تبیان، دستیار زندگی

آداب دفن میت

دفن در لغت به معنای به خاک سپردن مرده، پنهان کردن چیزى در زیر خاک و مانند آن است. دفن در اصطلاح عبارت است از در‌ خاک نهادن مرده؛ بدین گونه که گودالی در زمین، حفر کرده و مرده را در آن جاى دهند و رویش را بپوشانند؛ لیکن معناى لغوى آن اعم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آداب دفن میت
چون جنازه را نزد قبر آوردند، اگر مرد است او را به‌طرف پاهای قبر بگذارند و او را سه مرتبه تا لب قبر بیاورند و اگر جنازه زن است، او را طرف جلوی قبر که جانب قبله است بگذارند، پس ولی میت داخل قبر شود یا کسی که ولی، او را امر کند و وارد قبر شود از طرف پای قبر که آن دَرِ قبر است و چون وارد می‌شود بگوید:
اللّٰهُمَّ اجْعَلْها رَوْضَةً مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ ، وَلَا تَجْعَلْها حُفْرَةً مِنْ حُفَرِ النَّارِ. خدایا قرار ده آن را باغی از باغ‌های بهشت و قرارش مده گودالی از گودال‌های دوزخ.
و سزاوار است شخصی که وارد قبر شده سر برهنه و پابرهنه باشد، با بندهای گشاده، پس میت را بگیرد و او را از جانب سر داخل قبر کند و در آن حال بگوید:
بِسْمِ اللّٰهِ وَبِاللّٰهِ وَفِی سَبِیلِ اللّٰهِ ، وَعَلَىٰ مِلَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ . اللّٰهُمَّ إِیماناً بِكَ وَتصْدِیقاً بِكِتابِكَ ، هٰذَا مَا وَعَدَنَا اللّٰهُ وَرَسُولُهُ ، وَصَدَقَ اللّٰهُ وَرَسُولُهُ ، اللّٰهُمَّ زِدْنا إِیماناً وَتَسْلِیماً. به نام خدا و به خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا، خدایا، ایمان به تو و تصدیق به قرآنت، این است آنچه خدا و فرستاده‌اش به ما وعده داده، خدا و رسولش راست گفته‌اند، خدایا به ما ایمان و تسلیم بیفزا.
آن گاه میت را به‌ جانب راست بخواباند و صورت او را به‌طرف قبله قرار دهد، و از جانب سر و پا بند کفن او را بگشاید و صورت میت را روی خاک بگذارد و مستحبّ است همراه او مقداری از تربت حضرت حسین (علیه‌السلام) بگذارند، سپس لَحَد را بچیند و بگوید:
اللّٰهُمَّ صِلْ وَحْدَتَهُ ، وَآنِسْ وَحْشَتَهُ ، وَارْحَمْ غُرْبَتَهُ ، وَأَسْكِنْ إِلَیْهِ مِنْ رَحْمَتِكَ رَحْمَةً یَسْتَغْنِی بِها عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِواكَ ، وَاحْشُرْهُ مَعَ مَنْ كانَ یَتَوَلَّاهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِینَ. خدایا به تنهایی‌اش برس و به وحشتش انس ده و به غریبی‌اش رحم کن و از رحمتت به او آرامش ده، رحمتی که به‌ واسطه آن از رحمت غیر تو بی‌ نیاز گردد و با هرکه با او دوستی می‌نموده از ائمه پاک‌ نهاد، محشورش کن.
مستحبّ است میت وقتی که در قبر گذاشتـه شـد، پیش از چیدن لَحَد به شهادتین و اسماء ائمه تلقین شود، به این صورت که تلقین کننده می‌گوید: یا فلان بن فلان و به‌ جای این دو کلمه نام میت و پدر او را ذکر می‌کند و می‌گوید:
اذْكُرِ الْعَهْدَ الَّذِی خَرَجْتَ عَلَیْهِ مِنْ دارِ الدُّنْیا ؛ شَهادَةَ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِیكَ لَهُ ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ ، وَأَنَّ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، وَالْحَسَنَ وَالْحُسَیْنَ(و ذکر کند ائمّه(علیهم‌السلام) را یک یک تا آخر)
أَئِمَّتُكَ أَئِمَّةُ الْهُدَىٰ الْأَ بْرَارُ. آن پیمانی را که بر آن از خانه‌ دنیا خارج شدی یادآور؛ گواهی بر اینکه معبودی جز خدا نیست، یگانه و بی‌شریک است و اینکه محمّد بنده و فرستاده‌ی اوست و اینکه علی امیرمؤمنان و حسن و حسین (علیهم‌السلام) (و ذکر کند ائمّه (علیهم‌السلام) را یک یک تا آخر)
وقتی از چیدن لَحَد فارغ شد خاک بر او بریزد و مستحبّ است کسانی که حاضر شده‌ اند، با پشت دست‌ های خود خاک بریزند و در آن حال بگویند:
﴿إِنَّا لِلّٰهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ﴾ ، ﴿هٰذَا مَا وَعَدَنَا اللّٰهُ وَرَسُولُهُ﴾ ، ﴿وَصَدَقَ اللّٰهُ وَرَسُولُهُ﴾ ، اللّٰهُمَّ زِدْنا إِیماناً وَتَسْلِیماً. ما از خداییم و به‌سوی او بازمی‌گردیم، این است آنچه خدا و رسولش به ما وعده دادند و خدا و رسولش راست گفتند. خدایا ایمان و تسلیم ما را بیفزا.

دریافت فایل صوتی و تصویری آداب دفن میت

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان