تبیان، دستیار زندگی

هندوانه ابوجهل چیست؟

هندوانهٔ ابوجهل یا حنظل میوه‌ای تلخ‌مزه است که در فارسی با نام‌های خربزهٔ روباه، کدوی تلخ و سیبِ تلخ و همچنین در فرهنگ جنوب کشور به نام خزَرَ شناخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هندوانه ابوجهل
این گیاه در زبان بومی خیار تلخ نامیده می‌شود، هندوانه ابوجهل از راسته کدوئی‌ها و از خانوادهٔ هندوانه است، این گیاه با نام علمی "سیترولوس کولوسینتیس" یا "کوکوربیتاسه" شناخته می‌شود.

هندوانه ابوجهل چیست؟

هندوانه ابوجهل گیاهی بوته ای است که در شهرهای غربی ایران از جمله کرمانشاه و همدان و برخی شهرهای دیگر کشورمان رشد می کند.

هندوانه ابوجهل ظاهری شبیه به هندوانه دارد ولی از هندوانه کوچکتر است. همانطور که اشاره کردیم این میوه از خانواده کدوییان است و خانواده کدوییان بسیار متنوع هستند، میوه‌های گیاهان این خانواده خواص فراوانی داشته و این میوه در برخی از شهرهای ایران به صورت وحشی می‌روید و بومی قسمت‌های جنوبی کشور است.

هندوانه ابوجهل از نوع گیاهان علفی و چندساله است. میوه رسیده آن اغلب به رنگ زرد دیده می‌شود و بذرهای زیاد و بوی تندی دارد. یک نکته منفی در مورد میوه این گیاه مزه بسیار تلخ آن است.

خواص هندوانه ابوجهل چیست؟

ماده کوکوربیتاسین موجود در هندوانه ابوجهل به آن خاصیت درمانی می‌دهد. پس این گیاه در دسته گیاهان دارویی قرار می‌گیرد. البته غشاهای مخاطی بدن مانند غشای معده و روده به ترکیب شیمیایی کوکوربیتاسین بسیار حساس هستند و باید در میزان مصرف آن احتیاط کرد. بنابراین مصرف زیاد این گیاه خطرناک است. برای مصرف خوراکی هندوانه ابوجهل را آسیاب و پودر می‌کنند.این گیاه خاصیت آنتی بیوتیکی هم دارد و برای سم حشراتی مانند مار و عقرب هم به عنوان پادزهر عمل می‌کند. برای درمان سیاتیک، درد مفاصل، واریس و نقرس روغن هندوانه ابوجهل را روی عصب می‌مالند. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که این میوه خاصیت ضد سرطانی دارد و می‌تواند در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی تأثیرگذار باشد.

هندوانه ابوجهل

خواص هندوانه ابوجهل از نظر طب سنتی

از آنجایی که مصرف این میوه اغلب از طرف پزشکان طب سنتی پیشنهاد می‌شود پس دانستن طبع آن هم بی‌ضرر نیست. از دید طب سنتی این میوه بسیار گرم و خشک است و اغلب برای افراد بلغمی توصیه می‌شود تا بتواند اخلاط بلغمی را به دلیل خاصیت مسهلی‌اش، دفع کند.

 

این گیاه علی رغم تصور مردم که فکر می کنند میوه ای سمی و خطرناک است، دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری بوده از جمله‌ خواص این گیاه می توان به بالا بردن مقاومت بدن در برابر سرما خوردگی و ضد نفخ بودن این گیاه، تحریک و تقویت کبد، ضد عفونی کردن کلیه اشاره کرد.


دوز مصرفی این گیاه به عوامل مختلفی مانند سن، سلامتی و دیگر شرایط بستگی دارد. حتی مواد طبیعی و داروهای گیاهی را هم نباید بدون در نظر گرفتن میزان مناسب مصرف کرد. دوز تعیین شده اهمیت بسیاری دارد. همچنین گفته می‌شود افرادی که طبع سرد دارند، بهتر است این میوه را مصرف نکنند.

از دیگر خواص هندوانه ابوجهل می‌توان به درمان یبوست، مشکلات کبدی و مشکلات کیسه صفرا اشاره کرد. میزان معین این میوه به دلیل این که خاصیت مسهلی دارد، می‌تواند برای درمان یبوست مفید باشد، ولی برای افرادی که دچار ورم روده هستند، توصیه نمی‌شود.

کاهش قند خون

تصور می‌شود هندوانه ابوجهل قند خون را کاهش می‌دهد، شاید این موضوع دلیل اصلی معروف شدن آن است. البته لازم به ذکر است که هنوز به طور قطع تاثیر سیب تلخ در درمان دیابت اثبات نشده است اما تجربیات نشان داد که می‌تواند در ترشح انسولین و تنظیم قند خون نقش داشته باشد. به این منظور ۱۰۰ میلی‌گرم از دانه، پودر یا عصاره ریشه گیاه آن استفاده کنید. مقدار مجاز دوز مصرفی روزانه آن حدود ۳۰۰ میلی‌گرم در روز است.

کاهش چربی خون

دانه‌های موجود در هندوانه ابوجهل سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.به همین دلیل برخی معتقدند این گیاه در کاهش وزن و چربی‌سوزی می‌تواند موثر باشد و شاید بتوانیم این هندوانه را به لیست خوراکی‌های چربی‌سوز اضافه کنیم.

تسکین درد

تخم یا دانه خیار تلخ را کوبیده و به صورت خمیر در محل درد و مفاصل قرار دهید تا درد و ورم آن ناحیه کاهش یابد. روغن خیارتلخ هم در درمان درد موثر است برای تهیه آن آب هندوانه ابوجهل را گرفته و به میزان مساوی با روغن زیتون مخلوط کرده و بجوشانید تا آب آن تبخیر شود.

بعد روغن به دست آمده را بر مفاصل دردناک بمالید و آن را گرم نگه‌دارید. همچنین اگر روغن آن را کنار دندان پوسیده که قصد کشیدن آن را دارید بمالید، ریشه آن سست شده و کشیدن دندان را راحت‌تر می‌کند.


درمان سنگینی گوش

روغن هندوانه ابوجهل می‌تواند سنگینی گوش و صداهای غیرطبیعی پیدا شده در گوش را برطرف کند. به این منظور روغن سیب تلخ را روزی سه مرتبه و هربار دو قطره داخل گوش بریزید.

درمان یبوست

در صورتی که فرد به یبوست شدید دچار شده و در مواردی که احتیاج به مسهل قوی است می‌توان از میوه این گیاه استفاده کرد. خیار تلخ با تقویت عضله روده دارای خاصیت مسهلی قوی است. این گیاه برای افرادی که تورم روده دارند توصیه نمی‌شود.در موارد ضعف اعمال روده، فلج اعما و احشا، آب آوردن شکم، بیماری‌های کبد و انسداد مجاری صفراوی هم از این میوه استفاده می‌شود. مصرف آن در موارد ذکر شده باید با دوز تعیین شده توسط پزشک باشد تا نتایج بهبود دهنده داشته باشد.

هندوانه ابوجهل

اثرات ضدمیکروبی

هندوانهٔ ابوجهل یا حنظل میوه‌ای تلخ‌مزه است که در فارسی با نام‌های خربزهٔ روباه، کدوی تلخ و سیبِ تلخ و همچنین در فرهنگ جنوب کشور به نام خزَرَ شناخته می‌شود.

عصاره ریشه و سایر قسمت‌های این گیاه خاصیت ضد میکروبی داشته و در کنترل باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت مثل اشرشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس و غیره موثر است.

ضد سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه به مبارزه با رادیکال‌های آزاد مانند رادیکال هیدروکسیل،‌ آنیون سوپراکسید نقش دارد. به همین دلیل می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داده و در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی به ویژه سرطان سینه تاثیرگذار باشد.

خواص هندوانه ابوجهل برای لاغری

شواهدی وجود دارد که مصرف این گیاه باعث کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافی بدن می‌شود. ولی به هیچ وجه برای کاهش وزن بیشتر میزان مصرف آن را افزایش ندهید چون ممکن است به کبد، کلیه و قلبتان آسیب برساند. پیش از استفاده از هندوانه ابوجهل برای لاغری حتما با پزشک مشورت کنید.

خواص هندوانه ابوجهل برای پوست

برای از بین بردن زگیل و کک‌و‌مک کافی است میوه هندوانه ابوجهل را کوبیده و با سرکه مخلوط کرده و برروی آن بمالید. عصاره ریشه و آب این میوه در رفع جوش و آکنه صورت هم کاربرد دارد.

خواص هندوانه ابوجهل برای تقویت مو

شواهد اولیه نشان داده است که مصرف موضعی آن می‌تواند رشد مو را تحریک کرده و اثری مشابه فیناستراید(داروی درمان ریزش مو در آقایان) دارد. برای اثبات این موضوع تحقیقات بیشتری نیاز است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .