تبیان، دستیار زندگی

آداب حمل جنازه

تشییع جنازه به معنای حرکت کردن در پشت جنازه، در دین اسلام از مستحباتی است که تأکید زیادی بر آن شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آداب حمل جنازه
فضیلت و ثواب تشییع جنازه
برای تشییع فضیلت و ثواب زیادی در روایات بیان شده است. ازجمله:
رسول خدا (ص) فرمود: «کسی که جنازه‌ ای را تشییع کند هر قدمی که بر می‌ دارد تا زمانی که برگردد، صدهزار هزار حسنه خواهد داشت و صد هزار هزار گناه از او محو می‌شود و صد هزار هزار درجه نزد خدا بدست می‌آورد و اگر بر میت نماز هم بخواند موقع مرگش صد هزار هزار ملائکه او را تشییع می‌ کنند که همه آن ها برای او استغفار می‌کنند و اگر در دفن میت حاضر شود خداوند صد هزار هزار ملائک را مأمور می‌کند تا روز قیامت برای او طلب مغفرت کنند.»
پیامبر اکرم (ص) به ابوذر فرمود:‌ ای ابوذر، هرگاه در پی جنازه‌ ای به راه افتادی، باید عقلت با تفکر و خشوع به آن مشغول شود و بدان که تو نیز به او می‌ پیوندی.
امام صادق (ع) فرمود هرگاه جنازه‌ ای را بر دوش کشیدی، تصور کن این تو هستی که بر شانه‌ ها حمل می‌ شوی یا گویی از پروردگارت می‌ خواهی به دنیا برگردی تا دست به عمل (نیک) زنی چگونه (زندگی را) از سر می‌گیری؟ سپس فرمود: شگفتا از مردمی که رستاخیز رفتگان شان به خاطر پیوستن بازماندگان شان به آن ها به تاخیر افتاده و چاووشی در میان آن ها بانگ رحیل سر داده اما آنان هم چنان به بازی و تفریح سرگرمند.
پیامبر خدا (ص) فرمود: بهترین تشییع کنندگان جنازه کسی است که (خدا و مرگ و پس از مرگ را) بیشتر یاد کند و کسی که تا جنازه (در گور) نهاده نشود او ننشیند و کامل ترین پیمانه (ثواب) را کسی دارد که سه مرتبه (یا سه مشت) خاک روی لحد بریزد.
امام علی (ع) چون در تشییع جنازه‌ ای صدای خنده مردی را شنید، گفت: گویی که مرگ را در این جهان برای دیگران رقم زده‌ اند و انگار که حق در این دنیا بر دیگران واجب گشته است و گویی مردگانی را که می‌ بینیم، مسافرانی هستند که بزودی سوی ما باز می‌گردند! آنان را در گورهای شان می‌ نهیم و میراث شان را می‌ خوریم، آن گونه که پنداری پس از آن ها جاودان خواهیم ماند. سپرده ایم حال آن که هدف هر بلا و حادثه‌ای بنیاد برافکن قرار داریم.

دریافت فایل صوتی و تصویری آداب حمل جنازه

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان