تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه کباب کوبیده خانگی

کباب کوبیده محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین غذاهای مجلسی ایرانی است و این محبوبیت به حدی است که این کباب را پر مصرف ترین کباب در بین ایرانیان تبدیل کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کباب کوبیده
درست است که چلو کباب در همه رستوران ها تهیه می شود ، اما بهتر است گاهی خودمان دست به کار شویم و این غذای خوشمزه را در  منزل تهیه کنیم.

تهیه کباب کوبیده هرچند ساده است اما نکاتی دارد که اگر رعایت نشود کباب بیش از حد شل یا سفت میشود یا طعم خوبی پیدا نمیکند.در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کباب کوبیده خانگی را بیان کنیم.

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده خانگی:

گوشت چرخکرده
پیاز
نمک و فلفل و دارچین و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم کرده

 طرز تهیه:

برای تهیه کباب کوبیده، ابتدا گوشت را به صورت چرخ کرده ، آماده می کنیم. بهتر است دوبار از چرخ رد کنیم. حالا باید پیاز را رنده کنیم و آبش را هم بگیریم. زمانی که می خواهید پیاز را رنده کنیم قسمت ریشه آن را نمی بریم و می گذاریم بماند که موقع رنده کردن ، لایه های پیاز از هم جدا نشود .با این روش تا انتهای پیاز راحت رنده میشود.

 بعد از رنده کردن پیاز ، آب آن را می گیریم و دور می ریزیم  و پیاز رنده شده را به گوشت اضافه می کنیم و بعد  روی آن نمک می ریزیم و در مرحله بعد فلفل، دارچین خیلی کم وزردچوبه را هم به این مواد اضافه می کنیم و در نهایت زعفران را هم روی مواد می ریزیم.

بعد از اینکه همه مواد را به هم اضافه کردیم ،باید گوشت را خوب ورز بدهیم تا مواد جذب همه گوشت شود و چسبنده شود که کباب نریزد.
بعضی‌ها ترخان خشک یا نعنا هم توی این بخش به مواد اضافه می‌کنند.همچنین  اگر میترسید کباب بریزد کمی سینه مرغ همراه گوشت چرخ کنید.

 تعیین کننده ترین عامل در طعم کباب کوبیده نوع گوشت و میزان چربی آن است. بهتر است برای تهیه کباب کوبیده در منزل، گوشت گوساله و گوسفندی را با هم مخلوط کنید.


 مواد برای کباب کوبیده آماده است . مرحله بعد مرحله ی سیخ زدن گوشت می باشد. در این مرحله برای سیخ کردن کباب کوبیده یک کاسه آب ولرم کنار دستمان می گذاریم  و بعد مقداری از گوشت به اندازه‌ای که تو مشت جا شود را برمی داریم  و فرم می دهیم.

از بالای سیخ به دور سیخ می گیریم  و بین مشت حالت می دهیم و به سمت پایین سیخ می آوریم و بعد با دو انگشت به حالت قیچی به گوشت حالت  می دهیم.

سعی کنید از بالای سیخ ۵ سانت پایین‌تر کباب را سیخ بگیرید و اندازه کباب ها با هم یک اندازه باشد.

بعد از سیخ گرفتن بهتر است  که سیخ‌ها را داخل یخچال استراحت دهید.

یک نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که حرارت اولیه کباب نقش مهمی در  نریختن کباب دارد. باید شعله حرارت زیاد باشد تا گوشت زود خودش را بگیرد و هر ۲۰ الی ۳۰ ثانیه یکبار کباب را برگردانید.

چند بار اینکار را انجام دهید تا مطمئن شوید که گوشت نمی ریزد. زمانی که کباب ، خودش را گرفت دیگر باد نمی زنیم تا کباب با حرارت ملایم مغز پخت شود .
کباب کوبیده

نکات مهم در تهیه کباب کوبیده :

تعیین کننده ترین عامل در طعم کباب کوبیده نوع گوشت و میزان چربی آن است. بهتر است برای تهیه کباب کوبیده در منزل، گوشت گوساله و گوسفندی را با هم مخلوط کنید. این مخلوط در خانه نتیجه بهتری می دهد و می توان به آسانی کباب کوبیده را آماده کرد. گوشت قلوه‌گاه گوسفندی نیز برای کباب کوبیده بهتر است.

میزان چربی حدود 20 درصد کافی است. یعنی در یک کیلوگرم گوشت حدود 200 گرم چربی لازم است که طعم خیلی خوبی به کباب کوبیده میدهد. مقدار بیش از این چربی باعث میشود مایه کباب شل شود و خوب به سیخ نچسبد.

 توجه داشته باشید که حتما آب پیاز را بگیرید ، چون اگر پیاز رنده شده را با آب به گوشت مخلوط کنید، هنگام پختن ،گوشت از سیخ جدا می شود.

بهتر است گوشتی که تهیه کرده‌اید چند بار چرخ شود، معمولا بین ۲ تا ۳ بار تا کاملا گوشت لطیف شود.

ورز دادن را فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود کباب کوبیده بهتر روی سیخ قرار بگیرد. ورز دادن را تا به حالت چسبندگی گرفتن گوشت ادامه دهید.

هرگز برای تهیه کباب کوبیده از آرد، نان خشک یا جوش شیرین استفاده نکنید.

بهتر است کباب را با سبزی‌های کباب شده‌ای مانند گوجه فرنگی، قارچ و فلفل سبز یا دلمه‌ای همراه کنید تا فیبر بیشتری دریافت کنید و عملکرد دستگاه گوارش تان بهبود یابد. البته بهتر است  کمی روغن زیتون به غذا نیز  اضافه کنید .
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .