تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه فلافل خانگی با طعم تند جنوبی

یکی از غذاهای خوشمزه و پر طرفدار شهرهای جنوبی کشور مانند آبادان ، اهواز، فلافل است . فلافل جزو غذاهای فوری و بسیار ارزان محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلافل

فلافل غذای مناسب برای افراد گیاهخوار می باشد .یکی از مواد اصلی فلافل ، نخود می باشد که داشتن حبوبات به خصوص نخود،باعث می شود پروتئین در حد کافی و نیاز بدن تامین شود.

فلافل از غذاهای نانی است که اصلیت آن به لبنان برمیگردد نحوه تهیه فلافل متفاوت است اما چند مدل فلافل وجود دارد که اصلی ترین آن نوعی است که با نخود تهیه میشود ولی فلافل ماش، عدس، بادنجان، سیب زمینی هم وجود دارد.

 این غذای خوشمزه و پرطرفدار را می توان به آسانی در منزل تهیه کرد. در ادامه مطلب طرز تهیه فلافل خانگی را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه فلافل جنوبی:


2 لیوان نخود

یک عدد   پیاز

4 حبه   سیر

4 قاشق چایخوری   آرد نخودچی

یک عدد   تخم مرغ

یک قاشق سوپ خوری   آبلیمو

جعفری   صد گرم

پودر تخم گشنیز   یک قاشق چایخوری

پودر زیره   یک قاشق چایخوری

نمک، فلفل و ادویه   به میزان لازم

طرز تهیه فلافل:


برای تهیه این غذای خوشمزه ،ابتدا باید نخود را از روز قبل در آب بخیسانیم تا نفخ آن برطرف شود ، بهتر است هر دو ساعت آب نخود ها را عوض کنیم.

 اگر در تهیه فلافل حرفه ای نباشید ممکن است فلافل ترک بخورد و خشک شود. برای پیشگیری از این کار باید مواد اولیه خوب میکس و یا چرخ شود ، یا اینکه در مواد اولیه از تخم مرغ و آرد استفاده شود.


برای تهیه مایه فلافل باید نخود ی که از قبل خیس داده ایم را به همراه پودر زیر ، پودر تخم گشنیز ، آبلیمو ، نمک ، فلفل سیاه و ادویه های مخصوص فلافل داخل میکسربریزیم. سپس سیر ، پیاز و جعفری را ساطوری خرد می کنیم و به میکسر اضافه می کنیم.

 بهتر است پیاز و سیر را جداگانه رنده کنید  تا آبشان کاملا خارج شود و آب آن را بگیرید و  و از سیر و پیاز آب گرفته در فلافل خود استفاده کنید. این طوری مایه فلافل آب نمیندازد و در زمان سرخ کردن راحت تر خواهید بود.

همچنین مواد را آنقدر بزنید تا همه مواد یکدست شوند. در صورتی که میکسر در دسترس ندارید می توانید مواد را چرخ کنید یا با گوشتگوب بکوبید. البته بهترین نتیجه با میکسر حاصل می شود چون مواد کاملا یکدست می شوند.

تخم مرغ و آرد نخودچی را به مایه فلافل اضافه کنید و مواد را با دست خوب ورز دهید ، اینکار را تا جایی انجام می دهیم که خمیر نرمی به دست بیاید و در این مرحله فلافل آماده سرخ شدن است.

اگر دستگاه فلافل زنی ندارید با دست مقداری از مایه بردارید و گرد کنید ،مانند کوکو سیب زمینی ولی مایه فلافل را نباید تخت کرد،آن را مانند یک کوفته کوچک به آن شکل دهید و داخل تابه ای گود پر از روغن بریزید. باید به قدری روغن بریزید که فلافل ها در روغن شناور باشند.

زیر تابه باید خیلی کم باشد تا فلافل ها مغز پخت شوند. بعد از سرخ کردن فلافل ها ، آنها را در توری قرار دهید تا روغن اضافه شان گرفته شود. سپس به همراه نان ساندویچی ، خیار شور ، گوجه فرنگی و کاهو میل کنید.
فلافل

ادویه فلافل:


اصلی ترین ترکیبات ادویه مخصوص فلافل،پودر انبه ،فلفل سیاه ،زردچوبه، پورد بکینگ پودر،پودر جوز هندی، پودر زیره سبز و تخم گشنیز می باشد.

نکات مهم در تهیه فلافل:


توجه داشته باشید که نباید بیش از حد ظرفیت ظرف فلافل داخل آن بیندازید ، چون  اینکار باعث می شود فلافل ها به هم بچسبند.

برای بهتر شدن کیفیت، میتوانید مواد را قبل از سرخ کردن به مدت یک الی دو ساعت در یخچال قراردهید.

اگر دوست دارید فلافل تردتری داشته باشید پیشنهاد می کنیم که به آن یک قاشق چایخوری بکینگ پودر اضافه کنید.

چاشنی مناسب برای فلافل می تواند ترشی لیته و سس انبه یا همان خردل باشد.

برترین ادویه برای پخت فلافل زیره است اما تفاوتی نمی کند که شما زیره سیاه اضافه می کنید یا سبز. اضافه کردن زیره به فلافل به هضم بهتر آن کمک خواهد کرد. می توانید به مایه فلافل اندکی هم نعناع خشک اضافه کنید به این ترتیب فلافل عطر بهتری پیدا خواهد کرد.

موقع تهیه فلافل توجه کنید که نخودها را زیاد چرخ نکنید تا له نشوند چون در این صورت مایه فلافل وا می رود. اما بهتر است خیلی هم نخودها درشت نباشند که زیر دندان حس شوند بهتر است میزان نخودهای چرخ شده کمی از دانه های شکر درشت تر باشد.

 اگر دستگاه فلافل زنی ندارید با دست مقداری از مایه بردارید و گرد کنید ،مانند کوکو سیب زمینی ولی مایه فلافل را نباید تخت کرد،آن را مانند یک کوفته کوچک به آن شکل دهید و داخل تابه ای گود پر از روغن بریزید.


اگر فلافل‌ها پس از قرار گرفتن در روغن پخش شدند، مایه فلافل را به غذاساز برگردانده و دوباره میکس کنید تا مایه چسبنده شود. اگر باز هم به چسبندگی مورد نظر نرسید، یک عدد تخم مرغ به مواد اضافه کنید.

اگر دوست داشتید می توانید فلافل ها را در کنجد بغلطانید، این کار باعث ترد شدن فلافل ها می شود.

اگر در تهیه فلافل حرفه ای نباشید ممکن است فلافل ترک بخورد و خشک شود. برای پیشگیری از این کار باید مواد اولیه خوب میکس و یا چرخ شود ، یا اینکه در مواد اولیه از تخم مرغ و آرد استفاده شود.

همچنین اگرمقدار روغن کافی نباشد و یا روغن به اندازه کافی داغ نباشد ، ممکن است فلافل ، ترک بخورد و خشک شود.

اغلب جنوبی ها فلافل را با سس انبه میل می‌کنند و ترکیب فوق العاده خوشمزه ای را ایجاد می‌کنند. سس انبه به دو طریق (با میوه انبه و با پودر انبه) تهیه می‌شود که روش دوم رایج تر است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .