تبیان، دستیار زندگی

چگونه در دوران کرونا سفر کنیم؟

در دوران کرونا اجتناب از سفر رفتن کاری غیر ممکن است، از این رو بهتر است افراد با رعایت پروتکل های بهداشتی سفر خوبی را برای خود به وجو بیاورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفر رفتن
بدون شک همه افراد در این چند ماه اخیر با قرنطینگی و در خانه ماندن متوجه شدند که سفر رفتن و تفریح یکی از موارد مهم  در زندگی هر فردی می باشد وسفر، جایگاه مهمی در زندگی انسان‌ها دارد.

  با گسترش ویروس کرونا، مردم مجبور شدند سفرهایی را که  از پیش برنامه‌ریزی کرده بودند را لغو کنند و به توصیه‌ی دست‌اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه ،تماس‌های فیزیکی خود را با دیگران به حداقل رساندند.

حتی با وجود فرارسیدن تعطیلات سالانه نوروز، بسیاری از پروازها، تورها و برنامه‌های مسافرتی برای حفظ سلامت جامعه لغو و ترددهای بین استانی نیز ممنوع شد.

در ایامی از سال مانند عید نوروز و فصل تابستان که هرساله کشورمان با پیک سفر و گردشگری مواجه بود، امکان سفر رفتن برای بیشتر  افراد وجود نداشت . چون در این مدت مسئولان بارها و بارها اعلام کردند که سفر به دلیل افزایش تماس‌هایی که ایجاد می‌کند و در معرض قرار گرفتن افراد در مقابل یکدیگر احتمال انتقال این بیماری را زیاد می کند و به همین دلیل به مردم توصیه می کردند که از انجام سفر خودداری کنند. واضح است که سفر ،تعداد تماس بین افراد را بالا می‌برد.

دلیل حساسیت‌هایی که در این مورد وجود دارد این است که به‌هرحال، مسافران در طول سفر خود ممکن است به پمپ بنزین بروند، ممکن است به عابر بانک مراجعه کنند، قطعا به رستوران و اغذیه فروشی و در مواقعی به مراکز خرید خواهند رفت که همین رفتارها میزان برخورد  افراد با یکدیگر را زیاد می کند و به‌دنبال آن احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.

اما با گذشت زمان ، همه افراد متوجه شدند که با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند به روال عادی زندگی خود برگردند، اما این نکته را فراموش نکنند که کرونا هنوز مهار نشده است.

کسانی که عزمشان برای سفر رفتن جدی است  ویا به هر دلیل، ناگذیر به سفر کردن هستند، در صورت امکان از خودرو شخصی استفاده کنند. این شاید ایمن‌ترین انتخاب پیش روی آنها باشد. اما اگر سفر با خودروی شخصی برای‌شان میسر نیست و می خواهند  با قطار، یا هواپیما و یا اتوبوس به سفر بروند باید نکات بهداشتی ضروری را رعایت کنند. سفر با هرکدام از وسایل نقلیه عمومی خطرهای خاص و طبیعتا شرایط و ضوابط خاص خود را دارد.

در ادامه برخی از پروتکل های بهداشتی را که باید در سفر رعایت شود را بیان می کنیم:

 افراد پیر و افرادی دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند ، بیشترین آسیب را از کرونا می بینند و در این میان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماران ریوی و افراد دارای نقص سیستم ایمنی، افرادی که کورتون مصرف می‌کنند، بیماران مبتلا به سرطان، دیابت و ناراحتی‌های مزمن کلیوی بیش از دیگران در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند. بهتر است این افراد درباره‌ی سفر تجدیدنظر کنند و در صورت امکان از سفر رفتن خودداری کنند.

 در ابتدا افراد برای سفر رفتن باید مقصد خود را انتخاب کنند و بعد از انتخاب مقصد و  انجام برنامه ریزی لازم، وسایل موردنیاز را برای سفر را  تهیه کنند.

 افراد باید توجه داشته باشند که در کنار وسایل شخصی و خوراک و پوشاک خود باید وسایل ضد عفونی کننده و ماسک را هم به همراه داشته باشند. از آن جمله می‌توان به ژل ضدعفونی‌کننده‌ی دست‌ها، دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده، دستکش یک‌بارمصرف، کیسه‌ی زباله و دستمال پارچه‌ای  اشاره کرد.
سفر رفتن


 سفر با خوردوی شخصی:


 همانطور که گفتیم بهترین وسیله برای مسافرت در این ایام، خودروی شخصی هر فرد می باشد. بهتر است افراد خودروی شخصی خو.د را خانه دوم خود بدانند و نظافت را در خودرو  رعایت کنند.

تا حد ممکن سعی کنید زمان سفر خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که برخورد کمتری با ازدحام مسافران در ترمینال‌ها و توقف‌گاه‌های بین راه داشته باشید. انتخاب مسیر خلوت هم می‌تواند به این موضوع کمک کند. همچنین، حتی‌المکان مسیر سفر را طوری انتخاب کنید که برای رسیدن به مقصد مجبور نباشید چندین بار خط عوض کنید. هرچه با افراد کمتری برخورد داشته باشید، احتمال ابتلا به ویروس کمتر است. شاید این کار به طولانی‌تر شدن راه و خسته‌تر شدن شما بینجامد. اما حفظ سلامتی، ارزش آن را دارد.

ضد عفونی کردن خودرو:


 در واقع کسانی که قصد سفر با خودروی خود را دارند،باید خودرو را آماده و آن را از ویروس‌های احتمالی پاکسازی کنند. برای این کار ابتدا از فضای داخلی خودرو و از سطوحی آغاز کنند که بسیار در معرض تماس هستند و سپس به سراغ سطح خارجی بروند.

برای ضد عفونی کردن خودوری شخصی باید دستگیره‌های داخلی و خارجی، فرمان، ترمز دستی، راهنما و برف پاک کن، کمربند ایمنی و به‌ویژه محل قفل شدن آن‌ها، آینه‌ها، اهرم تنظیم کننده‌ی صندلی، دریچه‌های تهویه‌ی هوا و هر سطح دیگری که به چشم‌می‌خورد را با دقت تمیز و ضدعفونی کنید.

 
در توقف های بین جاده ای و استفاده از سرویس های بهداشتی ، احتیاط را فراموش نکنید. در صورت استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی در رستوران‌ها، نمازخانه‌ها و پمپ بنزین‌های بین‌راهی، برای استفاده از شیرهای آب و مواد شوینده بسیار احتیاط کنید. دست‌های زیادی با این وسایل تماس دارند.


برخی از نقاط در خودرو پر خطر هستند ، باید دقت کنید وسایل الکترونیکی و نمایشگرهای لمسی را از کار نیفتند.همچنین توجه داشته باشید که در هنگام ضد عفونی ماشین ، خودتان از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید تا ویروس به شما منتقل نشود.

اجازه بدهید هوای تازه به داخل خودرو راه داشته باشد تا جمع شدن ویروس داخل ماشین جلوگیری شود.

 توقف در پمپ بنزین:


 یکی از جاهای پرخطر در سفر، جایگاهای پمپ بنزین می باشد، بهتر است برای سفر در این مکان توقف طولانی نداشته باشید و بعد از انجام کار ، سریع آن مکان را ترک کنید. برای زدن بنزین هم حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

 همچنین هر بار که برای گاز یا بنزین زدن توقف می‌کنید، باک خودرو را پر کنید تا تعداد دفعاتی که مجبور به توقف در این مکان‌ها هستید به حداقل برسد و  سعی کنید در ساعاتی از شبانه‌روز به پمپ بنزین بروید که خلوت باشد.

 تا جایی که امکان دارد ، از اپراتور بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد و فقط در صورتی خودتان دست به کار بشوید که آن‌ها در دسترس نباشند. در این صورت، از تماس مستقیم با هر چیزی خودداری کنید. دسته‌ی نازل را با استفاده از یک دستکش یا دستمال بردارید. برای پرداخت مبلغ سوخت به‌جای آنکه کارت خود را به اپراتور بدهید، خودتان کارت را در دستگاه بکشید و از وی بخواهید مبلغ و رمز را وارد کند. پس از اتمام کار نیز دستمال یا دستکش خود را به داخلی سطل زباله‌ای دردار بیندازید و دست‌ها و کارت خود را ضدعفونی کنید.

 توقف های بین جاده ای:

 در توقف های بین جاده ای و استفاده از سرویس های بهداشتی ، احتیاط  را فراموش نکنید. در صورت استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی در رستوران‌ها، نمازخانه‌ها و پمپ بنزین‌های بین‌راهی، برای استفاده از شیرهای آب و مواد شوینده بسیار احتیاط کنید. دست‌های زیادی با این وسایل تماس دارند. دقت کنید که پس از شست‌وشوی دست‌ها حداقل به‌مدت ۲۰ ثانیه، برای خشک کردن دست‌ها از دستگاه‌های «دست خشک کن» استفاده نکنید. چراکه این دستگاه‌ها می‌توانند میکروب‌های دستی که خوب شسته نشده‌اند را در هوا پراکنده سازد.

برای باز کردن در، به دستگیره‌ها دست نزنید. بهتر است  در این مواقعاز دستکش و یا  از یک دستمال استفاده کنید و پس از خارج شدن ، آن را به اولین سطل زباله‌ی در‌داری که در مسیر به آن برمی‌خورید، بیندازید.

رستوران رفتن :

 تا آنجایی که امکان دارد، بهتر است غذای خود را خودتان تهیه کنید و در صورتی که خواستید به رستوران بروید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و میزی را برای نشستن انتخاب کنید که حداقل یک متر با مشتریان دیگر فاصله داشته باشد.

 حتما غذاهایی را سفارش بدهید که لزوما به‌صورت پخته و گرم سرو می‌شوند و از خریدن ماست، سالاد و سایر مواد خوراکی خام بدون بسته‌بندی صنعتی خودداری کنید. از قاشق، چنگال و لیوان یک‌بارمصرف استفاده کنید یا اینکه این وسایل را از خانه با خود بیاورید. پس از اینکه بسته‌بندی غذاها را باز کردید، باز هم دستان خود را بشویید.

سفر با اتوبوس


گاهی سفر با خودروی شخصی ممکن نمی باشد و فرد مجبور است که با وسایل نقلیه عمومی مسافرات برود. در این شرایط هم باید فرد پروتکل هایی را رعایت کند.

 در واقع بزرگترین چالش مسافرت کردن با وسایل حمل‌ونقل عمومی این است که فرد مجبور است  ساعاتی از وقت خود را با افراد دیگری در یک فضای بسته بگذراند.

 وقتی با اتوبوس سفر می کنید ،باید بدانید که زمان سفر با این وسیله، بیشتر از بقیه وسایل نقلیه دیگر است و همین موضوع کار را سخت‌تر می‌کند، ضمن اینکه ممکن است سیستم تهویه آن هم به‌خوبی هواپیما و قطار نباشد که همین امر، درصد انتقال و شیوع ویروس کرونا را گسترش می‌دهد.
از این رو بهتر است فرد با رعایت نکاتی از ابتلا خود و دیگران به ویروس کرونا جلوگیری کند. از جمله این نکات موارد زیر می باشد:

وقتی برای سوار شدن به اتوبوس به ترمینال می‌روید، در سالن انتظار فاصله خود را با بقیه حفظ کنید. به‌گونه‌ای که باید حدود دو متر با دیگران فاصله داشته باشید.

قبل از نشستن روی صندلی‌ها، ابتدا  صندلی ، دسته و پیش‌خوان صندلی‌ها که برای قرار دادن مواد غذایی و نوشیدنی از آن استفاده می‌شود و پشت صندلی جلویی جمع می‌شوند و هرجای دیگری که دست‌ها روی آن قرار می‌گیرند و محل تکیه‌گاه سر و گردن را با اسپری‌ای که همراه دارید، ضدعفونی کنید.

 در زمان بلیط گرفتن و رفتن به باجه های بلیط فروشی نکات  و اصول بهداشتی را رعایت کنید.مثلا  اگر قرار بود کارت بکشید یا اینکه لازم شد کارت شناسایی خود را به دیگران بدهید و یا برگه یا بلیط را از متصدی باجه بگیرید باید به محض دریافت اشیاء مذکور اقدام به ضدعفونی کردن آنها با الکل کنید.
سفر رفتن

 در زمانی که در سالن انتظار نشسته اید و یا در طول سفر ، به صورت و چشم های خود دست نزنید ، چون این اعضا، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و مسیر راحتی برای ورود ویروس کرونا به بدن هستند.

اگر در این میان گوشی تلفن همراه و هندزفری خود را هم در دستتان گرفته‌اید، آنها را نیز، ضدعفونی کنید.

پیش از باز کردن بسته مواد غذایی مثل انواع نوشیدنی‌ها، بیسکوییت و…، بسته آن را با اسپری ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کنید.

اگر فرد غریبه‌ای کنار شما نشسته‌ است، در تمام طول سفر از ماسک استفاده کنید. چون ماسک اجازه نمی‌دهد قطرات تنفسی افراد به محیط منتقل شده و بقیه را مبتلا کند.


قطارها و پروتکل‌های بهداشتی


یکی دیگر از وسایل نقیله عمومی ، قطار می باشد که افراد برای استفاده از آن هم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند. شرکت‌ها موظف هستند جانمایی مسافران را با رعایت فاصله اجتماعی انجام دهند و پیش از ورود از مسافران غربالگری بگیرند. از هر کوپه تنها دو مسافر یا یک خانواده استفاده ‌کنند. تمام خدمه از دستکش و ماسک استفاده ی‌کنند و این لوازم را در اختیار مسافران نیز قرار می‌دهند.

 در مقابل مسافران هم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و با وجود اینکه خود شرکت های مسافربری قطارها ، پروتکل های بهداشتی رار اعایت می کنند ،چیزی از مسئولیت مسافران  در رعایت اصول بهداشتی کم نمی‌شود.

تا حد امکان، از قطارهای کوپه‌ای بلیط تهیه کنید تا میزان برخورد خود با افراد مختلف را به حداقل برسانید.
قطار

پیش از ورود به ایستگاه و سوار شدن در قطار ماسک و دستکش خود را بزنید.

 همانطور که در استفاده از اتوبوس گفتیم قبل از  نشستن حتما باید صندلی و اطراف آن ضد عفونی شود، در  قطار هم محیط اطراف خود مانند دستگیره‌ها را ضدعفونی کنید چون ممکن است حواستان نباشد و در طول مسیر دست با چشم یا گوش تماس داشته باشد.

از حضور در راهرو و محیط‌های پر تردد دوری کنید.

در صورتی که با شخص دیگری داخل کوپه هستید، پنجره را کمی باز بگذارید تا تهویه هوا انجام بگیرد.

  وقتی با اتوبوس سفر می کنید ،باید بدانید که زمان سفر با این وسیله، بیشتر از بقیه وسایل نقلیه دیگر است و همین موضوع کار را سخت‌تر می‌کند، ضمن اینکه ممکن است سیستم تهویه آن هم به‌خوبی هواپیما و قطار نباشد که همین امر، درصد انتقال و شیوع ویروس کرونا را گسترش می‌دهد.


برای سفر خود غذا و آب آماده کنید تا از خرید مواد غذایی و مراجعه به رستوران اجتناب کنید.

دستشویی‌های قطار به نظر، تاسیساتی تمیز و کاملا ضدعفونی شده هستند. اما افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند و همین موضوع بر ریسک استفاده از آن‌ها  را زیاد می کند.
سفر رفتن

 مسافرت هوایی و مقابله با ویروس کرونا


ضدعفونی کردن کانترها قبل از پذیرش مسافران، ضدعفونی کردن هواپیما قبل از ورود مسافران، بررسی سلامت مسافران قبل از سوار شدن به هواپیما، چک کردن دمای بدن مسافران قبل از ورود به هواپیما توسط دستگاه تب‌سنج پزشکی و… از دیگر کارهایی است که ایرلاین‌های کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 همچنین بسته‌های بهداشتی که دارای یک جفت دستکش، یک عدد ماسک و دستمال مرطوب آنتی‌باکتریال می باشد را به صورت رایگان در اختیار مسافران خود قرار دهد.

مسافران هواپیما هم باید قبل از نشستن، صندلی خود را ضد عفونی کنند ، هرچند که این کار را خدمه هواپیما انجام می دهند. اما بهتر است که برای کاهش خطر، مسافران دستمال مرطوب ضدعفونی کننده همراه خود داشته باشند و از آن‌ها برای تمیز کردن صندلی‌ها، پاکت‌های پشت صندلی، تکیه گاه، مانیتور پشت صندلی، دریچه‌ تهویه هوا بالای سر، سینی جلو، صفحات نمایش سرگرمی‌های حین سفر استفاده کنند.

 همچنین  توصیه می‌شود افراد  از ایستادن در کنار افراد مشکوک و کسانی که سرفه می‌کنند خودداری کنند و از توقف در اجتماعات و شلوغی‌ها پرهیز کنند.

 مسافران در طول سفر حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند.

یکی از مکان‌های رایج برای انتقال ویروس کرونا، سرویس‌های بهداشتی هواپیما هستند، از این رو در سفرهای هوایی از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کنید و درصورتی‌که مجبور به استفاده شدید، دست خود را با یک محلول ضدعفونی‌کننده به‌دقت ضدعفونی کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .