبایلی را ترجیح می‌دهند. در واقع، تعداد دانلود برنامه‌های رایگان روزبه‌روز در حال افزایش است اما حقیقت این است که سازندگان برنامه‌های موبایلی برای تفریح اپلیکیشن موبایلی نمی‌سازند! قطعاً ساخت برنامه‌های رایگان برای آنها سود و منفعت بالایی در پی دارد اما چگونه؟!

سازندگان برنامه‌های رایگان موبایلی اغلب به یکی از روش‌ها زیر کسب درآمد می‌کنند:
1- تبلیغات درون برنامه
در حالی ‌که دانلود برنامه و استفاده از آن رایگان است اما سازندگان برنامه با نمایش تبلیغات در اپلیکیشن، درآمد کسب می‌کنند. این مدل کسب درآمد بسیار سودآور است.

2- خرید درون برنامه‌ای و مدل فریمیوم
Freemium مهم‌ترین استراتژی کسب درآمد است. در این روش کسب درآمد، برنامه رایگان است اما کاربر برای باز کردن ویژگی‌ها یا مراحل خاصی از اپلیکیشن یا بازی باید مبلغی را بپردازد. به‌عنوان‌ مثال در بازی Clash of کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه اضافی و خرید سکه با سرعت بیشتری در بازی پیشرفت کنند.

3- خرید اشتراک
در این روش کاربر به‌صورت آزمایشی از بخشی خدمات استفاده می‌کند و برای دسترسی به ادامه برنامه از کاربر درخواست می‌شود، هزینه هفتگی، ماهانه یا سالانه بپردازد. این مدل کسب درآمد اغلب برای برنامه‌های آموزشی، صوتی و تصویری مانند Spotify و Google Music استفاده می‌شود و فقط 5 درصد از برنامه نویسان موفق برای کسب درآمد، از روش اشتراک استفاده می‌کنند.

4- مدل کراد فاندینگ (Crowdfunding)
Crowdfunding یکی از راه‌های سودآور برای کسب درآمد از برنامه‌های رایگان است. در این روش سازنده برنامه 

شرکت اپل و گوگل 30 درصد درآمد حاصل از فروش و دانلود برنامه اندروید و آی او اس را می‌گیرد و 70 درصد درآمد را به سازندگان می‌دهد

موبایلی، برنامه خود را در پلتفرم‌هایی مانند KickStarter ،CrowdFunder ،Indiegogo و Fundable منتشر می‌کند و از حمایت‌کنندگان می‌خواهد که مبالغ پایینی را برای توسعه و بازاریابی اپلیکیشن بپردازد. در سال 2017، بازی Hello Earth با یک شخصیت معروف گربه از طریق این روش، 148 هزار دلار درآمد کسب کرد.

سودآورترین برنامه‌ها کدم‌اند؟

برنامه موسیقی، بازی و پخش ویدیو پرسودترین برنامه‌ها برای کسب درآمد هستند.

فروشگاه‌های اپلیکیشن از هر دانلود چقدر می‌گیرند؟

شرکت اپل و گوگل 30 درصد درآمد حاصل از فروش و دانلود برنامه اندروید و آی او اس را می‌گیرد و 70 درصد درآمد را به سازندگان می‌دهد.

آیا سازندگان برنامه‌ها درآمد زیادی کسب می‌کنند؟

بستگی به نوع و ویژگی‌های برنامه دارد اما به‌طور کلی تا زمانی که یک نام تجاری خوش‌نام به وجود نیاورید یا اینفوئنسرهای قوی (کاربران پرفالوور) از شما پشتیبانی نکنند، باید زمان زیادی منتظر نتیجه مطلوب برای کسب درآمد بمانید.

برنامه‌ها چقدر درآمد دارند؟

میزان ارزش فروش برنامه تماماً به عملکرد اصلی برنامه، پلتفرم در نظر گرفته‌ شده، انتظار از بازار هدف، الگوی کسب درآمد انتخاب‌شده و غیره بستگی دارد.

کدام‌ یک از سیستم‌عامل‌ها بیشترین پول را برای سازندگان کسب می‌کنند؟

با توجه به تفاوت قیمت‌ها مشخص‌شده است که بیش از 25 درصد سازندگان برنامه‌های آی او اس مبلغ بیش از 5 هزار دلار کسب می‌کنند درحالی‌ که این تعداد برای سازندگان اندروید 16 درصد است؛ بنابراین پلتفرم آی او اس درآمد بیشتری برای سازندگان دارد.

چگونه می‌توان برنامه موبایلی ساخت؟

شما می‌توانید با یکی از روش‌های زیر اپلیکیشن موبایلی بسازید:
- یادگیری برنامه‌نویسی: برنامه‌نویسی یک مهارت فوق‌العاده پردرآمد است که نیاز به تلاش زیادی دارد. شما می‌توانید از طریق کلاس‌های حضوری یا آنلاین به یادگیری برنامه‌نویسی بپردازید و از این طریق با کمترین هزینه‌ از ساخت اپلیکیشن کسب درآمد کنید اما در نظر داشته باشید که این کار نیاز به صبر و حوصله و زمان زیادی دارد.

- استفاده از شرکت‌های برنامه‌نویسی: این روش اگرچه سرمایه زیادی از شما می‌گیرد اما می‌توانید با خیال راحت از آینده اپلیکیشن و درآمد حاصل از آن مطمئن باشید و به‌قول ‌معروف کار را دست کاردان بسپارید.

- استفاده از ابزارهای ساخت اپلیکیشن: زمانی ساخت برنامه‌های تلفن همراه برای برنامه‌نویسان نخبه بود اما امروزه ابزارهای آنلاینی همچون AppyPie ،Kinetixe و Nativ طرح‌های گوناگونی با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌دهند تا شما بر اساس نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب نموده و در کمتر از یک ساعت به هدف موردنظر دست ‌یابید. دقت کنید که این روش در عین آسان و مقرون‌به‌صرفه بودن در برخی امکانات محدودیت دارد اما به‌ طور کلی امکانات پایه‌ای در اپلیکیشن را پشتیبانی می‌کند.

- خرید اپلیکیشن آماده: می‌توانید از همان ابتدا بدون هیچ‌گونه دردسری یک اپلیکیشن آماده بخرید و از طریق تبلیغات درون برنامه، فریمیوم، خرید اشتراک و... کسب درآمد کنید.

هزینه ساخت برنامه موبایلی چقدر است؟

نمی‌توان قیمت مشخصی برای ساخت اپلیکیشن تعیین کرد زیرا نوع، مراحل، ویژگی برنامه‌ها و ساعتی که صرف ساخت برنامه می‌شود، با یکدیگر متفاوت است؛ مثلاً اپلیکیشن‌های بازی، گرافیک و ساختار خاصی برای طراحی نیاز دارند که در قیمت تأثیر‌گذار است. همچنین برخی برنامه‌های کاربردی همچون آب ‌و هوا، امور مالی، خبرها، دارو و درمان، آشپزی، سرگرمی و شبکه‌های اجتماعی‌ قیمت‌های متفاوتی دارند و برنامه نویسان تا زمان دریافت ایده مکتوب قادر به قیمت‌گذاری نیستند اما به ‌طور کلی می‌توان یک فرمول ساده برای برآورد قیمت ساخت اپلیکیشن در نظر گرفت:
هزینه زمانی(ساعت کاری مورد نیاز برای ساخت اپلیکیشن) × دستمزد ساعتی سازنده  = هزینه برنامه
به ‌عنوان‌ مثال: ساخت یک محصول شبیه به اینستاگرام به 835 تا1120 ساعت زمان نیاز دارد حال اگر فرض کنیم دستمزد ساعتی سازنده 50 هزار تومان باشد، با ضرب 835 در50 هزار تومان عدد 41,750,000 تومان برای دستمزد سازنده به دست می‌آید.

پس از ساخت ‌و بارگذاری اپلیکیشن در فروشگاه‌های اندروید و آی او اس روند تائید چقدر است؟

زمان تایید بسته به محتوا و پیچیدگی برنامه ممکن است متفاوت باشد اما معمولاً فروشگاه اپل تا ظرف یک هفته بررسی‌های نهایی را انجام می‌دهد و در صورت رد شدن برنامه، بعد از بررسی می‌توانید یک هفته بعد مجدداً برنامه را برای فروشگاه اپل ارسال کنید. گوگل پلی برخلاف اپل روند بررسی دقیقی ندارد و پس از بارگیری، برنامه شما معمولاً طی یک ساعت در دسترس است.