تبیان، دستیار زندگی

آموزش مسواک زدن به کودکان

یکی از آموزش های مهمی که هر پدر و مادری باید به فرزند خود دهد، آموزش مسواک زدن می باشد.والدین باید آموزش مسواک زدن به کودکان را در حدود 2 تا 3 سالگی آغاز کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسواک زدن کودک

یکی از خوشحالی های پدر و مادر در دوران نوزادی کودک ، دیدن مرواریدهای کوچک فرزند خود در دهانش می باشد. حتما با دیدن این مروارید های کوچک از فرزند خود می خواهید تا دهانش را باز کند تا شما آنها را مسواک بزنید و تمیز کنید.
والدین نزدیک به دو سال نقش مهمی در تمیز کردن دندان های کودک خود را دارند.  آنها باید به کودک خود نحوه مسواک زدن را آموزش دهند.

دندان های نوزادی

 دندان های نوزادی هر فردی، نقش مهمی در دندان های دائمی آنها در بزرگسالی دارد. اگر این دندان ها زودتر از زمان خود در اثر پوسیدگی بیفتند، دندان های بزرگسالی ممکن است فضای کافی برای رشد بهتر را نداشته باشند.

اگر از دندان های نوزادی مراقبت ضعیفی صورت گیرد ،ممکن است مشکلاتی چون عفونت، درد و همچنین مشکلات گفتاری  را برای نوزاد به وجود بیاورد.

بهتر است والدین ، نوزاد خود را قبل از یک سالگی و زمانی که مروارید های کوچک او در دهانش دیده شدند ، برای معاینه نزد پزشک ببرند.

توصیه مهم این است  که والدین به محض دیدن دندان های نوزاد و یا حتی سر دندان ها، آنها را هر روز با استفاده از یک مسواک سر کوچک و نرم (مسواک مخصوص نوزادان) و آب دو بار در روز ترجیحا بعد از صبحانه و قبل از خواب تمیز کنند و خورده های غذا و باکتریها را از دندانها خارج کنید. به خاطر داشته باشید در این زمان نباید از خمیر دندان استفاده کنند.

 
اولین دندان کودک در حدود شش‌ماهگی تا یک‌سالگی درمی‌آید. در این زمان مادر می تواند از یک گوش پاک‌کن برای تمیز کردن دندان او استفاده کند و به‌تدریج با زیادتر شدن تعداد دندان‌ها، می‌توان از یک مسواک نرم کوچک کمک گرفت.


اهمیت آموزش مسواک زدن به کودکان

اهمیت آموزش مسواک زدن به کودکان  است  که دندانپزشکان معتقدند اگر دندان‌های شیری دچار پوسیدگی و کرم‌خوردگی شوند احتمال پوسیدگی دندان‌های دایم نیز بیشتر می‌شود.

همچنین دندان‌های شیری تا زمان افتادن نقش مهمی در تغذیه کودک دارند و مراقبت از آنها برای حفظ سلامت کودکان مهم می‌باشد.

والدین با آموزش مسواک زدن به کودکان و ترغیب و تشویق آنان برای مسواک زدن دندانهایشان می‌توانند این رفتار خوب را به یک عادت برای تمام سال‌های زندگی تبدیل کنند.

 کودک در ابتدای مسواک زدن ،تقریبا برنامه منظمی برای شست و شوی دندان هایش دارد، او دیده که پدر یا مادرش ابتدا مسواک را خیس می کنند ، و با دیدن آنها متوجه شده است که چه مقدار باید خمیر دندان بر روی مسواک خود قرار دهند و حتی بیشتر اوقات می تواند در دستشویی تف کند.

در این مرحله والدین  می توانند مسواک را به کودک بدهند و مسئولیت شستشوی دندان ها را به خودش بسپارند.

 آموزش مسواک از کی و چگونه؟

زمانی که کودک به سن دو یا سه سالگی می رسد ،باید نحوه مسواک زدن و مراقبت از دندان ها به او آموزش داده شود. هرچند که والدین باید آموزش اولیه تکنیک های بهداشت دهان ودندان را از همان دوران نوزادی و در واقع زمانی که دندان کودک در دهانش دیده شد، آغاز کرده باشند، اما این آموزشها و مراحل آن تاثیر بسیار خوبی در دوران نوجوانی و جوانی کودک دارد.

اولین دندان کودک در حدود شش‌ماهگی تا یک‌سالگی درمی‌آید. در این زمان مادر می تواند از یک گوش پاک‌کن برای تمیز کردن دندان او استفاده کند و  به‌تدریج با زیادتر شدن تعداد دندان‌ها، می‌توان از یک مسواک نرم کوچک کمک گرفت.

 بهتر است والدین حتی زمانی هم که دندان کودک هنوز در نیامده ، عادات خوب بهداشت دهان و دندان را در منزل تمرین کنند و از لثه دهای نوزاد خود در این دوران مراقبت کافی را داشته باشند.

بهتر است لثه نوزاد را  با یک دستمال نرم یا گاز استریل و آب پس از هر بار شیر خوردن پاک کنید .مزیت دیگر این کار در این است که ممکن است در اثر فشار و مالش ملایمی که به لثه های او وارد می شود تا اندازه ای درد هنگام سر زدن دندان ها کاهش پیدا کند.

شاید کودک انجام این کارها را دوست نداشته باشد، اما والدین بدانند مهم این  است که پلاک میکروبی از روی دندان‌های نوزاد پاک شود. همچنین در سنین کودکی پوسیدگی دندان‌ها سریع‌تر پیشرفت می‌کند و با مسواک زدن می‌توان عامل اصلی پوسیدگی را از بین برد.

 آموزش مسواک زدن به کودک باید تا سنین 6 تا 7 سالگی با جدیت ادامه داشته باشد و حتی در این زمان مسواک زدن و عادات او را حتی زمانیکه خودش مسواک را به دست می گیرد تا قبل از ۶ یا ۷ سالگی تحت نظر قرار دهید.
مسواک زدن کودک

مراقبت از دهان و دندان کودک در نوزادی

والدین باید از همان دوران نوزادی و حتی زمانی که دندان های کودک بیرون نیامده بهداشت دهان و دندان کودک خود را رعایت کند و بعد از هر وعده غذا یا شیر خوردن، با یک گاز یا دستمال مرطوب لثه‌هایش را تمیز کنند. این کار فواید زیادی برای نوزاد خواهد داشت. از جمله اینکه:

مادر با تمیز کردن لثه های نوزاد ، پلاک روی لثه را برمی‌دارد. پلاک، ماده چسبناکی است که از باکتری‌ها، خرده‌های غذا و مخاط تشکیل‌شده است. برداشتن آن مانع از رشد باکتری‌های متعدد روی لثه کودک می‌شود.

همچنین باعث می شود که کودک به داشتن یک ‌دهان تمیز عادت کند و درنتیجه مرحله بعدی که مسواک زدن است، برای او ساده‌تر خواهد شد.

 با تمیز کردن لثه های کودک، موجب می شود او به اینکه کسی دردهانش دست ببرد، عادت کند. در این صورت در آینده، مسواک زدن و یا معاینه دندان‌پزشک برای او آسان‌تر خواهد شد.

 زمانی که دندان های نوزاد بخواهد سر بزند، کودک باید درد زیادی را متحمل شود ، اگر مادر لثه های او  را تمیز کند ، اینکار باعث می شود که درد این دوران کمتر شود.


راههای آموزش مسواک زدن به کودکان نوپا

 همان طور که در بالا گفتیم ، والدین باید تا سن دو یا سه سالگی کودک ، خودشان زحمت مسواک زدن و تمیز کردن دهان کودکشان را بکشند، تا زمانی که سطح هماهنگی و توجه به جزییات موردنیاز برای مراقبت بهتر از دهان و دندان در کودک بالا برود. در حدود ۲ یا ۳ سالگی کودک سعی کنید تا کم‌کم مسواک زدن را به او بیاموزید.

برای آموزش مسواک زدن به کودکان ابتدا والدین باید مسواک زدن دندان‌های او را امتحان کنند، سپس کاری را که انجام داده‌اند مجدد برای او تکرار کنند.

 ساده‌ترین راه برای مسواک کردن دندان‌های کودک این است که او را در بغل خود نشانده و سر کودک را روی آرنج دست به شکل خم‌شده نگه‌دارند. یک مسواک سر کوچک و نرم مو نایلونی که با توجه به سن کودک برای او مناسب است انتخاب کنند سپس به‌آرامی مسواک را داخل دهان او کرده و به‌سرعت دندان‌های کوچک او را بشویند.

 بهتر است والدین در طول روز ۲ مرتبه این کار را انجام دهند. یک‌بار در روز بعد از خوردن صبحانه و در هنگام بعدازظهر پس از خوردن آخرین نوشیدنی. کودک ممکن است مسواک را بجود یا اینکه به سمت آن چنگ بزند. مادر اجازه دهد تا او به این کار خود ادامه دهد اما درنهایت به‌آرامی سر او را به سمت عقب خم کرده و مسواک بزند.

والدین در نظر داشته باشند که خمیر دندان را به اندازه ای روی مسواک بریزند که تنهاسه‌چهارم از آن را بپوشاند.

 میزان فلوراید داخل خمیردندان کودکان نسبت به بزرگ‌سالان کمتر است. بنابراین از خمیردندان مخصوص کودکان استفاده کنید.

 استفاده از خمیردندان به مقدار زیاد باعث می شود در دندان های کودک لک ایجاد شود.بنابراین به کودک نوپای خود بیاموزید تا باقی‌مانده خمیردندان را از دهانش با آب دهان به بیرون تف کند. او نیازی ندارد برای خارج کردن باقی‌مانده خمیردندان دهانش را از آب پر کند.

همچنین بهتر است در هنگام مسواک زدن با کودک بازی کنید. سعی نکنید به زور دهان کودک را باز کنید. به او فرصت دهید تا مسواک زدن را دوست داشته باشد. تعدادی هدیه و چیزهای تشویقی آماده کنید و زمانیکه او اجازه داد شما دندان هایش را مسواک بزنید آنها را به کودک بدهید.

 والدین باید این نکته را به خاطر داشته باشند که وضعیت مسواک زدن شما ، تاثیر در علاقه ی کودک با انجام این کار خواهد داشت. در واقع  وضعیت خوب مسواک زدن باعث می شود تا کودک شما به این کارعلاقه نشان دهد و این کار را تقلید کند پس سعی کنید زمانیکه مسواک می زنید کودک مسواک زدن شما را ببیند.

  استفاده از خمیردندان به مقدار زیاد باعث می شود در دندان های کودک لک ایجاد شود.بنابراین به کودک نوپای خود بیاموزید تا باقی‌مانده خمیردندان را از دهانش با آب دهان به بیرون تف کند. او نیازی ندارد برای خارج کردن باقی‌مانده خمیردندان دهانش را از آب پر کند.


راهکارهای آسان‌تر کردن آموزش مسواک زدن به کودکان

برای آسان تر شدن آموزش مسواک زدن به کودک ، بهتر است والدین به کودک اجازه بدهند خودش ابزار لازم را انتخاب کند. آنها باید کودک را همراه خود به فروشگاه ببرند و به او اجازه بدهند مسواک و خمیردندانش را خودش انتخاب کند.

مسواک‌هایی که دسته‌های رنگی دارند ممکن است برای پدر و مادر جذابیتی نداشته باشند اما در مورد کودک مانند مشوقی برای مسواک زدن عمل می‌کنند. برای اینکه مطمئن شوید کودک طعم خمیردندان را هم دوست دارد، ااجازه دهید خودشان آن را انتخاب کنند.

توقع زیادی از کودک نداشته باشید. به‌احتمال‌زیاد کودک  نمی تواند فاصله بین لثه و دندان‌ها و شکاف‌های ریز را به‌خوبی تمیز کند. والدین نگران نباشند چون در حال حاضر باید تمرکز آنها  بیشتر بر شکل‌دهی عادت مسواک زدن باشد و لازم نیست موقع آموزش مسواک زدن به کودکان در مورد تکنیک‌های صحیح مسواک زدن سختگیری کنند. هر چه کودک بیشتر تمرین کند، سریع‌تر پیشرفت خواهد کرد.

هنگام مسواک زدن دندان‌های کودک، سعی کنید این کار را به‌آرامی و بدون عجله انجام دهید تا لثه‌های او درد نگیرد و آسیب نبیند. لطفا هرگز تهدید نکنید که اگر مسواک نزنی تو را پیش دندان‌پزشک می‌برم! در بسیاری از موارد، ریشه ترس کودکان در همین تهدیدها نهفته است.

بهتر است به‌نوبت مسواک بزنید. اگر واقعا نگران این هستید که در روند یادگیری مسواک زدن و انتقال مسئولیت انجام آن به کودک، دندان‌های او به‌خوبی تمیز نمی‌شوند، می‌توانید به‌نوبت دندان‌های کودک را مسواک بزنید. مثلا می‌توانید مسئولیت شستن صبحگاهی دندان‌ها را به کودک بسپارید و شب‌ها خودتان این کار را انجام دهید. با این روش، کودک صبح‌ها فرصت دارد شستشوی دندان‌ها را تمرین کند و شب‌ها می‌تواند فن‌های صحیح مسواک زدن را از شما یاد بگیرد.

والدین باید در هنگام آموزش مسواک زدن به کودکان همراه کودک مسواک بزنند و وارد عمل شوند و زمانی که کودک مشغول تمیز کردن دندان‌هایش است، او را همراهی کنند.

همراهی با کودک ممکن است کودک را به‌صرف زمان بیشتر برای مسواک زدن تشویق کند و باعث شود دندان‌هایش را بهتر و دقیق‌تر مسواک بزند.
یکی از روش های آموزش مسواک زدن به کودک این است که به کودک اجازه دهید که او دندان‌های شما را مسواک بزند. شما در طول این مدت باید بخندید و نشان دهید که او چه‌کار جالبی انجام می‌دهد.

برای آموزش مسواک زدن به کودک ، یک مشوق پیدا کنید. برای مثال از دندان‌پزشک کودک بخواهید به خاطر اینکه کودک دندان‌هایش را مسواک می‌زند، به او جایزه بدهد. تشویق شدن از طرف فردی که منبع قدرت است و روپوش سفید به تن دارد، کودک نوپا را به ادامه این روند کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید در ابتدای کار آموزش مسواک زدن به کودکان دست کودک را بگیرید طوری که حرکت دست کودک برای مسواک زدن مناسب باشد. همچنین می‌توانید برای کمک به کودک جهت دیدن دندان یا دندان‌هایی که در حال تمیز شدن هستند از آینه استفاده کنید.

نباید به کودک اجازه دهید که با مسواک در دهان دور خانه بدود، چون این شرایط می‌تواند باعث وارد شدن آسیب برای کودک به صورت تصادفی شود.

 در انتها باید گفت که کودک در همه زمینه‌ها از پدر و مادر تقلید می‌کند. اگر پدر و مادر مسئله مسواک زدن و بهداشت دهان را جدی بگیرند، باید مطمئن باشند  که کودک هم علاقه‌مند می‌شود تا از آنها پیروی کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .