تبیان، دستیار زندگی

غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران (ایلام)

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای سنتی ایلام
بدون شک شما هم همواره درپی آن بوده‌اید که در مهمانی‌ها بدرخشید و همه از دست پخت و تنوع غذاهای شما تعریف کنند، اما خود را به چند غذای تکراری محدود کرده‌اید، پس با ما همراه باشید تا با آموزش انواع غذاهای سنتی و خاص شهرهای مختلف کشور به کد‌بانویی بی‌نظیر تبدیل شوید. امروز به آموزش غذاهای سنتی و معروف استان ایلام می‌پردازیم:استان کوهستانی ایلام در غربی‌ترین نقطه کشور قرار دارد، این استان با دارا بودن غذا‌هایی خوشمزه و محلی را می‌تواند یکی از استان‌های خوشمزه غرب کشور محسوب شود. 

پرواضح است که حضور گسترده‌ی اقوام و عشایر در این استان، طبخ غذاها و خوراکی‌های سنتی و بومی فوق‌العاده‌ای را در این خطه از کشور به همراه خواهد داشت. 

مردم این استان به دلیل کوهستانی بودن و داشتن مناطق جنگلی و مراتع نسبتا مطلوب دارای تنوع غذایی بالایی هستند.

معروف‌ترین و رایج‌ترین غذاهای سنتی و محلی این استان غذاهایی مانند خورشت تره‌کوهی، کشکینه، تُرخینه، برنج و گوشت معروف دهلران، نژی آوا، جوجگ آو، ماش آو، کشک دو، قله ماسوا، کپه، جِگِروَز، گوجه‌پونه، مَکش، کوفته سیرابی، آبگوشت بامیه، پیچگ، بوله وله، قارچگ، پاقازه، سختی، بابایاری (عَدَساو)، شله امیری، پِرشگِه، ماسوا و غیره از خوراکی‌های لذیذ و مغذی این منطقه است.  

 


خورشت تره کوهی

خورشت تره کوهی
یقینا می‌توان کشور ایران را مهد تنوع بی‌نظیری از انواع خورشت‌های لذیذ و خوش‌عطر در نظر گرفت. رنگ، طعم، عطر و مواد اولیه‌ی اکثر این خوراکی‌های خوشمزه، از جمله دلایل شهرت و محبوبیت آن‌ها خواهد بود. خورشت تره‌ فرنگی، غذایی مختص غرب ایران، بویژه مردم استان ایلام محسوب می‌شود.خورشت تره کوهی یکی از غذاهای خوب و ارگانیک ایلام است که در واقع غذایی مختص به غرب ایران به شمار می رود. ایلامی ها بعضا معتقدند که که خورشت تره کوهی، میتوانید رقیب جدی برای قرمه سبزی باشد.

آش پرشکه

پرشکه
این خوراک نیز در فصول سرد سال طبخ می‌شود و برای عوارض ناشی از سرماخوردگی مفید است که برای تهیه این آش از نان خشک محلی و سبزی خشک، فلفل، نخود و عدس استفاده می‌شود.

شله امیری

شله امیری
ماش یکی از مفید‌ترین مواد غذایی از گروه حبوبات است که به دلیل خواص فراوان غذایی از جمله فیبر رژیمی، ماده‌ی به نام مهار کننده‌ی پروتثاز و پروتئین است که هرکدام در پیشگیری یا درمان بیماری‌های بسیار خطرناکی همچون کلسترول بالای خون، سرطان سینه و دیابت، تاثیر بسزایی خواهد داشت.از دیگر غذاهای سنتی استان ایلام که در فصل سرما تهیه و طبخ می‌شود، شله امیری نام دارد. این خوراک محلی به دلیل طبیعت گرم، در درمان سرماخوردگی بسیار موثر بوده و اغلب به عنوان غذای دارویی مورد استفاده‌ی اکثر خانواده‌های این استان قرار می‌گیرد با ترکیب ماش، برنج محلی (برنج عنبربو)، پیاز، روغن محلی، نمک و فلفل شله امیری مشهور ایلامی ها تهیه می شود.

حلوای بگل

حلوای بگل
این حلوا از خرمای مرغوب و کشک خرد شده تهیه می‌شود که ابتدا خرما را با روغن حیوانی مخلوط کرده و سپس بگل (کشک خشک) را به آن اضافه کرده و با دست آن را ورز می‌دهند تا هسته خرما جدا شده و آماده خوردن شود.

کوفته سیرابی (کفته سیرابی)

کوفته سیرابی (کفته سیرابی)
تنوع طبخ کوفته‌های مختلف در استان‌های کشور، بسیار چشم‌گیر است. مردم هر ناحیه از ایران، با توجه به اقلیم سرزمین و ذائقه‌ی خود، از ترکیب‌ مواد اولیه‌ی گوناگون و متفاوتی، در تهیه‌ و طبخ کوفته‌ بهره می‌برند.کوفته‌سیرابی از جمله‌ غذاهای محلی و بومی استان ایلام به شمار می‌آید که مصرف آن به دلیل استفاده از سیرابی تازه، برای از بین بردن حالات اولیه‌ی ماه‌های بارداری، بسیار مناسب و مفید خواهد بود. با ترکیب موادی مانند سیرابی چرخ‌کرده، آرد، پیاز، نمک، گیاهان معطر (آویشن، ترخون، پونه، نعناع)، روغن حیوانی و ادویه‌ی محلی به تهیه‌ی این خوراک فوق‌العاده‌ی بومی می‌پردازند.

کله کنجی

کله کنجی
برای تهیه این شیرینی محلی از کنجد سفید و نوعی خرما خشک که به زعدی معروف است استفاده می‌شود که آنرا جداگانه بو داده سپس در هاون چوبی که به آن چالگ گفته می‌شود می‌کوبند تا روغن آن خارج شود.

ترخینه دوغینه

ترخینه دوغینه
ترخینه یکی از غذا‌های محلی است که طرفداران خاص خود را داشته و هرساله قبل از آغاز فصل سرما زنان ایلامی کار تهیه آنرا آغاز می‌کنند.

استان کوهستانی ایلام در غربی‌ترین نقطه کشور قرار دارد، این استان با دارا بودن غذا‌هایی خوشمزه و محلی را می‌تواند یکی از استان‌های خوشمزه غرب کشور محسوب شود.



برای تهیه این غذا بلغور گندم را در دوغ ترش می‌ریزند و سپس مقداری گوجه فرنگی، فلفل به آن می‌افزایند و پس از ۷ روز که گندم آن ترش شد به مدت ۳ روز آن را مقابل آفتاب می‌گذارند تا خشک شود.

تُرخینه غذایی است بومی و مخصوص استان ایلام که در استان کرمانشاه و کردستان نیز به عنوان غذای بومی و محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته به دلیل در دسترس نبودن برخی مواد اولیه‌ی تُرخینه در فصل زمستان، آن‌ها را یک ماه قبل از شروع سرما تهیه کرده و در زمستان این غذای بومی و مفید را آماده می‌کنند.برای پختن این آش ابتدا ترخینه خشک شده را در آب گرم می‌شویند سپس در آب گرم حل کرده و با کمی ماش یا لوبیا پخته مخلوط کرده و با اضافه کردن پیاز و روغن یک خوراکی خوشمزه و مقوی تهیه می‌شود.

برساق

برساق
برساق یکی از شیرینی‌های محلی ایلام است که مواد تشکیل دهنده آن شامل زیره، رازیانه کوبیده شده، آرد ذرت و گندم، روغن، شکر، هل، شیر، گلاب، دارچین، تخم مرغ و نمک تهیه می‌شود. برای تهیه این شیرینی مواد بالا را با هم ترکیب کرده خوب ورز می‌دهند و در روغن داغ سرخ می‌کنند.

شلکینه

شلکینه
برای تهیه خمیر این خوراکی از آرد، زردچوبه، نمک، مایع خمیر و آب استفاده می‌شود که این مواد با هم مخلوط شده و روی ساج برشته می‌شود.

دنده پلو ایلام

دنده پلو ایلام
این غذا یكی از غذاهای معروف استان ایلام است كه طرفداران بسیاری دارد. دنده پلو با ماست محلی و سبزی خوردن بسیار دلچسب است، ولی برای افرادی كه چربی خون بالا دارند توصیه نمی شود.دنده پلو یکی از غذاهای معروف ایلامی است که بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد. در تهیه این غذا چون از دنده گوسفند استفاده می شود و چربی زیادی دارد نیازی به افزودن روغن نیست. برای تهیه دنده پلو بهتر است گوشت را از شب قبل مزه دار کنید تا دنده پلو شما طعم بهتری بگیرد.

قله ماسوا

قله ماسوا
پرواضح است که حضور گسترده‌ی اقوام و عشایر در این سرزمین، طبخ غذاها و خوراکی‌های سنتی و بومی فوق‌العاده‌ای را در این خطه از کشور به همراه خواهد داشت. قله‌ ماسوا غذایی است بومی و مختص عشایر استان ایلام که بسیار مقوی و در بین آن‌ها از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

این غذای مغذی با استفاده از کله‌پاچه‌ی گوسفند (می‌توان در صورت تمایل از کله‌پاچه‌ی بزغاله نیز استفاده کرد)، کشک (دوغ نیز می‌تواند جایگزین کشک شود)، پیاز داغ، نعناع و پونه‌ی گیاهی طبخ و به همراه نان تازه‌ی محلی مصرف می‌کنند.

مَکش

مَکش
مکش نیز یکی از غذاهای بومی و محلی ایرانی است که در استان ایلام تهیه شده و از طرفداران فروارانی برخوردار است. مردم ایلام با استفاده از مواد اولیه‌ای همچون برنج محلی (عنبربو)، روغن محلی (دان)، پیاز (به دو صورت پیاز داغ و پیاز خام)، زردچوبه، آلو بخارا، کشمش پلویی، نمک، فلفل و ادویه‌ی محلی، این غذای لذیذ و خوش‌عطر را تهیه می‌کنند.از نکاتی که می‌توان در مورد این غذا بیان کرد، نوع طبخ آن است؛ به گونه‌ای که اگر برای طبخ این غذای دوست‌داشتنی از آب بیشتری استفاده کنیم، برنجی نرم‌تر از مَکش بدست می‌آید که به زلگه مشهور است.

گوجه پلو

گوجه پلو
استفاده از انواع سبزیجات در طبخ غذاهای بومی و اصیل ایرانی، امری بدیهی بوده و در عین حال می‌توان آن‌ را از نکات مثبت و قابل توجه رژیم غذایی، تلقی کرد. گوجه پلو، یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین غذاهایی است که به دلیل سادگی در طبخ و حضور ماده‌ی غذایی مغذی همچون گوجه‌فرنگی نه تنها در استان ایلام بلکه در سراسر کشور، مشهور و دوست‌داشتنی است.

گوجه پلوی ایلامی، یکی از این خوراک‌های محلی و بومی است که پیش‌تر به عنوان غذای مصرفی چوپانان این ناحیه از کشور، مورد استفاده قرار می‌گرفت. غذایی سرشار از ویتامین و مواد مغذی که برای بدن لازم و ضروری است. مردم ایلام، این غذا محلی را  با استفاده از برنج محلی (عنبربو)، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، پونه‌ی کوهی، کره، روغن محلی، نمک، فلفل و زردچوبه طبخ می‌کنند. این غذا بسیار آسان و در کم‌ترین زمان ممکن تهیه می‌شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .