تبیان، دستیار زندگی

غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران (زنجان)

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علم سلات
بدون شک شما هم همواره درپی آن بوده‌اید که در مهمانی‌ها بدرخشید و همه از دست پخت و تنوع غذاهای شما تعریف کنند، اما خود را به چند غذای تکراری محدود کرده‌اید، پس با ما همراه باشید تا با آموزش انواع غذاهای سنتی و خاص شهرهای مختلف کشور به کد‌بانویی بی‌نظیر تبدیل شوید. امروز به آموزش غذاهای سنتی و معروف استان زنجان می‌پردازیم:استان های مختلف ایران،

علم سلات یکی از مقوی‌ترین غذاهای زنجان است که علاوه‌بر ترکیب فوق‌العاده، ارزش غذایی بالایی دارد. این غذای سنتی و کهن بیشتر در شهرستان ابهر استان زنجان طبخ می‌شود و در گذشته به عنوان صبحانه‌ای مقوی در روزهای سرد زمستان مصرف می شد.

هر یک با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیم حاکم در آن ها، برای رشد و پرورش محصولات دامی و گیاهی خاصی مناسب هستند و به همین علت مردم هر خطه ی این سرزمین، عادات غذایی متفاوت با یکدیگر دارند. 

استان زنجان که از مناطق سردسیر شمال غربی ایران است، خوردنی های محلی فراوانی دارد

غذاهای زنجان علاوه‌بر طعم فوق‌العاده، هر کدام منبعی پر انرژی برای تقویت بنیه بدن و یا داروخانه‌ای طبیعی برای دفع بیماری‌ها هستند.

غذاهای محلی زنجان


جغور بغور

جغور بغور
خوراک جغور بغور یا با تلفظی دیگر جغول بغول از لذیذترین و معروف‌ترین غذاهای زنجان است. این غذای پرطرفدار از ترکیب بی‌نظیر جگر سفید، جگر سیاه، دل و قلوه گوسفند تهیه می‌شود.

برای طبخ جغور بغور ابتدا  پیازهای خلالی شده را سرخ و بعد از طلایی شدن جگر سفید را به آن اضافه می‌کنند. داخل غذا مقداری آب می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا خوب پخته شود‌. بعد هم جگر سیاه و دل و قلوه را با ادویه اضافه می‌کنند و آخر سر هم سیب‌زمینی‌ها را داخل غذا می‌ریزند.

اگر جغور بغور را با چند قطره لیموترش و یا برگ ریحان معطر نوش جان کنید، یک طعم فراموش نشدنی را تجربه خواهید کرد. این غذا بسیار مقوی  و برای بازگرداندن قوای از دست رفته بدن مفید است.

پیازو

پیازو
این غذا که خیلی ها حتی تا به حال اسمی از آن نشنیده اند، یکی از قدیمی ترین و خوشمزه ترین غذاهای استان سردسیر زنجان است که ظاهری شبیه به آش یا اشکنه دارد. این غذای مقوی و خوشمزه، در گذشته بیشتر در وعده شام آماده میشد و گرمای غذا در شب‌های سرد زمستان، حس خوبی را منتقل می‌کرد. مواد تشکیل‌دهنده این غذا زیاد و پر و پیمان است، پیاز خرد شده، گردو، ماده خاصی به نام تورتا که عصاره روغن حیوانی است، ادویه، گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی خرد شده، رب گوجه فرنگی، عدس، لپه، برگه زردآلو، آلوچه و سیب زمینی اشاره کنیم.


بوغدا آشی

بوغدا آشی
بوغدا در زبان ترکی به معنای گندم و بوغدا آشی به معنای آش گندم است. این آش خوشمزه، عصرانه یا شامی بسیار مناسب برای شب های زمستان و دورهمی های خانوادگی به شمار می رود. بوغدا آشی از جمله محبوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین غذاهای زنجان در گروه آش‌ها است. 

سبزی این آش فوق‌العاده، اسفناج است که با خاصیت فراوان، کلسیم، پتاسیم، آهن و ید ویتامین‌های A,E,B برای سلامتی شما ضروری است. اسفناج برای درمان یبوست نیز مفید است و به کسانی که با این مشکل رو به رو هستند، پیشنهاد می‌شود بوغدا آشی را در رژیم غذایی شان جای دهند.در این غذا موادی همچون اسفناج، حبوبات، گندم، پیاز، روغن و ادویه و آرد وجود دارد. اگر از علاقه‌مندان به انواع آش‌ها هستید، پیشنهاد ما به شما بوغدا آشی زنجان است.

خورش آلوچه با مرغ

خورش آلوچه با مرغ
خورشت آلوچه با مرغ یکی از اصیل ترین خوراک های سنتی استان زنجان به حساب می آید و طعم بسیار لذیذ آن را مدیون آلوهایی است که هنگام طبخ، در آن می ریزند. این غذا مانند سایر خورش ها با برنج سرو می شود و عطر و بویی بسیار دلچسب دارد.

اگر طرفدار طعم‌های لطیف و شیرین هستید و از طعم آلوی محلی خوشتان می‌آید، قطعا یکی از طرفداران پروپاقرص خورش آلوچه با مرغ زنجان خواهید شد. مواد اصلی این غذای پرطرفدار زنجانی را مرغ، آلوی برغای، هویج، پیازداغ، رب و ادویه تشکیل می‌دهد. بعد از نیم‌پز شدن مرغ‌ها با پیاز و ادویه، آلوی خیس خورده و سرخ شده را با یک لیوان آب می‌پزند. هویج‌ها را هم در روغن تفت می‌دهند و سپس همه  مواد را به علاوه مرغ‌ها با هم مخلوط می‌کنند و تا جا افتادن خورش صبر می‌کنند.

کشک بادمجان

کشک بادمجان
کشک بادمجان زنجان به علت داشتن کشک، گردو و بادمجان فراوان منبع تغذیه ای مفید به شمار می رود. کشک بادمجان از آن غذاهای پرمخاطبی است که شاید کمتر کسی پیدا شود و بگوید این غذا را دوست ندارد. اما کشک بادمجان زنجان با بقیه کشک بادمجان‌هایی که تا به حال خورده‌اید فرق دارد.این غذای خوش طعم زنجانی را به این صورت تهیه می‌کنند: ابتدا بادمجان‌های سرخ شده را همراه با کشک له می‌کنند. بعد از آن گوشت چرخ‌کرده‌، سیر و پیاز، که همگی را پیش از این سرخ کرده‌اند روی بادمجان‌ها می‌ریزند تا سطح آن را بپوشاند. برای اینکه عطر و طعم این غذا تکمیل و روی آن تزیین شود، از مقداری نعناع داغ و گردو استفاده می‌کنند. کشک بادمجان از جمله غذاهای زنجان است که  ارزش غذایی بالایی دارد و منبع مهم و مفیدی برای تغذیه است.

شش انداز

شش انداز
شش انداز غذایی بسیار مقوی است که با فرهنگ و رسوم کشورمان پیوندی نزدیک دارد. این غذا بیشتر در شب چهارشنبه سوری طبخ می شود تا خوشی مردمان استان زنجان را تکمیل کرده و طعمی لذیذ به آن ها عیدی دهد.

شش انداز غذایی مقوی با خاصیت بسیار زیاد است. این غذا از جمله غذاهای زنجان است که ریشه در یک فرهنگ و سنت قدیمی دارد. اگر علاقه‌مندید تا محتویات این غذای محلی را بدانید باید بگوییم که این غذا از ترکیب خرما، گردو، کشمش و پیازداغ و اضافه شدن تخم‌مرغ‌هایی که از قبل خوب هم خورده‌اند پخته می‌شود. آن‌هایی که طعم شیرین دوست دارند، روی شش انداز مقداری شیره انگور می‌ریزند.

کله جوش

کله جوش
کله جوش غذایی است که در بسیاری از استان های کشور مورد استفاده قرار می گیرد و هرجا دستور پخت خاص خودش را دارد. مردم زنجان در این غذا از گوشت و قارچ نیز استفاده می کنند. برای تهیه ی یک کله جوش زنجانی خوشمزه باید گوشت و قارچ را همراه با پیاز و سبزیجات معطر دلخواهتان تفت دهید و سپس نخود و عدس را با آب فراوان به مواد قبلی بیفزایید. در نهایت نیز تخم مرغی را با ماست و کشک هم زده و به کله جوشتان اضافه کنید. این خوراک خوشمزه، برای روزهای سرد زمستان بسیار مقوی است.

کله جوش در بسیاری از شهرهای ایران با روشی خاص طبخ می‌شود. شاید تا به حال در جاهای مختلف کله جوش را امتحان کرده باشید اما باید بدانید اگر این ترکیب مقوی در لیست غذاهای زنجان آمده‌است. این غذا را اگر در روزهای سرد زمستان بخورید، ترکیب دل‌انگیری برایتان خواهد ساخت.

آش ترش

آش ترش
آش ترش زنجان از آن آش هایی است که با ظاهر خوش رنگ و لعابش حسابی اشتهای بیننده را بر می انگیزد. آش ترش بهترین گزینه در میان غذاهای زنجان و برای کسانی است که طعم ترش یا ملس را می‌پسندند.این آش بسیار خوشمزه از ترکیب حبوبات، سیب‌زمینی، هویج، آلوی ریز، برگه زردآلو، لبو، رشته آشی، جو پرک، سیر و سرکه درست می‌شود. لبو رنگ آش را بی‌نظیر می‌کند و آلو و برگه زردآلو، طعم خوبی را به آن می‌بخشند. بیشتر کسانیکه طرفدار طعم ترش در این آش هستند، به آن سرکه اضافه می‌کنند و کسانی که طعم‌های ملس را بیشتر می‌پسندند، ترکیبی از سرکه و شکر را به آب اضافه می‌کنند.

آش شیر

آش شیر
آش شیر نام یک آش فوق العاده ی دیگر از دیار زنجان است.

استان زنجان که از مناطق سردسیر شمال غربی ایران است، خوردنی های محلی فراوانی دارد. غذاهای زنجان علاوه‌بر طعم فوق‌العاده، هر کدام منبعی پر انرژی برای تقویت بنیه بدن و یا داروخانه‌ای طبیعی برای دفع بیماری‌ها هستند.

این آش با استفاده از گندم و حبوبات خیس داده شده، شیر و نخود تهیه می شود.

آش شیر از طبخ حبوبات و سپس ترکیب آن‌ها با شیر درست می‌شود. بعد از آماده شدن بن‌مایه اصلی، مقدار فراوانی کشمش و گردو به آن اضافه می‌کنند.

این آش فوق‌العاده با مخلوط شیر و کشمش و گردو طعم بی‌نظیری پیدا می‌کند و برای افرادی که بدنشان کلسیم کمی دارد، بسیار مفید است.

حلیم

حلیم بادمجان
اهالی استان زنجان برگزارکنندگان یکی از با شکوه ترین مراسم عزاداری امام حسین در میان شهرهای ایران هستند. در راستای این موضوع، پخت حلیم در ایام محرم به صورت گسترده در میان زنجانی ها رایج است.بسیاری از مناطق کشورمان به طور مشترک از یک دستور پخت حلیم استفاده می کنند؛ به این صورت که گوشت و گندم را با آب و پیاز طبخ می پزند و می کوبند تا جایی که کش بیاید. هنگام خوردن نیز دارچین و شکر به آن می افزایند و با نان سرو می کنند.

علم سلات

علم سلات یکی از مقوی‌ترین غذاهای زنجان است که علاوه‌بر ترکیب فوق‌العاده، ارزش غذایی بالایی دارد. این غذای سنتی و کهن بیشتر در شهرستان ابهر استان زنجان طبخ می‌شود و در گذشته به عنوان صبحانه‌ای مقوی در روزهای سرد زمستان مصرف می شد.

علم سلات از گوشت، گندم، نخود، لوبیا، عدس، هویج، چغندر، فلفل، سیب زمینی، روغن، زردچوبه، زردآلو و آلوچه تشکیل می شود. بعد از پختن همه این مواد با هم، آن را درون خمره‌ای سفالی می‌ریزند و در خمره‌ را با خمیر می‌پوشانند. سپس آن را درون تنور می‌پزند و علم سلات آماده خوردن می‌شود. علم سلات یک وعده غذایی کامل است که خصوصا به عنوان صبحانه، می‌تواند انرژی زیادی را در بدن ذخیره کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .