تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش خشک کردن انجیر

انجیر ، میوه ای مغذی و سرشار از مواد معدنی ، کلسیم، پتاسیم و آهن می باشد که می توان گفت هر دو حالت خشک و تازه آن مفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انجیر خشک

انجیر تازه در  همه فصول سال در دسترس نیست ، از این رو می توان با خشک کردن آن از فواید آن برای سلامتی بهره برد.

  با خشک کردن صحیح انجیر می توان مواد مغذی و شیرینی آن را تا ماهها حفظ کرد و از آن استفاده کرد. انجیر میان وعده سالمی است که سدیم، کلسترول و چربی ندارد.

انجیر تازه مانند بسیاری از میوه‌های دیگر آب فراوانی دارد. آب موجود در میوه و یا هر ماده غذایی دیگر، به دلیل داشتن مواد مغذی مناسب، به رشد موجودات ریز زنده کمک می‌کند. این امر با گذشت زمان و در صورتی که شرایط مساعد برایش فراهم باشد، باعث فاسد شدن میوه می شود.

وقتی انجیر خشک می شود، آب موجود در آن خارج می شود و مواد معدنی ، ویتامین ها و کالری آن زیاد می شود.

برای نگهداری غذاها و  میوه های دیگر در مدت زمان طولانی از سردخانه استفاده می شود، اما انجیر میوه ای است که نمی توان آن را برای زمان طولانی در سردخانه نگه داشت، چون فاسد می شود، از این رو از روش دیگر نگهداری که همان خشک کردن می باشد، می توان استفاده کرد.

 


 برای خشک کردن میوه باید آب موجود در آن را خشک کرد که اینکار به کمک تبخیر انجام می شود.

انجیر خشک جایگزین خوبی برای قندی است که همراه چای خورده می‌شود. به روش های مختلفی می توان انجیر را خشک کرد. در ادامه می خواهیم طرز خشک کردن انجیر را بیان کنیم:

خشک کردن با نور خورشید:


اولین و معمولترین روش خشک کردن انجیر ، استفاده از نور آفتاب می‌باشد . در این روش انجیر‌های کاملا رسیده را با آب بشویید. بهترین نشانه انجیر رسیده زمانی است که از روی درخت به زمین می‌افتد.

انجیر رسیده را از وسط ساقه ببرید تا کمی از ساقه به انجیر متصل باشد. آن‌ها را روی صفحه مشبک توری به یک جهت بخوابانید. توری را که روی آن انجیر ها قرار دادید ، را در جایی که نور مستقیم خورشید بتابد قرار دهید.

روی انجیر را با یک پارچه توری سفید بپوشانید تا حشرات روی آن ننشیند. اجازه دهید انجیر‌ها ۲ تا ۳ روز کامل در مقابل نور آفتاب قرار گیرد، با تاریک شدن هوا آن‌ها را به داخل منزل آورید و دوباره با تابش آفتاب صبح به بیرون و جلوی نور آفتاب قرار دهید.

وقتی سطح خارجی انجیر کاملا خشک و چروکیده شد همچنین هیچ شیره و تری‌ای در انجیر باقی نماند، انجیر خشک آماده است.

در روش خشک کردن انجیر با نور آفتاب و جریان هوا می توان ابتدا میوه‌ها را از یک نخ عبور داد و به صورت تسبیح وار آن را از نخ آویزان کرد. پس از آن مجموعه تسبیح‌وار انجیر، در محلی که در معرض نور خورشید باشد آویزان می‌ کنیم. گاهی اوقات قبل از شروع خشک کردن انجیر با این روش، مقداری آرد به آن زده می‌شود.
انجیر خشک

خشک کردن انجیر با فر گاز یا آون:


در این روش برای خشک کردن انجیر از فر گاز یا آون استفاده می شود. فر را از قبل گرم کنید و دمای فر را روی ۱۴۰ درجه فارنهایت یا ۶۰ درجه سانتیگراد قرار دهید و انجیر را کاملا با آب بشویید و ضربه آرامی روی انجیر‌ها بزنید تا هم آب آن کشیده شود و هم ساقه‌های بلند جدا شده و فقط کمی ساقه به آن‌ها متصل باشد.

روی صفحه مشبکی قرار داده و داخل فر بگذارید. درب فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت انجیر از فر خارج شود چون  که انجیر نباید خیلی داغ و پخته شود بلکه باید خشک شود.

هر چند  وقت انجیر‌ها را بچرخانید و پشت و رو کنید. به مدت ۱۵ تا ۳۶ ساعت در فر گاز بماند تا حالت چروکیده پیدا کند و شیره داخلش خشک شود. اگر امکان ندارد که فر یا آون طولانی مدت روشن باشد می‌توانید برای ۸ ساعت آن را خاموش کنید.

دستگاه خشک کن:


روش دیگر برای خشک کردن انجیر استفاده از دستگاه خشک کن می باشد. در این روش انجیر‌ها را پس از شستن و خشک کردن، در دستگاه خشک کن بچینید و دمای دستگاه را روی ۱۱۰ درجه تنظیم کنید و ۱۲ تا ۲۴ ساعت فرصت دهید تا انجیر‌ها خشک شوند.

خشک کردن انجیر در کارخانه:


در کارخانه‌ها برای خشک کردن انجیر از مواد خشک کنندۀ مخصوص استفاده می‌کنند. به طور معمول، در اکثر فرآیندهای خشک کردن مواد غذایی، از هوای داغ استفاده می شود. دستگاه خشک کن‌ هوایی، با کریستاله کردن مواد غذایی، آنها را شبیه‌تر به شکل اولیه خود خشک می‌کند.‎

 در زمان خشک کردن انجیر باید توجه داشته باشید که مزه میوه ترش نباشد. پوست میوه تازه و تا حدودی نرم باشد. در غیر این‌ صورت میوه نارس بوده و بخشی از شیره تند و تیز انجیر با محصول همراه است. البته نرم بودن بیش از حد نیز ممکن است کیفیت محصول را پایین بیاورد.


نکات مهم:


یکی از نکات مهمی که در همین ابتدا باید به آن توجه ششود، این است که برای خشک کردن انجیر بهتر است بگذارید این میوه بر روی درخت نیم‌خشک شده و به‌صورت طبیعی از درخت روی زمین بریزند. بهتر است بدانید که چیدن انجیر تازه برای خشک کردن آن، باعث خواهد شد که کیفیت محصول پایین بیاید.

انجیر خشک را در ظرفی درب بسته قرار دهید که جریان هوا به آن نرسد. می توانید انجیر خشک را بسته بندی و در فریزر نگه داری کنید.

اگر انجیر خشک به موقع و درست انبار و ذخیره شود تقریبا ۱۸ تا ۲۴ ماه قابل نگهداری است.

برای خشک کردن انجیر شیرین، قبل از اینکه انجیر را خشک کنید ۱ فنجان شکر را در ۳ فنجان آب حل کنید و بگذارید بجوشد و به قوام بیاید وبعد انجیر‌ها را به آب شکر اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه آهسته بجوشد و سپس انجیر‌ها را از آب خارج کنید و به روش آفتاب یا با فر یا آون خشک کنید.

در زمان خشک کردن انجیر باید توجه داشته باشید که مزه میوه ترش نباشد. پوست میوه تازه و تا حدودی نرم باشد. در غیر این‌ صورت میوه نارس بوده و بخشی از شیره تند و تیز انجیر با محصول همراه است. البته نرم بودن بیش از حد نیز ممکن است کیفیت محصول را پایین بیاورد.

در طب سنتی به افرادی که مزاج سرد و خشک دارند مصرف انجیر تازه (تر) و یا خیسانده انجیر خشک توصیه شده است. افراد دارای طبع سرد و تر نیز بهتر است برای جلوگیری از غلبه این طبع، از انجیر خشک استفاده کنند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .