تبیان، دستیار زندگی

چه بخوریم تا جوش نزنیم؟

نکات تغذیه‌ای برای جوش نزدن

جوش یا آکنه تحت تأثیر عوامل متعددی مانند سن، ژنتیک، استرس، سبک زندگی نادرست، مصرف برخی داروها و غیره بروز می‌کند. در این میان نقش تغذیه همیشه محل بحث و جدل بوده است. تا جایی که گفته می‌شود مصرف زیاد محصولات لبنی و شیرینی‌جات باعث بروز جوش می‌شود. در هر حال نمی‌توان گفت که رژیم غذایی معجزه‌گری وجود دارد که پوست را عاری از هر نوع جوش و آکنه‌ای می‌کند. اما برخی مواد غذایی باعث کاهش این مزاحم‌های کوچک شده و التهاب پوست را کاهش می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوش پوستی
قانون کلی این است که از مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا بپرهیزید و مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین را جایگزین کنید. به خاطر این که هر چه این شاخص پایین‌تر باشد به هم ریختن میزان قند خون کمتر می‌شود. در نتیجه احتمال بروز جوش نیز کمتر می‌شود. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت می‌کنیم.

کلسیم بدنتان را با مصرف محصولات گیاهی تأمین کنید

امان از محصولات لبنی! زیاده‌روی در مصرف محصولات لبنی تهیه شده از شیر گاو می‌تواند باعث بروز یا تشدید جوش و آکنه در برخی افراد شود. اگر به دنبال دلیل آن هستید باید بدانید که میزان بالای اسیدهای چرب امگا 6 در این محصولات باعث تشدید وضعیت التهابی در بدن شده و تأثیر آن روی واکنش انسولین و تستوسترون وضعیت پوست را دستخوش تغییرات زیادی می‌کند. البته که نمی‌شود از محصولات لبنی به دلیل غنی بودن از کلسیم صرف‌نظر کرد اما توصیه می‌شود برای کنترل جوش‌هایتان از مصرف زیاد این محصولات غذایی بپرهیزید و برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن از نوشیدنی‌های گیاهی که سرشار از این ماده معدنی هستند مانند نوشیدنی بادام، جوی دوسر، سویا و غیره استفاده کنید.

راه دیگری برای شیرین کردن غذاهایتان پیدا کنید

بدانید که قند و شکر نه تنها ارزش غذایی بالایی ندارند بلکه باعث بیشتر مشکلات سلامتی ما هستند. بنابراین برای بهبود وضعیت پوست و کاهش جوش‌هایتان بهتر است به جای قند و شکر از عسل طبیعی یا شربت آگاو استفاده کنید که طعم شیرین با شاخص گلیسمی پایینی دارند. از این گذشته، این دو ماده غذایی مفید حاوی مواد معدنی بالایی نیز هستند. شربت یا سیروپ آگاو یک شیرین‌کننده طبیعی است که از گیاه آگاو تهیه می‌شود.

غلات کامل را در اولویت قرار دهید

هر چه پاستاها، برنج، نان یا آردها تصفیه شده باشند شاخص گلیسمی آن‌ها بالاتر می‌رود. در نتیجه به طور مستقیم روی تشدید جوش‌ها و افزایش التهاب پوست تأثیر گذاشته و به طور غیرمستقیم تعادل هورمونی را به هم می‌ریزد. داشتن تغذیه‌ای سرشار از غلات کامل مانند دانه کینوا یا برنج قهوه‌ای که سرشار از سلنیوم بوده و شاخص گلیسمی پایینی دارند به کاهش احتمال بروز جوش و تشدید آن‌ها کمک زیادی می‌کند. این مواد غذایی همچنین حاوی میزان قابل توجهی پروتئین، منیزیم، ویتامین B و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای سلامتی بدن نیز مفید ارزیابی می‌شوند.

مغزهای خوراکی را دریابید

پسته و گردوی برزیلی حاوی میزان قابل توجهی ویتامین E هستند و به شادابی پوست و همچنین کنترل میزان انسولین کمک می‌کنند. این میوه‌های خشک همچنین دارای زینک، ویتامین A ،C و E و همچنین سلنیوم هستند که باعث کاهش التهاب پوست می‌شوند.

روغن کلزا را با روغن زیتون مخلوط کنید

بهتر است در تهیه غذاهایتان روغن کلزا و زیتون را به میزان مساوی با هم مخلوط کنید. این کار باعث حفظ تعادل امگا 3 و سایر اسیدهای چرب می‌شود و همچنین به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و به‌نوعی التیام‌بخش زخم‌های پوستی است.

قانون کلی این است که از مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا بپرهیزید و مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین را جایگزین کنید. به خاطر این که هر چه این شاخص پایین‌تر باشد به هم ریختن میزان قند خون کمتر می‌شود. در نتیجه احتمال بروز جوش نیز کمتر می‌شود


در مصرف میوه و سبزیجات خوب‌‌ترها را انتخاب کنید

میوه و سبزیجات برای حفظ سلامت بدن و همچنین شادابی پوست لازم و ضروری هستند. اما افرادی که خود را قربانی جوش و آکنه می‌دانند باید انتخاب‌های سنجیده‌تری داشته باشند. باید بدانید که سیب، گیلاس، موز و انگور قرمز و تمشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که در حفظ سلامت پوست نقش مؤثری دارند. نتایج بررسی‌های متعدد نشان داده است که این میوه‌ها و هسته‌های آن‌ها سرشار از فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که تأثیر ضدالتهابی دارند. یادتان باشد که آووکادو نیز برای تثبیت میزان قند خون و همچنین استفاده به‌عنوان ماسک پوست توصیه می‌شود. برای این که طعم بهتری به غذاها بدهید بهتر است به سراغ سبزی‌های معطر بروید. جعفری، آویشن، نعنا و غیره به‌صورت تازه یا خشک با حالت اسیدی بدن مقابله کرده و علاوه بر طعم‌دهی به مواد غذایی به سلامت پوست نیز کمک می‌کنند.

سبزیجات مناسب برای کاهش جوش را بشناسید

اسفناج، کاهو، کلم پیچ و کلم بروکلی جزو بهترین‌ها برای تهیه غذا و استفاده روزانه هستند چون سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، آهن و کلسیم هستند. این سبزیجات سبزرنگ، پوست را در برابر اثرات زیان‌بار رادیکال‌های آزاد که باعث نابودی کلاژن می‌شوند محافظت می‌کنند. سبزیجات نارنجی‌رنگی مانند سیب‌زمینی شیرین و هویج نیز به احیای کلاژن کمک کرده و انسداد منافذ پوستی را کاهش می‌دهند.

برای کاهش آکنه هورمونی چای بنوشید

نتایج برخی پژوهش‌ها نشان داده است که نوشیدنی چای نعنا به کاهش آکنه‌های هورمونی کمک می‌کند. نتایج پژوهشی که در Medical Daily  چاپ شده است نشان می‌دهد این نوشیدنی باعث کاهش میزان آندروژن می‌شود. باید بدانید که این هورمون در تشدید آکنه نقش دارد. چای زردچوبه نیز به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی برای کاهش آکنه توصیه می‌شود. علاوه براین چای سبز نیز به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند از بروز آکنه پیشگیری کند. چون با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و آسیب‌هایی که به سلول‌ها و بافت‌های پوستی وارد می‌شود را ترمیم می‌کند.

آب بنوشید

نه تنها باید دور نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین صنعتی خط قرمز بکشید بلکه لازم است مصرف آب را افزایش دهید. آب یک نوشیدنی سالم برای بدن و کاهش‌دهنده آکنه است. یادتان باشد که پوست برای قرار گرفتن در وضعیت بهتر باید به‌خوبی مرطوب شود. بنابراین همیشه و در همه حال باید یک بطری آب دم دستتان باشد.

ماهی میل کنید

اگر پوست زیبا و بدون جوش می‌خواهید به سراغ غذاهای دریایی بروید. این مواد غذایی سرشار از زینک هستند که به کاهش تولید چربی کمک می‌کنند. ماهی‌ها منبع خوب امگا 3 و ضدالتهاب بوده بنابراین برای داشتن پوستی صاف و زیبا لازم هستند.

مکمل‌های غذایی به کمکتان می‌آیند

می‌توانید از مکمل‌ها برای بهبود وضعیت پوستتان استفاده کنید. انواع مولتی‌ویتامین‌ها بسیار مؤثر هستند. مصرف قرص ویتامین E و سلنیوم البته با نظر پزشک نیز برای بهبود وضعیت پوست کمک‌کننده است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.