تبیان، دستیار زندگی

خانم‌ها این نکات تغذیه‌ای را به خاطر بسپارند

بهترین و بدترین غذاها برای سلامت واژینال

اگر یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید می‌بینید برخی از افراد ادعا می‌کنند عفونت واژینال خود را با رژیم غذایی درمان کرده‌اند. اما آیا این واقعیت دارد؟ در مورد اثر رژیم غذایی بر این عارضه، اطلاعات محدودی وجود دارد. بنابراین نمی‌توانیم با قطعیت جواب بدهیم. یکی از پزشکان متخصص در زمینه‌ی اختلالات واژن توضیح می‌دهد رژیم غذایی شما دقیقاً چگونه بر سلامت واژینال اثر می‌گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماست
دوباره مبتلا به واژینوزیس باکتریایی شده‌اید و دیگر یادتان نمی‌آید چندمین بار است. هر کاری که می‌توانستید انجام داده‌اید؛ استفاده از کاندوم، مصرف پروبیوتیک‌ها و استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های ملایم، اما باز هم دچار این عارضه شده‌اید.

آیا چیزی که می‌خورید می‌تواند بر سلامت واژن اثر بگذارد؟

درون شکم شما، میکروب‌های گوارشی وجود دارند که به هضم غذا کمک کرده و بر سیستم ایمنی‌تان اثر می‌گذارند و حتی می‌توانند خلق‌وخویتان را تحت تأثیر قرار دهند. واژن دارای تعادل حساسی از باکتری‌های طبیعی است و می‌دانیم که باکتری‌های روده و باکتری‌های واژن تا حدودی با هم ارتباط دارند. این ارتباط هر چند مستقیم نیست اما مهم است. اگر شما با تغییر رژیم غذایی، باکتری‌های روده‌تان را تغییر دهید، ممکن است منجر به تغییر در باکتری‌های واژینال به شیوه‌ای غیرمستقیم شود؛ اما مسئله اینجاست که درک دقیقی از این که چگونه می‌توان با رژیم غذایی، باکتری‌های روده را تغییر داد وجود ندارد. بنابراین راهی هدفمند برای تغییر باکتری‌های واژن از طریق رژیم غذایی وجود ندارد.

غذاهای فرآوری شده، سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند و در نتیجه به باکتری‌های مضر اجازه می‌دهند بر بدن غلبه کنند. این اتفاق منجر به انواع مشکلات از جمله عفونت واژن، عفونت‌های قارچی، خشکی واژن، درد حین رابطه جنسی و عفونت‌های مجاری تنفسی خواهد شد


چه غذاهایی برای سلامت واژن مضرند؟

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که تابع رژیم غذایی پُرچرب و پُرکالری و کم ویتامین هستند، بیشتر در معرض واژینوز باکتریایی قرار دارند؛ اما نتیجه‌گیری بر اساس این تحقیق، سخت است، زیرا جدا کردن رژیم غذایی از سایر ریسک فاکتورها از جهت این نوع عفونت، کار ساده‌ای نیست. بخشی از مشکل این است که نمی‌دانیم علت واژینوزیس باکتریایی دقیقاً چیست. البته بعضی از ریسک فاکتورهای مرتبط با واژینوز باکتریایی را با اطمینان می‌شناسیم (مثلاً داشتن شرکای جنسی متعدد).
احتمالاً شنیده‌اید که خوردن ماست پروبیوتیک می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های قارچی کمک کند. اما این توصیه آن‌قدر که به نظر می‌رسد، تضمین‌کننده نیست. زیرا گونه‌های فردی لاکتوباسیل در ماست از گونه‌های موجود در واژن‌ بسیار متفاوت‌اند. مطالعات دیگری نیز به بررسی این مسئله پرداخته‌اند که آیا مصرف پروبیوتیک‌های خوراکی می‌تواند بر سلامت واژن اثر بگذارد یا نه و معلوم شد که بیشتر این باکتری‌ها حتی به محیط واژن نمی‌رسند. بنابراین باز هم این ایده که ماست می‌تواند عفونت قارچی را درمان کند، احتمالاً نادرست است.

چه غذاهایی برای سلامت واژن مفیدند؟

خوردن یک غذای بخصوص قرار نیست درمانی برای مشکلات واژن باشد و شما نباید با پرهیز از غذایی خاص خودتان را محدود کنید. چون در حال حاضر اطلاعات کافی در این مورد در دست نیست که با تکیه بر آن، با خوردن ماده‌ی غذایی بخصوصی، عفونت واژن خود را برطرف کنید.
مطمئناً شما خودتان می‌توانید در رژیم غذایی‌تان تغییراتی بدهید و سپس ببینید چه اتفاقی می‌افتد و این تجربه‌ای است که خودتان کسب می‌کنید؛ اما خودتان را درگیر وسواس نکنید. مطمئناً بهترین کاری که در رابطه با سلامت واژن می‌توانید انجام دهید این است که رژیم غذایی سالمی از ویتامین‌ها و مواد غذایی گیاهی و غلات کامل داشته باشید. این کاملاً منطقی است که سعی کنید رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید، اما اگر دوباره به عفونت واژن دچار شدید، ماستی که مصرف می‌کنید را مقصر ندانید!

و اما چند توصیه‌ی کلی

چربی‌های سالم مصرف کنید
چربی‌های سالم مانند چربی‌های موجود در مغزها، روغن زیتون و آووکادو، سوپر فود محسوب می‌شوند زیرا در تنظیم کلسترول خون نقش دارند؛ اما یک امتیاز مهم دیگر این چربی‌ها این است که به حفظ تعادل سطح استروژن نیز کمک می‌کنند و غشای مخاطی سالمی ایجاد می‌کنند که در پیشگیری از عفونت‌ها نقش دارند. بادام و سایر انواع مغزها نیز مفیدند، زیرا حاوی ویتامین‌های B و کلسیم بوده و از عفونت واژن جلوگیری می‌کنند.

غذاهای فرآوری شده مصرف نکنید
هر چند افزودن غذاهای پروبیوتیک و پریبیوتیک ممکن است بتوانند به باکتری‌های مفید روده و واژن کمک کنند؛ اما با اطمینان می‌دانیم که غذاهای فرآوری شده، سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند و در نتیجه به باکتری‌های مضر اجازه می‌دهند بر بدن غلبه کنند. این اتفاق منجر به انواع مشکلات از جمله عفونت واژن، عفونت‌های قارچی، خشکی واژن، درد حین رابطه جنسی و عفونت‌های مجاری تنفسی خواهد شد.

کمتر قند مصرف کنید
مصرف زیاد قند برای سلامت واژن خوب نیست چون می‌تواند باکتری‌های مهم واژن را از بین ببرد. قند دقیقاً برخلاف پروبیوتیک عمل می‌کند. عدم تعادل در باکتری‌ها می‌تواند موجب عفونت‌های قارچی، احساس ناراحتی و سوزش واژن شود که هر سه بسیار آزاردهنده‌اند.

از مصرف گوشت و لبنیاتی که دارای هورمون‌های مصنوعی‌اند خودداری کنید
برخی از گوشت‌ها و محصولات لبنی دارای زنواستروژن‌اند. زنواستروژن‌ها هورمون‌های مصنوعی هستند که از استروژن تقلید می‌کنند. این هورمون‌ها می‌توانند استروژن واژن را مهار کرده و جلوی تشکیل غشای مخاطی را بگیرند که در این صورت زمینه برای عفونت فراهم خواهد شد.

بدن را هیدراته نگه دارید
وقتی یک خانم تشنه و دهانش خشک است، احتمالاً واژن او نیز خشک است. هیدراسیون می‌تواند جلوی هرگونه بوی بد بدن را بگیرد؛ از جمله واژن. این هم دلیلی دیگر برای بیشتر آب نوشیدن!

چه عوامل دیگری می‌توانند تعادل سیستم باکتریایی واژن را به هم بزنند؟

. دوش واژینال
. نگه داشتن ادرار
. استفاده از محصولات بهداشتی دارای رنگ و رایحه
. پوشیدن لباس‌زیر و شلوار تنگ و چسبان
. سیگار کشیدن
. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض رطوبت
. مصرف الکل
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.