تبیان، دستیار زندگی

افسردگی به دلیل تاخیر در ازدواج! دختری که خواستگار ندارد باید چکار کند؟

بر اساس برخی قراردادهای اجتماعی، ازدواج باید در محدوده سنی خاصی صورت بگیرد و درصورتی که فرد از این سن عبور کند دچار فشارهای روانی زیادی می شود. بالا رفتن سن ازدواج یک پدیده اجتماعی - فرهنگی است که می تواند دلایل خاصی داشته باشد و نگرانی هایی را برای هر دو طرف ایجاد کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دختران
طولانی شدن دوران تحصیلات و مهارت آموزی و به طبع آن دیر وارد شدن جوانان به بازار کار می تواند از دلایل تاخیر در ازدواج جوانان باشد. در واقع جوانان هر چه دیرتر وارد بازار کار شوند، دیرتر هم به فکر ازدواج می افتند.

در این زمینه اساتید زیادی وجود دارند که جوانان را مشاوره و راهنمایی می کنند.حجت الاسلام شهاب مرادی از آن دست روحانیونی است که صحبتهایش برای نسل جوان در امر ازدواج شنیدنی است . ایشان در برنامه های زیادی در جمع جوانان راجع به ازدواج صحبت می کند و آنها را  کمک می کند.

یکی از نگرانی های دختران، تاخیر در امر ازدواج و بالا رفتن سن آنها می باشد که این نگرانی خردمندانه و منطقی می باشد.

دختران و یا حتی پسران نباید اجازه بدهند که این نگرانی تمام زندگی آنها را مختل کند. بین یک دختر خانم مجرد با مشکلات روحی و خُلقی و یک دختر خانم مجرد با روح و روان سالم حتما سلامت را انتخاب کنید و مراقب سلامت روح و جسم تان باشید.

بالا رفتن سن ازدواج دختران هم می تواند دلایلی برای خود داشته باشد. از جمله این دلایل می توان به بالا بودن سطح تحصیلات و موقعیت خوب اجتماعی دختر اشاره کرد. شاید همین دلایل مانع آمدن خواستگار برای این گروه از دختران باشد. در واقع طرف مقابل از این نگران است که شاید سطح توقعات این گروه از دختران بالا باشد و آنها نتواند ، خواسته های همسر آینده خود را برآورده کنند.

حتی گاهی ممکن است سطح اجتماعی و یا خانوادگی دختر تا حدی بالا باشد که خواستگار در چنین شرایطی احساس حقارت کند و نتواند پیشنهاد ازدواج به این دختر را دهد.

از جمله راهنمایی هایی که حجت الاسلام شهاب مرادی در این زمینه به دختران دارند این است که دختران با توجه به سن و شرایطِ امروزشان، دوباره تمامی معیارها و ملاک‌ها و سلیقه‌های خود را بازبینی کنند و با حفظ مبانی ملاک‌ها و معیارها و حتی برخی سلیقه‌ها ی خود را برای ازدواج عادلانه و به روز کنند.

حتی گاهی ممکن است سطح اجتماعی و یا خانوادگی دختر تا حدی بالا باشد که خواستگار در چنین شرایطی احساس حقارت کند و نتواند پیشنهاد ازدواج به این دختر را دهد.


بهتر است دختران در زمان صحبت با دوستان و نزدیکانشان ملاک‌ها و معیارهای خود را با توجه به شرایط خودشان و به صورت نسخه به روز شده، با آنها در میان بگذارند و نقش آنها را به عنوان معرف نادیده نگیرند. البته این موضوع را در نظر داشته باشند که با هر کسیزاجع به این قضیه صحبت نکنند و طرف مقابل خود را به طور کامل بشناسند. در واقع با بدخواهان خود درد دل نکنند.

دختران باید در صحبت هایشان با نزدیکان، به صورت غیر مستقیم، عدم مخالفت شان را برای ازدواج بیان کنند. برای مثال شاید یکی از خواستگاران پسری بوده است که به علت بی نماز بودن آن را رد کرده اند، در این زمان بهتر است  با اطرافیان صحبت کنند و با دیالوگی مانند «یکی دو جلسه صحبت کردم مرد محترمی بود و من مشکلی با شرایط سن و سالش نداشتم، اما خب متاسفانه نماز خون نبود و اظهار بی اعتقادی کرد، من هم ردش کردم» و با این لحن بیان حس درونی خود را به دیگران منتقل کنند.

در پایان از خدا بخواهیم که همسری مناسب و لایق نصیب همه دختران کند که لیاقت آنها را داشته باشد. برای امر ازدواج توسل و نذر به امام هادی علیه السلام مجرب است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .