تبیان، دستیار زندگی

آموزش درست کردن اسلایم در خانه

خمیر اسلایم یک وسیله بازی جذاب برای کودکان است که برای ساخت آن از موادی ساده و کم خطر استفاده شده است. شکل ژلاتینی و خمیر مانند اسلایم باعث شده تا کودکان بازی با آن را به دیگر بازی ها ترجیح دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسلایم
اسلایم ماده ای خمیری  است که حالت ژله ای دارد و برای پرورش خلاقیت کودکان از آن استفاده میشود. این خمیر به خمیر جادویی شهرت دارد و کودکان میتوانند به راحتی با آن اشکال و اجسام مختلفی درست کنند و بدون اینکه جایی را کثیف کرده باشند و زحمتی برای والدین خود ایجاد کنند خلاقیت فکری و ذهنی خود را پرورش دهند.

اسلایم از مواد کاملا بهداشتی تهیه می شود و دارای خاصیت انعطاف پذیری بالایی است. در واقع با کار کردن با اسلایم و تبدیل آن به اشکال مختلف، تنش های عصبی و استرس از فرد دور می‌شود.

انواع مختلفی اسلایم وجود دارد: اسلایم ساده، اسلایم خامه ای، اسلایم پفکی، اسلایم شیشه ای یا شفاف، اسلایم شامپویی

تنها با صرف چند دقیقه می توانید کودکان خود را ساعت ها سرگرم کنید. اگر می‌خواهید کاردستی‌های کودکانه درست کنید، اسلایم بهترین و آسان ترین گزینه می‌باشد. خمیر اسلایم به سادگی و با ساده ترین مواد از جمله: نشاسته ذرت، صابون و ... ساخته می‌شود. در ادامه طرز درست کردن اسلایم را بیان می‌کنیم:

 
اسلایم ماده ای خمیری است که حالت ژله ای دارد و برای پرورش خلاقیت کودکان از آن استفاده می‌شود. این خمیر به خمیر جادویی شهرت دارد و کودکان می‌توانند به راحتی با آن اشکال واجسام مختلفی درست کنند


مواد لازم برای درست کردن اسلایم ساده:

یک بطری چسب مایع
یک تا دو قاشق غذا خوری آب نمک
یک قاشق غذا خوری جوش شیرین
رنگ خوراکی به دلخواه

طریقه ساخت:


در این روش از ساخت اسلایم از پودر بوراکس استفاده نمی‌کنیم. پودر بوراکس سفید رنگ است دارای کریستال های بی رنگ و نرمی می‌باشد و در آب به راحتی قابل تجزیه شدن است. در این روش بدون استفاده از پودر بوراکس، اسلایم را درست می کنیم.

برای ساختن اسلایم در خانه چسب را در ظرفی بریزید، سپس رنگ غذا را اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا کاملا ترکیب شود و  جوش شیرین را به آن اضافه کنید. یکی تا دو قاشق غذاخوری آب نمک اضافه کنید و به خوبی ترکیب کنید.

اگر ماده ی به دست آمده ، چسبندگی زیادی داشت نصف قاشق غذا خوری آب نمک دیگر اضافه کنید.

هرچه میزان آن بیشتر باشد ماده غلیظ تر شده و سفت تر خواهد بود. بهتر است تا زمانی که مواد جمع شوند آن را با دست ورز دهید.

در ابتدا این ماده چسبناک و نمناک خواهد بود اما پس از ورز دادن و جمع شدن ماده این ویژگی از بین  می رود.

اسلایم را درون ظرف در بسته و یا پلاستیک های زیپ دار نگهداری کنید.


ساخت اسلایم در خانه با پودر بوراکس:


اسلایم بالایی را بدون پودر بوراکس درست کریدم.در این روش می خواهیم از پودر بوراکس هم استفاده کنیم. مواد مورد نیاز برای این اسلایم یک فنجان آب ولرم و مقداری چسب چوب، یک قاشق غذا خوری پودر بوراکس و مقداری رنگ خوراکی یا آب رنگ می‌باشد.

 طرز ساخت:

پودر بوراکس را با یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید و هم بزنید، تا زمانی که پودر در آب کاملا حل شود به هم زدن آن ادامه دهید. در یک ظرف جدا، نصف فنجان آب را با نصف فنجان چسب چوب مخلوط کنید. رنگ خوراکی و یا آبرنگی که در اختیار دارید را به ترکیب چوب و چسب اضافه کنید.

در یک ظرف بزرگ پودر بوراکس و چسب چوب را که از قبل تهیه کرده اید را با هم ترکیب کنید و سی ثانیه صبر کنید تا مخلوط سفت شود.

خمیر اسلایم آماده است. برای نگهداری باید آن را در یک ظرف دربسته قرار دهید تا خشک نشود.

اسلایم

ساخت اسلایم خامه ای در منزل:

یکی دیگر از انواع اسلایم ، اسلایم خامه ای می باشد. مواد لازم برای تهیه این اسلایم، چسب سفید، آب، فوم اصلاح، جوش شیرین، محلول یا مایع لنز (محلول ضدعفونی کننده) می باشد.

در صورتی که  فوم اصلاح در دسترس نداشتید می توانید از فوم دست نیز استفاده کنید.

طرز ساخت:


ابتدا چسب سفید را با مقداری آب با استفاده از لیسک پلاستیکی با هم مخلوط کنید تا کاملا رقیق شود و بعد رنگ خوراکی را اضافه و ترکیب کنید. در این مرحله فوم اصلاح را به مقدار لازم اضافه و با لیسک مخلوط کنید.

فوم اصلاح را تا جایی اضافه کنید تا ترکیب ، شبیه خامه شود.

در مرحله بعد جوش شیرین را هم به این مواد اضافه می کنیم و در مرحله آخر محلول یا مایع لنز را اضافه و مخلوط کنید ،  این اضافه کردن این  محلول را تا جایی ادامه دهید تا ترکیب به دست آمده منسجم شود و با دستانتان آن را  ورز دهید تا یک اسلایم خامه ای بدون آنکه به دستانتان بچسبد ، بدست آورید.


ساخت اسلایم شفاف خانگی:


نوع دیگری از این وسیله بازی ، اسلایم شفاف یا شیشه ای می باشد که برای درست کردن آن به سه روز زمان نیاز است. مواد لازم برای تهیه این اسلایم، مایع دست با رایحه دلخواه یا شامپو، آب و جوش شیرین می باشد.

طریقه ساخت اسلایم شفاف یا شیشه ای:


مقداری مایع دست را در ظرفی بریزید و نصف بطری آب را اضافه و مخلوط کنید و یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به ترکیب اضافه و مجدد مخلوط می کنید.

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به ترکیب اضافه و مجدد مخلوط می کنید. ترکیب مورد نظر را تا جایی مخلوط کنید تا منسجم شود سپس از ظرف خارج کنید و با دست ورز داده و درون ظرفی قرار دهید و روی آن با سلفون بپوشانید و به مدت ۲ الی ۳ روز  آن را در محیط خنک قرار دهید.

 برای زیبا تر شدن اسلایم میتوانید موادی چون رنگ های متنوع ، اکلیل و مواد زرق و برق دار ، و توپک های یونولیتی ،را به اسلایم خود اضافه کنید. برای این کار اکلیل یا مواد زرق و برق دار را روی خمیر بریزید و ورز دهید تا در همه جای خمیر پخش شود.


آموزش ساخت اسلایم پفکی:


 نوع دیگری از اسلایم وجود دارد که به آن اسلایم پفکی می گویند. موادی که برای ساخت خمیر اسلایم پفکی خود نیاز دارید، صد گرم چسب چوب، فوم اصلاح، یک قاشق چای خوری وازلین و یک قاشق چای خوری نشاسته ذرت است.

همچنین می توانید از رنگ خوراکی و بوراکس و اکلیل هم استفاده کنید.

در ابتدای کار چسب چوب را داخل کاسه بریزید، بعد از آن فوم اصلاح را به مقداری که فکر می‌کنید کفایت می‌کند به آن اضافه کنید. وازلین و آرد ذرت را  هم در کاسه بریزید. بعد همه مواد را تا زمانی که یک دست شود به هم بزنید. بعد از این مراحل مقدار دو قطره رنگ در کاسه بریزید و آنقدر هم بزنید تا کاملا یک دست شود.

قبل از آنکه مخلوط سفت شود مقدار یک قاشق چای خوری پودر بوراکس را داخل ترکیب آماده شده بریزید و دوباره شروع کنید به هم زدن، تا یک دست شود.

خمیر به دست آمده خود را امتحان کنید اگر به دست نچسبد می‌توانید از آن استفاده کنید.


ساخت اسلایم با شامپو:


برای ساخت این اسلایم مقدار ۵۰ گرم شامپو به همراه یک قاشق چای خوری شکر و یک کاسه، نیاز دارید.

 برای این کار ابتدا  شامپو را در ظرف‌تان بریزید و به خوبی هم بزنید. بعد نصف قاشق چای خوری شکر را به آن اضافه کنید و با هم ترکیب کنید. وقتی ترکیب به خوبی مخلوط شد، نصف دیگر قاشق چای خوری شکر به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. این مخلوط را به مدت دو ساعت در فریزر قرار دهید.

بعد از دو ساعت از فریزر در آورده دقت کنید به دست نچسبد. این یعنی خمیر خودش را گرفته است. سعی کنید خمیرتان را کمی ورز دهید تا حالت بهتری به خود بگیرد.

نکته:

برای زیبا تر شدن اسلایم میتوانید موادی چون رنگ های متنوع ، اکلیل و مواد زرق و برق دار ، و توپک های یونولیتی ،را به اسلایم خود اضافه کنید. برای این کار اکلیل یا مواد زرق و برق دار  را روی خمیر بریزید و ورز دهید تا در همه جای خمیر پخش شود.

برای ساخت اسلایم در خانه دقت داشته باشید هر چه قدر خمیرتان را بیشتر ورز دهید حالت بهتری پیدا می‌کند و زیباتر می شود
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .