تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با طرز تهیه بستی سنتی در خانه

بستنی سنتی ، یکی از دسرهای خوشمزه و یکی از قدیمی ترین و معروف ترین بستنی های ایرانی است که طرفدار زیادی دارد. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه بستنی سنتی را در خانه بیان کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بستنی سنتی زعفرانی

بستنی سنتی زعفرانی یا بستنی سنتی یکی از انواع بستنی است که مصرف آن در بین خانواده‌های ایرانی رایج است  و می توان در هر فصلی آن را در منزل تهیه کرد.

البته در این هوای گرم تابستان هیچ چیز مثل یک بستنی سنتی با عطر و طعم زعفران و گلاب نمی‌تواند گرمای هوا را کم کند. پیشنهاد می کنیم تا این بستنی خوشمزه را در منزل حتما امتحان کنید.

مواد لازم  برای تهیه بستنی سنتی:


شیر: یک لیتر

شکر: ۳۰۰ گرم

ثعلب: ۲ قاشق چای‌خوری

زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق سوپ‌خوری

گلاب: ۴ قاشق سوپ‌خوری

پودر هل: یک قاشق چای‌خوری

خامه صبحانه: ۱۰۰ گرم

پسته: ۱۰۰ گرم

طرز تهیه بستنی سنتی:


برای درست کردن این بستنی خوشمزه، شیر را بجوشانید. ثعلب را با شکر مخلوط کنید و آرام‌آرام به شیر در حال جوش اضافه کنید. شیر را هم بزنید تا شکر در شیر حل شود.

آن را از روی شعله بردارید. وقتی شیر خنک شد، از صافی رد کنید تا یکدست شود. سپس زعفران دم‌کرده، گلاب و هل را به شیر اضافه کنید و هم بزنید. آن را در فریزر بگذارید. هر یک ساعت یک بار بستنی را از فریزر بیرون بیاورید، هم بزنید و دوباره در فریزر بگذارید تا خودش را بگیرد. مراقب باشید یخ نزند. این کار را ۴ بار تکرار کنید.

خامه را در سینی لبه کوتاه به ضخامت یک تا دو میلی‌متر پهن کنید و در فریزر بگذارید تا یخ بزند و بعد از یخ زدن خامه را خرد کنید و داخل بستنی آماده بریزید. بستنی را با قاشق هم زده و دوباره در فریزر بگذارید. در آخر پسته خرد شده را به بستنی اضافه کنید.

 
بهتر است برای تهیه بستنی خانگی از مقدار خیلی کمی هم نمک استفاده کنید، چون نمک ماده ای سخت است و ترکیب آن با خامه سبب می شود تا مایه بستنی راحت تر سرما را جذب کند و داخل فریزر به خوبی یخ ببندد.


نکات مهم :


گاهی اوقات وقتی بستنی را از فریزر خارج می کنید تا آن را میل کنید متوجه می شوید که بلور های یخ بر روی آن وجود دارد. این اتفاق نه به کیفیت پایین بستنی مربوط می شود و نه به مدت زمان طولانی قرار گرفتن آن در فریزر؛ بلکه دلیل ان این می باشد که شما مدتی بستنی را خارج از فریزر نگه د اشته اید و پس از آب شدن یخ ها و نرم شدن بستنی دوباره آن را در فریزر نگهداری کرده اید. برای پیشگیری از این مشکل باید بستنی را قبل از مصرف در دمای  تا منفی 5 درجه سانتی گراد در داخل فریزر نگه دارید.

بهتر است برای تهیه بستنی خانگی از مقدار خیلی کمی هم نمک استفاده کنید، چون نمک ماده ای سخت است و ترکیب آن با خامه سبب می شود تا مایه بستنی راحت تر سرما را جذب کند و داخل فریزر به خوبی یخ ببندد.

مقدار زعفران در بستنی باید طوری باشد که بعد از آماده شدن بستنی  کمرنگ تر نشود.

اگر ثعلب مورد استفاده در بستنی خوب و مرغوب نباشد بستنی دچار یخ زدگی شده و کشدار نیمشود، هرچه مقدار ثعلب زیاد باشد، بستنی کش‌دارتر می‌شود.

اگر خامه چرب باشد، منجمد نمی‌شود. پس کمی شیر به آن اضافه کرده و بعد در سینی پخش کنید.

اگر شکر بستنی زیاد باشد، بستنی نمی‌بندد.

اگر می خواهید تیکه های خامه درون بستنی یخ نزند حتما باید از خامه پرچرب استفاده کنید.

برای اینکه بستنی زودتر ببندد، آن را در سینی‌ لبه‌دار فلزی بریزید و هر بار با کاردک آن را هم بزنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .