تبیان، دستیار زندگی

عزاداری محرم در ایام کرونا

هر سال با فرا رسیدن ماه محرم شور و شوق حسینی در بین همه دوستداران امام حسین به وجود می آید و امسال با شیوع ویروس کرونا این شور و شوق شکل جدیدی به خود می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لبیک یا حسین
کم کم ماه محرم از راه می رسد و با آمدن این ماه عزیز، مردم در مساجد ،هیئت ها و تکایا به عزاداری سرور و سالار شهیدان می پردازند تا ارادت خود را به این اهل بیت دوست داشتنی نشان دهند.

 با آمدن ماه محرم موکب های زیادی در سراسر شهر برپا شده و با گذاشتن مداحی و دادن نذری های فراوان از عاشقان این امام پذیرایی می کردند.

محرم، بخشی بزرگ و مهم از فرهنگ ما  ایرانی هاست .امسال با گسترش ویروس کرونا ،دیگر مانند سال های قبل امکان برگزاری این گونه مراسم های باشکوه در مساجد و تکایا وجود ندارد و مسئولان برای حفظ سلامت مردم را ههای دیگری را اندیشیده اند.

در واقع آنها با مراسم های پر جمعیت مخالف هستند و توصیه می کنند که برای استفاده از این ایام بهتر است دستور العمل های بهداشتی رعایت شود.

در مسئله عزاداری حضرت أباعبدالله الحسین علیه السلام هم باید عاقلانه فکر و رفتار کنیم و دچار احساسات نشویم، چون حفظ جان بر همه واجب است.

 در واقع عزاداری برای ائمه علیه السلام از مستحباتی است که در کنار آن  باید حق النفس در نظر گرفته شود. همان طور که از ابتدا و در ماه های شعبان و رمضان ،برگزاری مراسم در فضاهای بسته ممنوع بوده ،بهتر است این قاعده برای محرم هم پابرجا بماند و عزاداری ها در فضاهای باز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی صورت گیرد.

 همچنین نقش صداو سیما در این میان از همه گروه ها نسبت به سال های قبل پررنگ تر و بیشتر می شود. این سازمان باید شرایط را برای عزاداری مردم در منازل خود فراهم کند و از  بهترین سخنرانان و مداحان  استفاده کند و برنامه های مذهبی مناسبی نشان دهند ،تا همه مردم  بتوانند بهره زیادی ببرند و از برکات این ماه عزیز استفاده کنند.

 نگرانی های زیادی برای انجام این مراسم ها در ایام محرم وجود دارد که مسئولان کشوری با تعیین دستورالعمل های بهداشتی ، مقداری از این نگرانی ها را کم می کند .

 در ادامه برخی از  دستورالعمل ستاد کرونا برای محرم و صفر را بیان می کنیم:

در این دستور العمل آمده است که کارگروه مراسم عزاداری به نکات مهم این دستور العمل ها توجه کند و با توجه به این نکات توجه به نکات ذیل نسبت به مدیریت و برنامه ریزی برگزاری مراسم عزاداری حسینیه ها، تکایا، مساجد و هیات های مذهبی در کشور اقدام کند.

 یکی از این موارد برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز ، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فاصله حداقل دو متر  و تجمعات کم صورت گیرد.

 
در واقع عزاداری برای ائمه علیه السلام از مستحباتی است که در کنار آن باید حق النفس در نظر گرفته شود. همان طور که از ابتدا و در ماه های شعبان و رمضان ،برگزاری مراسم در فضاهای بسته ممنوع بوده ،بهتر است این قاعده برای محرم هم پابرجا بماند و عزاداری ها در فضاهای باز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی صورت گیرد.


همچنین ساعات برگزاری مراسم کاهش یابد و حداکثر برگزاری این مراسم ها دو ساعت باشد.

جابجایی هیات ها و دسته روی ممنوع می باشد.

استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ممنوع می باشد.  در واقع مراسم سینه زنی و زنجیرزنی با زنجیر شخصی در محل مراسم بدون جابجایی مجاز می باشد.

فاصله گذاری اجتماعی در این مراسم ها رعایت شود.

 کسانی که در این مراسم ها حضور می یابند به طور مستمر ماسک بر صورت داشته باشند.

پروتکل های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات به طور دقیق رعایت شود.

کمیته های نظارت استانی و شهرستانی، بر  اجرای پروتکل های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری نظارت شدید داشته باشند.

 هر ساله در بعضی از شهر ها آداب و رسومی وجود داشت که مملو از جمعیت می شد. مراسم های یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران اصفهان از جمله از مراسم هایی بودند که باعث می شدند هر ساله هزاران نفر از مشتاقان این امام دور هم جمع شوند و عزاداری کند. اما امسال با گسترش کرونا و خطر حفظ سلامتی مردم، برگزاری این مراسم ها ممنوع شد.

 همچنین ورد هیات های عزاداری در اماکن مقدس مانند حرم امام رضا حرم ،حضرت معصومه سلام علیها، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح برای برگزاری مراسم ممنوع شد.

 در دستور العمل دیگر این ستادآمده است که برگزاری نماز جماعت در مساجد باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در کمتر از یک ساعت صورت گیرد.
 این ستاد هرگونه پذیرایی در این ایام را ممنوع دانسته و  از مردم خواسته است تا نذورات خود را به شکل های دیگری مانند اهدای بسته های بهداشتی ، ادا کنند.

 در سال های گذشته ایستگاه های صلواتی نذورات زیادی را بین مردم پخش می کردند ، اما امسالتوزیع این نذورات و چای ممنوع شده است.

شیوع ویروس کرونا نمی تواند از عشق و ارادت مردم نسبت به اهل بیت کم کند ، اما با این حال باید هر شخصی به فکر سلامت خود و اطرافیان باشد و در  این مراسم ها با رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی  شرکت کند .
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .