تبیان، دستیار زندگی

صفر تا صد خشک کردن گوجه فرنگی

یکی از آسان‌ترین روش‌های نگهداری موادغذایی خشک کردن است، این روش به علت قابل دسترس بودن نیروی آفتاب از قدیم در کشور ما رایج بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشک کردن گوجه فرنگی
خشک کردن گوجه‌فرنگی یکی از بهترین راه‎ها برای نگهداری و ذخیره کردن گوجه فرنگی است. البته باید دقت داشته باشید که گوجه فرنگی هایی که به منظور خشک شدن انتخاب می شود تازه و رسیده باشند.

گوجه فرنگی دارای خواص فراوانی است، اما به دلیل آب زیادی که دارد نمی‌توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد و به سرعت فاسد می‌شود. بهترین راه برای نگهداری از گوجه فرنگی برای مدت طولانی بدون تغییر طعم و خواص، خشک کردن آن است.



تهیه پودر گوجه فرنگی یکی از مناسب ترین روش‌ها برای ذخیره گوجه‌ در فصول دیگر است، پودر گوجه از گوجه فرنگی خشک شده به دست می‌آید بنابراین می‌توان آن را تبدیل به پودر کرد.پودر گوجه فرنگی را می‌توان به عنوان یک چاشنی برای خورش مرغ، سس مایونز، انواع سوپ یا شکل خرد شده آن را به عنوان یک تزئین عالی برای سالاد یا سوپ‌های گرم استفاده کرد و همچنین مقداری آب را با آن مخلوط کرد تا سوپ گوجه فوری به دست آید.

تهیه پودر گوجه راه حلی عالی برای رساندن قوی‌ترین طعم‌های گوجه فرنگی در خارج از فصلشان است. البته شما می‌توانید گوجه‌های خشک شده را بدون پودر کردن تا چندین ماه نگه دارید، اما اگر قصد دارید آن‌ها را پودر کنید، می‌توانید آن‌ها را در غذاساز یا آسیاب بگذارید تا پودر و یک دست شوند.

گوجه خشک شده را در ظرفی دردار در فریزر نگه دارید یا اگر آن‌ها را خیلی خوب خشک کرده باشید می‌توانید آن‌ها را در شیشه در دار بگذارید و فقط در کابینت آشپزخانه یا قفسه مواد غذایی خشک بگذارید.

خشک کردن گوجه فرنگی

راه‌های آماده سازی گوجه فرنگی برای خشک کردن

گوجه‌ها را بشویید و خشک کنید. در صورت تمایل می‌توانید پوست گوجه‌ها را قبل از خشک کردن جدا کنید. برای اینکار ابتدا و انتهای گوجه دو برش به شکل بعلاوه ایجاد کنید.

توجه داشته باشید عمق این برش‌ها نباید زیاد باشد و فقط پوست گوجه را برش بزنید. گوجه‌ها را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه داخل آب در حال جوش قرار دهید. سپس با استفاده از یک قاشق آن‌ها را خارج کرده و داخل مخلوط آب و یخ قرار دهید. با استفاده از این روش می‌توانید پوست گوجه‌ها را به راحتی با دست جدا کنید.

قسمت انتهایی گوجه را با چاقو ببرید. برای برش زدن گوجه‌ها متناسب با سایز آن‌ها، گوجه‌ها را ورقه‌ای یا از وسط برش بزنید. در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از یک قاشق یا انگشتان دست دانه‌های گوجه فرنگی را خارج کنید.

خشک کردن گوجه فرنگی

روش های خشک كردن گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای خواص فراوانی است، اما به دلیل آب زیادی که دارد نمی‌توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد و به سرعت فاسد می‌شود. برای نگهداری از گوجه فرنگی برای مدت طولانی بدون تغییر طعم و خواص، خشک کردن آن است. گوجه فرنگی های رسیده را می توان به راحتی به روش های مختلف خشک كرد كه طعم و بافت خود را از دست ندهند.یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای نگهداری گوجه فرنگی به مدت طولانی خشک کردن آن است.روش‌های زیادی برای خشک کردن گوجه فرنگی در خانه وجود دارد، برای اینکار می‌توانید از نور خورشید، فر، دستگاه خشک کن و ماکروویو یا فر استفاده کرد.

- خشک كردن گوجه فرنگی در آفتاب

- خشک کردن گوجه فرنگی در فر

- خشک کردن گوجه فرنگی با استفاده از ماکروویو

- خشک کردن گوجه با دستگاه خشک کن

خشک کردن گوجه فرنگی

مزایای خشک کردن میوه ها نسبت به سایر روش های نگهداری

استفاده از انرژی آفتاب در مناطق خشک، باعث کم شدن هزینه تولید و تشویق تولید کنندگان برای خشک کردن میوه و سبزی ها میشود.

خشک کردن، از سایر روش ها مثل کنسرو کردن، منجمد کردن و تهیه ترشی و مربا آسان تر است.

تبدیل محصول به خشکبار باعث می شود وزن آن کم و حمل ونقل آن آسان و ارزان شود.

نکات مهم در خصوص خشک کردن و نگهداری گوجه فرنگی های خشک شده

ترجیحا گوجه فرنگی‌هایی با اندازه یکسان را برای خشک کردن انتخاب کنید.در صورت تمایل می‌توانید قبل از خشک کردن گوجه فرنگی‌ها روی آن‌ها کمی نمک، پودر سیر و آویشن بپاشید.

رنگ گوجه فرنگی‌ پس از خشک شدن، تیره می‌شود.

بافت گوجه فرنگی خشک شده مانند کشمش انعطاف پذیر است.

نگهداری در روغن زیتون، داخل یک شیشه مقداری روغن زیتون و سبزیجات معطر مانند پونه، ریحان و غیره بریزید. سپس گوجه‌های خشک شده را داخل آن ریخته و بعد از یک روز شیشه را در یخچال قراردهید. با این روش گوجه فرنگی‌ها به مدت سه ماه قابل نگهداری هستند.

گوجه فرنگی‌ها را داخل زیپ لاک قرار دهید و داخل یخچال نگهداری کنید. با این روش گوجه‌ها به مدت شش الی ۹ ماه در یخچال قابل نگهداری هشتند.

فریز کردن، اگرچه نیازی به فریز کردن گوجه فرنگی خشک شده نیست، اما فریز کردن آن‌ها باعث می‌شود تا مدت طولانی‌تری قابل نگهداری باشند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .