تبیان، دستیار زندگی

اعمال ماه محرم؛ از شب اول محرم تا ظهر عاشورا

اولین ماه قمری ، ماه محرم می باشد. ماهی که یادآوری فداکاری ها و رشادت های امام حسین و یارانش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محرم
یکی از ماههای حرام ، ماه محرم است که پیش از اسلام ؛ عربها جنگیدن در این ماه را حرام می دانستند و شاید دلیل نامیدن این ماه به محرم ، همین حرام بودن مخاصمه و جنگ بین اعراب بوده است.

این ماه در مكتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه‌ جاودان كربلاست. در روز  دهم این ماه امام حسین به همراه یارانش به جنگ به دشمنان اسلام پرداختند و با شهادت خود ، حماسه کربلا را آفریدند. در واقع این ماه ، ماه پیروزی حق بر باطل است..

این ماه ماه حزن و اندوه  ائمه علیه السلام می باشد  هر ساله محبان اهل بیت علیه السلام به عزاداری می پردازند و ارادت خود را به این خانواده نشان می دهند.

 این ماه هم در کنار ماه های دیگر قمری ، اعمالی دارد که هر شخصی با انجام آن می تواند برکات زیادی را نصیب خود گرداند. در ادامه مطلب اشاره ای به بعضی از این اعمال خواهیم داشت.

از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت است كه چون ماه محرّم داخل مى شد پدرم را كسى خندان نمى دید و اندوه و حُزن پیوسته بر او غالب مى شد تا روز دهم چون روز عاشورا مى شد آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و مى فرمود امروز روزى است كه حسین علیه السلام شهید شده است.

در ادامه اعمال این ماه مبارک و عزیز را بیان می کنیم:

 شب و روز اول محرم:

شب اول این ماه چند نماز دارد که یکی از آنها به این صورت است که دو رکعت خوانده می شود که در هر رکعت بعد از حمد یازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

خواندن این نماز و روزه داشتن روزش موجب امنیّت است و کسی که این عمل را انجام دهد، گویا تمام سال بر کار نیک مداومت داشته است

از دیگر اعمال این شب ، احیا نگه داشتن و نیایش و دعا کردن می باشد.

روز اول ماه محرم ، اولین روز ماه قمری است . در این روز سفارش به روزه شده است. از امام محمدباقر(علیه السلام) روایت شده است: آن کس که این روز را روزه بدارد، خداوند دعایش را اجابت می کند، همانگونه که دعای زکریا(علیه السلام) را اجابت کرد.

 همچنین در این روز سفارش شده است که دو رکعت نماز خوانده شود و بعد اتمام نماز این دعای خوانده شود: اللّهم انت الاله القدیم و هذه سنةٌ جدیدةٌ فاسئلک فیها العصمة من الشیطان و القوَّة علی هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»؛ بارالها! تو خدای قدیم و جاودانی و این سال، سال نو است، از تو می خواهم که مرا در این سال از شیطان حفظ کنی و بر نفس اماره (راهنمایی کننده) به بدی پیروز سازی..

روزه گرفتن در این ایام بسیار سفارش شده است.

اعمال شب عاشورا:


برای این شب عظیم هم چند نماز توصیه شده است که خوانده شود. چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد، 50 بار سوره توحید خوانده می شود. پس از پایان نماز، 70 بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.

 در این روز سفارش شده است که دو رکعت نماز خوانده شود و بعد اتمام نماز این دعای خوانده شود: اللّهم انت الاله القدیم و هذه سنةٌ جدیدةٌ فاسئلک فیها العصمة من الشیطان و القوَّة علی هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»؛ بارالها! تو خدای قدیم و جاودانی و این سال، سال نو است، از تو می خواهم که مرا در این سال از شیطان حفظ کنی و بر نفس اماره (راهنمایی کننده) به بدی پیروز سازی..


 همچنین در این شب سفارش شده است که در کنار قبر امام حسین (ع) احیا و شب را زنده داری کنید و به دعا و نیایش بپردازید.

روز عاشورا:

این روز هم مانند شب عاشورا سفارش به دعا و نیایش شده است و اعمالی دارد. این روز روز عزاداری بر امام حسین (ع) و یاران وفادارش می باشد. 

در این خصوص از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است: هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواسته هایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.

 همچنین خواندن زیارت امام حسین (ع) در این روز بسیار سفارش شده است.

روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود.
همچنین در این روز ساقی بودن و آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام) سفارش شده است.

خواندن سوره توحید هزار مرتبه

گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتلة الحسین(علیه السلام).

 همچنین خواندن زیارت عاشورا در این روز مبارک توصیه شده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .