تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش درست کردن سس گوجه فرنگی در منزل

سس گوجه فرنگی یا سس قرمز از گوجه فرنگی‌های تازه و رسیده تهیه می‌شود که به آن سس کچاپ هم می‌گویند. از این سس در هنگام سرو برخی غذاها استفاده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سس گوجه فرنگی
سس گوجه فرنگی یکی از  پرطرفدار ترین انواع سس ها است، بخصوص در هنگام سرو غذاهای ساندویچی، پیتزا، انواع پاستا و ماکارونی و خیلی از غذاهای دیگر استفاده می‌شود.به همین دلیل بهتر است سس گوجه فرنگی را خودمان در خانه تهیه کنیم تا هم سالم و هم بدون مواد نگهدارنده باشد.

سس گوجه فرنگی

طرز تهیه سس گوجه فرنگی خانگی

سس مایونز و سس گوجه فرنگی و سس بشامل از انواع سس های بی نظیر با طعم متفاوت می باشند که بهتر است این نوع سس ها را در منزل تهیه کنید تا با رعایت کردن نکات بهداشتی در طرز تهیه این سس ها از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. 

اگر دوست دارید سس گوجه تند داشته باشید در مرحله آخر سس را بچشید و به مقدار لازم به آن فلفل قرمز اضافه کنید.



مواد لازم:
- روغن زیتون                                      ۳ قاشق غذاخوری
- گوجه فرنگی                                      ۱۰ عدد
- سرکه سفید یا بالزلمیک                        ۳ قاشق غذاخوری
- سیر                                                   ۶ حبه
- نمک و فلفل سیاه                                به میزان دلخواه
- فلفل سفید و انواع ادویه های دلخواه     به میزان دلخواه

طرز تهیه:
برای تهیه سس گوجه فرنگی در منزل لازم است ابتدا گوجه فرنگی ها را به صورت + برش دهید. سپس در درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و بعد از این که آب به دمای جوش رسید گوجه ها را در درون قابلمه به مدت ۵ دقیقه قرار دهید.بعد از مدت زمان ذکر شده گوجه ها را از درون قابلمه بیرون آورید و بعد از این که گوجه ها خنک شدند پوست آن ها را بگیرید.

سپس گوجه فرنگی ها را به ۴ قسمت تقسیم کنید و به همراه ۴ حبه سیر آن ها را در درون قابلمه بریزید و سپس قابلمه را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی گاز با حرارت پایین قرار دهید و درب قابلمه را ببندید.

در مرحله بعدی روش تهیه سس کچاپ بعد از ۱۵ دقیقه گوجه فرنگی ها را از درون قابلمه در درون صافی مناسبی بریزید و با کمک پشت قاشق گوجه ها را فشار دهید تا آب آن ها خارج شود.

سپس آب گوجه فرنگی صاف شده در درون قابلمه تمیزی بریزید و دوباره قابلمه را بر روی گاز با حرارت ملایم قرار دهید می توانید دو حبه سیر نیز به آب گوجه ها اضافه کنید تا سس کچاپ شما عطر و طعم بهتری داشته باشد.

بعد از چند دقیقه روغن زیتون و سرکه و فلفل سایه و نمک و هر نوع ادویه دلخواهی را به سس اضافه کنید. اکنون اجازه دهید تا موادی که با هم مخلوط کرده اید کمی غلیظ شوند.

بعد از این که سس به غلظت مناسبی رسید آن را از روی شعله گاز بردارید و بگذارید تا سرد شود. سس گوجه فرنگی شما آماده شده و می توانید در کنار غذا های مختلف سرو کنید.

سس گوجه فرنگی

طرز تهیه سس گوجه فرنگی با گوجه تازه و سرکه

اگر دوست دارید یک سس کچاپ تازه با گوجه فرنگی درست کنید، این دستور تهیه عالی را دنبال کنید تا یک سس خوشمزه در خانه تهیه کرده باشید.

مواد لازم:
- گوجه تازه              یک کیلو
- نمک                    یک قاشق غذاخوری سر خالی
- پیاز                      یک عدد متوسط
- سیر                      دو حبه (اگر سیر دوست ندارید می توانید آن را حذف کنید)
- فلفل سیاه             یک قاشق چایخوری
- فلفل قرمز             نصف قاشق چایخوری (اگر دوست دارید سس تند داشته باشید اضافه کنید)
- شکر                                    ۲ قاشق غذا خوری
- سرکه سفید یا سیب یا انگور    نصف فنجان
- پودر زنجبیل                         نصف قاشق چایخوری
- روغن مایع                           ۲ قاشق غذاخوری
- آویشن                                نصف قاشق چایخوری ( دلخواه )

طرز تهیه:
- برای درست کردن سس کچاپ با گوجه تازه باید ابتدا پیاز و سیر را نگینی خورد کنید. روغن مایع را ته قابلمه بریزید. پیاز را در حد یک دقیقه آنقدر که سبک شود تفت دهید و بعد سیر را اضافه کنید تا چند ثانیه تفت بخورد. توجه کنید که پیاز و سیر نباید تغییر رنگ بدهند.- گوجه ها را که قبلاً شسته و به ۳ الی ۴ قسمت برش زدید، را به قابلمه حاوی پیاز و سیر اضافه کنید. حرارت را متوسط رو به کم قرار دهید تا گوجه ها آب بیندازد. و یک قاشق غذا خوری سر خالی به آنها نمک بزنید تا بهتر آب بیندازند.

وقتی گوجه ها آب انداختند، حرارت را زیاد کنید تا شروع به جوشیدن کنند. بعد دوباره حرارت را متوسط کنید تا ۳۰ دقیقه گوجه ها بپزند و خوب نرم شوند. پوست گوجه باید به راحتی از گوجه جدا شود. این نشان می دهد گوجه خوب پخته شده.

- روی گوجه ها گوشکوب برقی بگیرید یا وقتی خنک شدند داخل مخلوط کن بریزید یا حتی با دست آنها را ورز دهید تا له شوند.

- گوجه های له شده را از صافی با سوراخ های ریز عبور دهید. تا پوست و تخمه ها از صافی عبور نکند. اگر دوست دارید سس گوجه ای که درست می کنید، خیلی صاف و یکدست شود آب گوجه را بعد از اینکه صافی کردید، از یک پارچه توری نخی عبور دهید و محکم فشار دهید تا تنها آب گوجه از پارچه عبور کند.

- به آب گوجه، نصف فنجان سرکه، فلفل سیاه و قرمز، شکر، پودر زنجبیل و آویشن اضافه کنید، بهم بزنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

- ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (حتی بیشتر) طول می کشد تا سس غلیظ شود. هر ۵ دقیقه سس را بهم بزنید تا ته نگیرد. نشانه رسیدن سس و به غلظت افتادن آن اینه که: اگر یک کمی از آن ته بشقاب بریزید و کمی بشقاب را خم کنید، اطراف سس نباید حات آبکی باشد باید یکدست باشد.

این سس را می توانید در ظرف شیشه‌ای خشک و تمیز یا ظرف مخصوص سس در یخچال تا ۵ ماه نگهداری کنید.

سس گوجه فرنگی

طرز تهیه سس گوجه فرنگی با سیر و پیاز

سس گوجه فرنگی با سیر و پیاز بسیار مناسب برای انواع پیتزا است و می تواند طعمی بسیار اشتها آور به غذای شما ببخشد.مواد لازم:
- گوجه فرنگی                          800  گرم
- روغن زیتون                           1  قاشق غذاخوری
- سیر                                     2  حبه
- پیاز کوچک ریز خرد شده          1 عدد
- پودر آویشن                          ¼ قاشق چایخوری
- نمک و فلفل سیاه خرد شده      به میزان لازم 

طرز تهیه:
تابه ای را روی حرارت ملایم قرار دهید و یک قاشق روغن داخل آن بریزید تا داغ شود. سپس سیر و پیاز را داخل روغن بریزید و به مدت 2 تا 4 دقیقه تفت دهید تا پیازها شفاف شوند.

گوجه فرنگی ها را هم چند دقیقه در آب جوش بیندازید تا پوست آن راحت گرفته شود. سپس آنها را رنده کنید و به پیاز های تفت داده شده اضافه کنید.

روی گوجه ها پودر آویشن بریزید و به مدت نیم ساعت روی حرارت قرار دهید تا به همراه پیاز و سیر بپزند و گوجه ها له و غلیظ شوند.

در پایان به سس آماده شده به اندازه کافی نمک و فلفل اضافه کنید.

سس گوجه فرنگی

طرز تهیه سس گوجه فرنگی اسپایسی (تند)

سس فلفل تند و اسپایسی؛ از فلفل قرمز تهیه می‌شود این سس برای افرادی که عاشق طعم تند مواد غذایی هستند بسیار  لذت بخش است، فلفل قرمز فواید زیادی دارد از جمله این فواید می توان به مبارزه با سرطان اشاره کرد. 

مواد لازم:

سس گوجه فرنگی یکی از پرطرفدار ترین انواع سس ها است، بخصوص در هنگام سرو غذاهای ساندویچی، پیتزا، انواع پاستا و ماکارونی و خیلی از غذاهای دیگر استفاده می‌شود. 


-  گوجه فرنگی خرد شده                 1 کیلو
-  فلفل دلمه                                 نصف یک عدد
- پیاز خرد ‌شده متوسط                  2 عدد
- سرکه                                         نصف لیوان 
- شکر                                          4  قاشق مرباخوری
- سیر                                          3  حبه 
- نمک، فلفل، پاپریکا و پودر سیر      به میزان لازم
- آرد ذرت                                    نصف لیوان 

طرز تهیه:
- ابتدا پیاز را با مقداری روغن تفت دهید و به آن گوجه فرنگی و فلفل دلمه را اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت قرار دهید  روی حرارت متوسط تا مواد داخل قابلمه آب بیندازد.- پس از نیم ساعت که گوجه ها تقریبا له شد همه مواد را داخل مخلوط کن یا غذا ساز بریزید تا پوره و کاملا له شود.

- حالا مواد را از آبکش ریز رد کنید و بعد یک بار هم از صافی رد کنید تا سس مان کاملا یک دست شود.

سس صاف شده را داخل یک قابلمه بریزید و روی گاز بگذارید؛ نمک، فلفل قرمز، سرکه و پودر سیر به آن اضافه کنید و مواد را روی حرارت متوسط قرار دهید و مدام هم بزنید.

آرد ذرت را با نصف لیوان آب سرد مخلوط کنید و به سس اضافه کنید و هم بزنید وقتی که به غلظت دلخواه رسید آماده است.

سس گوجه فرنگی

نکات لازم در تهیه سس گوجه فرنگی:

- در حین پخت مدام باید سس را بهم بزنید تا نسوزد.- روغن باید حتما مایع باشد و نباید زیاد استفاده شود در حد چرب شدن ته ماهیتابه کافی است.

- برای درست کردن این سس می تونید از رب خانگی یا بیرونی استفاده کنید.

- اگر دوست دارید سس گوجه تند داشته باشید در مرحله آخر سس را بچشید و به مقدار لازم به آن فلفل قرمز اضافه کنید.

- می توانید یک سر قاشق چای خوری به این سس آویشن هم اضافه کنید تا عطر بهتری بگیرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .