تبیان، دستیار زندگی

چگونه وسایل بازی کودکان را ضد عفونی کنیم؟

یکی از مسائل مهم در بازی کوکان، تمیز بودن وسایل آنهاست . از آنجایی که کودکان تماس زیادی با اسباب بازی های خود دارند، بهتر است والدین این وسایل را ضد عفونی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی کردن کودک

از آنجائی كه كودكان دائما با  اسباب بازی هایشان بازی می کنند و آنها را در دهان می گذارند، ممکن است به راحتی در معرض بیماریهای مختلف قرار بگیرند و به همین دلیل پاكیزه نگه داشتن اسباب بازیهایشان مسئله مهمی است كه باید به آن توجه كنیم.

اسباب بازی‌های کودک می تواند وسیله ای سرگرم کننده و بی ضرر برای او باشد، اما بدون تمیز کردن منظم، این لوازم نیز می‌توانند به سرعت به مکانی برای رشد میکروب‌ها تبدیل شوند.

اگرچه تمیز کردن و ضد عفونی وسایل بازی کودکان از قبل هم امیت خاص خود را داشت ، اما امروز با شیوع ویروس کرونا این اهمیت دوچندان می باشد.


 نحوه ضد عفونی وسایل بازی کودکان


برای تمیز کردن وسایل بازی کودکان به طور كلی دو راه اصلی وجود دارد. یك راه، اینکه وسایل بازی با صابون و آب گرم  شسته شود. با شستن وسایل با آب گرم ،چربی و چرك روی وسایل و میكروبها از بین می روند. نیازی نسیت که حتما از صابون های ضد باكتری استفاده شو د، صابون معمولی هم برای این منظور كافی است.

راه دوم،استفاده از محلول های بهداشتی است كه اكثر میكروبهای بیماریزا و خطرناك را از بین می برد اما باید توجه داشته باشید که قبل از استفاده از آنها باید سطح اسباب بازی را با آب گرم و صابون شسته باشید زیرا علاوه بر میكروب معمولا چرك و چربی هم وجود دارند كه باید ابتدا از بین بروند.

 
اسباب بازی‌های کودک می تواند وسیله ای سرگرم کننده و بی ضرر برای او باشد، اما بدون تمیز کردن منظم، این لوازم نیز می‌توانند به سرعت به مکانی برای رشد میکروب‌ها تبدیل شوند.


 راه ساده دیگری هم وجود دارد که با کمک آن می توان اسباب بازی کودک را ضد عفونی کرد.در این روش با ترکیب چند ماده دم دستی و خانگی به سادگی این اسباب‌بازی‌های کثیف را می توان ضدعفونی کرد.

چیزهایی که در این روش برای ضد عفونی وسایل نیاز دارید:

سه‌چهارم پیمانه آب مقطر

سه‌چهارم پیمانه سرکه سفید رقیق

20قطره روغن اسانس لیمو

20 قطره روغن اسانس درخت چای

بطری اسپری پاک‌کننده

برای تهیه این محلول ابتدا آب و سرکه را به بطری اسپری اضافه کنید و دوسوم پیمانه آب مقطر و سه‌چهارم پیمانه سرکه رقیق را با هم ترکیب کنید و سپس روغن اسانس را به بطری اسپری اضافه کنید.

20قطره روغن اسانس لیمو و روغن اسانس درخت چای را اضافه کنید.باید بدانید روغن‌های اسانس لیمو و درخت چای ضدعفونی‌کننده‌های معطر و طبیعی  دارند که عاری از هر گونه ماده شیمیایی‌اند. در بطری را ببندید و خوب تکان دهید.

 برای ضد عفونی کردن اسباب بازی کودکان با این محلول ، به راحتی این ترکیب را به اسباب‌بازی بچه‌ها اسپری کنید.

لازم نیست اسباب‌بازی‌ها را آب‌کشی کنید. می‌توانید بعد از چند دقیقه با دستمال آنها را پاک کنید؛ حتی می توانید آنها را با دستمال هم پاک نکنید و اجازه دهید تا خشک شوند.

راه دیگر برای  تمیز کردن وسایل بازی این است که با فرچه یا مسواک آن وسایل را اسکراب و تمیز کنید.

سرکه آلودگی هر تجزیه و سست می کند، به طوری که با کشیدن فرچه و مسواک روی سطح اسباب بازی ها ، تمامی کثیفی ها از بین می رود.

در واقع شیوه ضدعفونی کردن اسباب بازی های کودک ،به نوع اسباب بازی و جنسی که از آن ساخته شده است بستگی دارد. به عنوان مثال باید بعضی از اسباب بازی های کودک را با روش های ساده و با دست تمیز کرد، ولی بعضی دیگر از آنها را میتوان درون ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی انداخت.
اسباب بازی


در ادامه مطلب نحوه تمیز کردن چند اسباب بازی را بیان می کنیم:


ضدعفونی کردن اسباب بازی های پلاستیکی


بعضی از اسباب بازی های پلاستیکی را که باتری ندارند، می توانید برای ضدعفونی شدن درون ماشین ظرفشویی قرار دهید. با استفاده از مقداری مواد شوینده و آب گرم وسایل بازی های کودک به خوبی در ماشین ظرفشویی ضدعفونی می شوند. حتما توجه داشته باشید که اسباب بازی ها باتری یا قطعات ریز نداشته باشند  ، چون ممکن است ماشین ظرفشویی را آسیب برساند.اسباب بازی هایی که  مواد لاستیکی دارند را نمی توان داخل ماشین ظرفشویی قرار داد، به دلیل آن که مواد لاستیکی تحمل دمای بالا را نداشته و با آب داغ خراب می شوند.

ضدعفونی کردن اسباب بازی های باتری دار


بعضی از اسباب بازی های کودکان ، باتری دارند . برای ضد عفونی کردن این وسایل ابتدا باید با استفاده از محلول آب گرم و صابون و یک دستمال پارچه ای تمیز، اسباب بازی ها را ضدعفونی کنید. بعد از آن با یک دستمال دیگر آنها را خشک کنید.

بعد از آن باید با استفاده از آب و دستمال مجدداً اسباب بازی ها را تمیز کنید تا هرگونه اثرات مواد شوینده و صابون از روی آنها پاک شود. در پایان با یک دستمال تمیز اسباب بازی را خشک کنید و سپس آنرا در اختیار کودک قرار دهید.

ضدعفونی کردن اسباب بازی های پارچه ای و پولیشی


نوع دیگری از اسباب بازی هایی با جنس پارچه ای و پولیشی وجود دارد. برای در اختیار گذاشتن این وسایل، حتما آنها را ضد عفونی کنید.

میتوان اسباب بازی های پارچه ای و پولیشی را با مایع یا پودر لباسشویی ضد عفونی کننده درون ماشین های لباسشویی انداخت. برای خشک شدن این اسباب بازی ها باتوجه به جنس و مدلشان میتوان آنها را در محلی در معرض هوای آزاد قرار داد یا آویزان کرد.

 در صورتی که از خراب شدن شکل آنها نگرانید میتوانید آنها را به همراه چند توپ تنیس درون خشک کن لباسشویی بگذارید تا شکل و حالتشان تغییر نکند و مواد داخلشان گلوله نشود.

 بعضی از اسباب بازی های کودکان ، باتری دارند . برای ضد عفونی کردن این وسایل ابتدا باید با استفاده از محلول آب گرم و صابون و یک دستمال پارچه ای تمیز، اسباب بازی ها را ضدعفونی کنید. بعد از آن با یک دستمال دیگر آنها را خشک کنید. 


اسباب بازی های فلزی یا چوبی:

برای ضد عفونی اسباب بازی های فلزی یا چوبی، سطح آنها را با آب گرم و صابون بشوئید، با محلول سفید كننده پاك كنید و در هوای آزاد بگذارید تا خشك شوند.

 نکات:

برای تمیز کردن و ضد عفونی اسباب بازی ، می توان از وایتکس هم استفاده کرد. در واقع اگر کپک یا آلودگی بر روی وسایل دیده می شود، بهتر است از وایتکس برای از بین بردن این نوع آلودگی استفاده کنید.

 فقط به میزان استفاده از وایتکس توجه داشته باشید، چون استفاده زیاد از آن ممکن است برای کودک خطرناک باشد.به همین خاطر بهرت است از این روش به ندرت و در  زمان هایی که اسباب بازی چرک و آلودگی زیادی دارد، استفاده شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .